سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا


امروز سه شنبه ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز سه شنبه ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز سه شنبه ۱۵ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۳ شعبان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۵ اوت سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۶ سال پیش درچنین روزی - ۱۵مردادسال ۱۳۶۱ هجری شمسی:
عملیات ثار الله با همکاری ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز شد . عملیات ثار الله د رمنطقه عملیاتی قصرشیرین انجام گرفت و هدف از اجرای آن ازاد سازی ارتفاعات منطقه قصر شیرین بودکه با موفقّیت به پایان رسید .
● ۲۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۵سال ۱۳۶۶ هجری شمسی:
سر لشگر خلبان عباس بابایی از سرداران مخلص بسیجی در مدت۸ سال جنگ تحمیلی ، به شهادت رسید . او سالها در پایگاه هوایی اصفهان مشغول به خدمت و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی بود . سر لشگر بابایی معاونت عملیات وقت نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بعهده داشت ودر یکی از ماموریتها به هنگام بازگشت مورد اصابت گلوله توپ واقع شد وبه شهادت رسید .
● ۱۴۲۵ سال پیش درچنین روزی - سوم شعبان سال۴هجری قمری:
«حضرت امام حسین(ع)» سومین امام و پیشوای مسلمانان جهان ولادت یافتند. حضرت رسول اکرم(ص) کنیه ایشان را «اَباعبدالله» گذاشتند و سیّد جوانان اهل بهشت خِطابشان کردند. امام حسین(ع) درجنگهای جَمَل، صِفّین و نهروان ازسپهسالاران لشکراسلام بودند و درکنارپدربزرگوارشان حضرت علی(ع) شمشیرمی زدند. پس ازشهادت امام حسن مجتبی(ع) حضرت سیّد الشّهدا رهبری دنیای اسلام و مسلمانان را عهده گرفتند و درحماسه خونین کربلا درخت اسلام را با خون مطهرخویش آبیاری کردند. امام حسین(ع) درس شهادت، فضیلت و سازش نکردن با ظلم را به مسلمانان آموختند. حضرت امام حسین(ع) دربرابریزید دیوارهای سکوت را شکستند و وجدان فروخفته امت پریشان احوال اسلام را بیدارساختند و بدین ترتیب رسالت خویش را به انجام رساندند. رسالت امام حسین(ع) نه احیای گذشته که احیای آینده و آیندگان بود و قیامشان را باید دربیداری و نبرد نسلهای پس ازایشان جستجو کرد. گفتنی است که فرخنده زادروز امام شهیدان روز« پاسدار» نامگذاری شده و هرسال به همین مناسبت درسراسر ایران مراسم با شکوهی برگزار می شود.
● ۱۷۸ سال پیش درچنین روزی - ۳شعبان سال۱۲۵۱هجری شمسی:
حاج میرزا حسین اصفهانی ازعالمان بزرگ قرن ۱۳هجری قمری متولد شد. اصفهانی بعد ازاتمام تحصیلات اولیه دریزد، ازطریق هندوستان به مکه رفت و بعد ازمدتی درتهران اقامت گزید. ازتألیفات میرزا حسین اصفهانی« بَحرُ الحَقایق، تفسیرقرآن و زُبدَةُ‌ الاَسرار» را می توان نام برد.
● ۱۱۰ سال پیش درچنین روزی - سوم شعبان سال۱۳۱۹هجری قمری:
مرحوم آیت الله خادمی فرزند آقا سید جعفرخادم الشّریعه در اصفهان بدنیا آمد. آیت الله خادمی پس از کسب درجه اجتهاد درنجف به اصفهان بازگشت و به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت. وی درعرصه سیاست نیز فعالیت گسترده ای داشت و مبارزات خود را اززمانی آغازکرد که رضاخان اقدام به کشف حجاب بانوان کرد. آیت الله خادمی همچنین درملی شدن صنعت نفت با آیت الله کاشانی همکاری کرد و با شهید نواب صفوی رهبرفداییان اسلام ارتباط نزدیک داشت. آیت الله خادمی دردوران انقلاب اسلامی همگام و همراه با مردم مبارز برای دستیابی به حکومت اسلامی مبارزه کرد. آیت الله خادمی دردو دوره ازمجلس خبرگان حضورداشت. ازتألیفات وی «رهبرسعادت یا دین محمد» را می توان برشمرد.
● ۱۱۳ سال پیش درچنین روزی - پنجم اوت سال ۱۸۹۵ میلادی :
ماشین دیزل اختراع شد.دکتر رودلف دیزل مخترع آلمانی,ماشین دیزل را اختراع کرد و با این اختراع بعدها انقلابی در جهان صنعت و اقتصاد پدید آورد.ماشین دیزل بدون استفاده از الکتریسیته ؛و با سوخت ساده تر و نیروی بیشتر کار میکرد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید