پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سمیت فرآورده گیاهی ACA۱ بر رده سلول سرطانی ملانومای انسانی


بررسی سمیت فرآورده گیاهی ACA۱ بر رده سلول سرطانی ملانومای انسانی
● سابقه و هدف:
امروزه از روش های درمانی متعددی همانند جراحی، شیمی درمانی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و ایمنی درمانی برای درمان ملانوما بدخیم استفاده می شود، ولی متاسفانه در اکثر موارد پاسخ به درمان بسیار ضعیف بوده و اغلب همراه با اثرات جانبی نامطلوب می باشد. عدم پاسخ مطلوب به درمان و رشد سریع این بیماری محققین را به تلاش جهت دستیابی به داروهای موثرتر با اثرات جانبی کم تر واداشته است. این مطالعه با هدف بررسی اثر عصاره آبی ترکیب گیاهی ACA۱ بر سلول های ملانومایی انسان رده SK-MEL۳ با الهام از طب سنتی و با استفاده از یک گیاه بومی ایرانی طراحی گردیده است.
● مواد و روش ها:
رده سلولی مورد استفاده از بانک سلولی انستیتوپاستور ایران تهیه و تحت شرایط کنترل شده کشت داده شد. پس از چند مرتبه عبور سلول ها در فلاسک های کشت، سلول ها به صفحات کوچک ۹۶ خانه منتقل گردیدند؛ به طوری که در هر خانه ۰۰۰/۲۰ سلول در محیط RPMI حاوی ۱۰ درصد FBS قرار گرفت. سلول ها در مجاورت غلظت های مختلف (۵ , ۲ , ۱ , ۰.۲ , ۰.۱ , ۰.۰۵ , ۰.۰۲ , ۰.۰۱ mg/ml) ACAl که در RPMI دارای FBS حل شده بود، قرار گرفتند کشت یکسری از سلول ها با تمامی شرایط، بدون حضور دارو به عنوان کنترل در فاصله های زمانی ۲۴ ، ۴۸ و ۷۲ ساعت انجام شد و میزان اثر کشندگی سلولی با استفاده از آزمون (sigma) MTT بررسی شد.
● یافته ها:
یافته های این مطالعه نشان می دهد که ACA۱ دارای اثر کشندگی وابسته به غلظت و زمان بر رده سلول سرطانی ملانومای انسان می باشد و این اثر با بیش ترین غلظت به کار رفته (۵ mg/ml) در ۲۴ ساعت ۴۷ درصد، در ۴۸ ساعت ۶۵ درصد و در ۷۲ ساعت ۷۱ درصد بوده است.
● استنتاج:
برای نتیجه گیری قطعی، انجام مطالعات بیش تر بر رده های سلولی دیگر و مدل های حیوانی و پس از آن مطالعات کارآزمایی بالینی ضروری می باشد.
طوبی غضنفری
سمیه شاهرخی
محسن ناصری
محمدرضا جلالی ندوشن
رویا یارایی
مژگان کاردر
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید