سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

جنگ کور در مناطق مختلف جهان


جنگ کور در مناطق مختلف جهان
آنچه که در پی می آید، اخبار دو روز آخر هفته گذشته(روزهای ٢٦و ٢٧ماه ژوئیه) می باشد. دو روز خونین، دو روز کشتار انسانها در کوچه و خیابانهای شهرها. این خبرها فقط مربوط به سه کشور جهان؛ یعنی، ترکیه، هندوستان و عراق می باشد. بی شک، حوادث خونین زیادی در دیگر کشورهای کره خاک، از جمله در افغانستان، تایلند، سری لانکا، فیلیپین، سودان، سومالی، فلسطین و غیره، روی داده است. طی دو روز، در سه کشوری که در اینجا نام برده می شود، مجموعا، ١٠۹ نفر کشته شدند و صدها نفر زخمی گردیدند.
این حوادث خونین، صرفنظر از آنچه که توسط محافل و عوامل وابسته به امپریالیسم جهانی برنامه ریزی و اجرا شده باشد و یا بدست کسانی که از شدت نفرت و لاعلاجی در مقابل مظالم و گردن کلفتیهای کارگزاران نظام اجتماعی – اقتصادی حاکم بر جهان، مردم بیگناه را هدف قرار داده باشند، مقصر و مسبب اصلی و عمده آن، نظام ناعادلانه و غارتگر امپریالیستی شمرده می شود.
امپریالیسم جهانی مدتهاست که با احیا و مدرنیزه کردن برده داری و فئودالیسم، تمام دستاوردهای ارزشمند بشری را بلعیده و قبیح ترینها و سخیفترینها را به جای آن نشانده است. تاکتیک جنگهای دائمی را بکار گرفته و از ابزارهای مختلف و متفاوتی برای تأمین منافع خویش بهره بر می گیرد. براه انداختن درگیریهای قومی و فرقه ای یکی از شیوه و متدهای رایج و متداولی است که در هر نقط‌ی دلخواه بکار می گیرد.
آنچه امروزه و همه روزه در جای- جای جهان اتفاق می افتد، نتیجه ناگزیر و غیر قابل انکار نظام نا عادلانه و بربرمنشانه سرمایه داری امپریالیستی و ناشی از خصلت ذاتی آن است.
در شرایط تسلط نظم امپریالیستی بر جهان، که دولتها به ابزار بی اراده در دست امپریالیسم، بانکها و کنسرنها و شرکتهای فراملیتی آن تبدیل گردیده، با مردم کشور تحت حاکمیت خویش بیگانه شده و صدای اعتراض بحق آنان را بی رحمانه در گلو خفه می کنند، چگونه می توان از امنیت و آرامش بشری، سخنی بر زبان آورد؟
در شرایطی که نظام غارتگر امپریالیستی خون مردم را به شیشه میکشد، در شرایطی که ده درصد جمعیت جهان نود درصد نعمات و ثروتها را به تصرف و تملک عدوانی خود در آورده اند و در شرایطی که، بیکاری، گرانی، فقر، گرسنگی گلوی مردم تیره بخت جهان را در چنگال خود می فشارد، بدون مبارزه بر علیه خودسریهای امپریالیسم جهانی و در رأس آن آمریکا، بدون مبارزه در راه قطع تجاوزات و دخالتهای امپریالیسم در امور ملتها و دولتها، نیل به آزادی و انسان سالاری، دستیابی به عدالت اجتماعی و رعایت حقوق انسانی، چیزی جز خواب و خیال نمی تواند به حساب آید و کشتار روزمره انسانها، شنیدن صدای انفجارها همچنان ادامه خواهد داشت.
● خلاصه اخبار روزهای شنبه و یک شنبه
خبر انفجارهای تروریستی شدید در پایان هفته گذشته، بخش اصلی خبرهای آژانسهای خبری جهان را بخود اختصاص داد. هند، ترکیه و عراق قربانی این حملات بودند که زندگی عده زیادی از انسان‌ها را هدف قرار داد.
طبق آخرین خبرها، عملیات تروریستی عصر یک شنبه در استانبول، باعث کشته شدن ١٧نفر و زخمی شدن در حدود ١٢٠ نفر گردید. در مجموع، در حدود ١۵٠نفر صدمه دیدند که، ١١۵نفر از آنها در بیمارستانها بستری شدند. حال تعدادی از زخمی ها وخیم گزارش شده است. بسیاری از آسیب دیدگان، زنان و کودکان می باشند. انفجار روز یک شنبه در استانبول، شدیدترین انفجاری است که طی ۵ سال اخیر در ترکیه روی داده است. انفجار در منطقه «گؤن گؤرن» واقع در بخش اروپائی استانبول که دارای مراکز تجاری، مغازه ها و کافه های زیادی است و همیشه مردم زیادی نیز در آنجا در رفت و آمد می باشند، روی داد.
بگفته شاهدان حادثه، در آنجا دو انفجار بوقوع پیوست. ابتدا، بمب صوتی منفجر شد که نه تنها موجب رعب و وحشت مردم اطراف نگردید، بلکه بر عکس، باعث تجمع آنها، یکی از روی کنجکاوی و دیگری که به منظور کمک به خسارت دیدگان احتمالی، به محل انفجار آمده بودند، گردید. ١٠ دقیقه پس از آن، در فاصله ۵٠ متری محل انفجار بمب صوتی، انفجار شدید دیگری روی داد. بنابه به اخبار منتشره، بمب در سطل زباله جاسازی شده بود. بیشتر قربانیان حادثه، از میان همان مردمی بودند که در محل انفجار اول جمع شده بودند. طبق برخی گزارشها، در حدود هزار نفر در آنجا اجتماع کرده بودند. تاکنون، هیچ کس مسئولیت این انفجارها را بر عهده نگرفته است.
عصر همان روز، سه نفر به ظن شرکت در بمبگذاریها دستگیر شدند. بگزارش منابع خبری محلی، ارگانهای رسمی ترکیه در این حادثه بیش از همه، به حزب کارگر کردستان مشکوک هستند. به گمان آنها، انفجار در جواب بمباران پایگاههای پ. ک. ک. در شمال عراق توسط هواپیماهای ترکیه و عملیات نظامی بر علیه مبارزان کرد در جنوب شرقی کشور روی داده است.
عبدالله گل، رئیس جمهور ترکیه طی سخنان شدیدالحنی، «تروریسم خشن» را تقـبیح و محکوم کرد.
در ضمن، در اوایل ماه جاری، باز هم در استانبول، کنسولگری آمریکا مورد حمله قرار گرفت که در نتیجه آن، سه نفر از نگهبانان کنسولگری و سه مهاجم کشته شدند. همه این حوادث، قطعا، بازتاب اوضاع سیاسی غیرمعمول موجود در ترکیه می باشند. تحلیلگران سیاسی، قبل از همه مفسران غرب، این حادثه را با شروع به کار دادگاه عالی کشور برای رسیدگی درخواست دادستان کشور مبنی بر انحلال حزب حاکم «عدالت و توسعه» به اتهام «عدول از اصول جمهوری سکولار ترکیه»، مرتبط می دانند.
روز شنبه، انفجارات پیاپی، شهر احمدآباد، مرکز استان گجرات، واقع در غرب هند را لرزاند. در سال ٢٠٠٢ نیز، در اثر درگیری بین هندوها و مسلمانان در این شهر صدها نفر کشته شدند. روز شنبه، در این شهر، مجموعا، ١٧ بمب منفجر شد. مواد منفجره در اماکن مسکونی شهر، وسایل حمل و نقل عمومی شهری، در بازارها و حتی در بیمارستانها کار گذاشته شده بود. در تنیجه این عملیات تروریستی، ٤۵ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند.
ارگانهای امنیتی و پلیس، تدابیر شدیدی را در مراکز پر تردد مردم، از جمله، در ترمینالها و فرودگاهها به کار بسته اند. بنابه اخبار منتشر شده، بمبها که از لحاظ تکنیکی بسیار ساده ساخته شده بود، از ساچمه های بلبرینگ استفاده کرده و آنها را در جعبه ها و دوچرخه ها جاسازی کرده بودند. بمبها در دو مرحله منفجر شدند. مرحله دوم انفجار، زمانی روی داد که، آسیب دیدگان و زخمیهای انفجارهای تروریستی اول به بیمارستانها انتقال داده شدند. این در حالی بود که، تعدادی دیگر از بمبها قبل از انفجار کشف و خنثی گردیدند.
پلیس ٣٠ نفر را به اتهام شرکت در بمبگذاریها دستگیر کرد. بر اساس اطلاعیه ای که به آدرس الکترونیکی یکی از کانالهای تلویزیونی محلی فرستاده شده است، مسئولیت انفجارهای روز شبنه در هند را گروه «مجاهدان هندو» بر عهده گرفته است. در ارتباط با انفجارهای ماه مه شهر جمپور نیز چنین اطلاعیه ای به رسانه های جمعی فرستاده شده بود.
روز دوشنبه نیز یک سری عملیات تروریستی تازه در عراق روی داد. صبح هنگام سه زن انتهاری بمبهای خود را در بغداد منفجر کردند که در اثر آن ٢۵ نفر به قتل رسید و بیش از ٧٠ نفر نیز بدرجات مختلف، زخمی شدند. عملیات تروریستی زائران شیعه را که به سوی مکانی مقدس، واقع در بخش شمالی پایتخت حرکت می کردند، هدف قرار داده بود. بمبها، درست هنگامی که گروهی از زائران از الکرّاده واقع در بخش مرکزی شهر عبور میکردند، منفجر شدند.
در سال ٢٠٠۵ نیز در مراسم مشابهی، در پی خمپاره اندازی و پخش شایعه وجود تروریست انتهاری در میان جمعیت حاضر در محل، شلوغی و ازدحام هولناکی روی داد که به کشته شدن بیش از هزار نفر منجر گردید. بعد از فاجعه سال ٢٠٠۵، این اولین باری است که مراسم یادبود شهادت امام موسی کاظم برگزار می شود. در دوسال گذشته بخاطر بروز اختلاف در میان شیعیان و سنی ها در مناطق مختلف بغداد، برگزاری مراسم عزاداری در الکاظمیه امکان ناپذیر بود. پیش بینی می شد در مراسم امسال، در حدود ٢تا ٣میلیون نفر شرکت خواهند کرد.
بدنبال بغداد، در شهر کرکوک واقع در شمال عراق نیز، هنگامی که هزاران نفر در اعتراض به بررسی طرح قانون جدید انتخابات محلی توسط مجلس، در مرکز شهر تجمع کرده بودند، انفجار قوی بوقوع پیوست. این حادثه موجب کشته شدن ٢٢نفر و زخمی گردیدن در حدود ١٢٠نفر گردید.
پلیس توانست، یک بمب دیگر را پیش از انفجار کشف و خنثی نماید. این بمب در اتومبیلی کار گذاشته شده بود، که ماجراجویان در نظر داشتند در میان انبوه جمعیت معترض منفجر سازند.
ا. م. شیزلی
منبع : پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگ توسعه


همچنین مشاهده کنید