پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


فیلم هایی تازه با نگاه هایی فراگیر


فیلم هایی تازه با نگاه هایی فراگیر
اکران جدید سینماها از دیروز تازه شده و بر اساس اخبار اعلام شده از سوی شورای صنفی نمایش چهار فیلم جدید وارد چرخه اکران تابستانی سینماها شده که این اتفاق از وجوه مختلف قابل بحث و بررسی است.
صرفنظر از اکران نوروزی که همراه با نمایش همزمان چند فیلم و توجه به تنوع ژانر و گونه های سینمایی است، کمتر می توان شاهد این اتفاق بود که چهار یا پنج فیلم بطور همزمان اکران شوند. این مسئله به این نکته هم بازمی گردد که کمتر پیش می آید زمان رسیدن چند فیلم روی اکران به کف فروش و تعویض اکران همزمان شود.
اما این اتفاق در اکران تابستانی سال۸۷ افتاده که البته علل و ریشه های مختلف دارد. هرچند تعویض اکران گروه سینمایی آزادی به دنبال روند عادی رسیدن فیلمی به کف فروش اتفاق افتاده، اما در گروه استقلال قرار بود تعویض اکران هفته گذشته انجام شود که رشد فروش ناگهانی فیلم قبل، این تغییر را به تاخیر انداخت. همچنین دو فیلم دیگر اکران تازه در گروه آزاد به نمایش درمی آیند که یکی از آنها سه هفته برای افزایش تعداد سینماهای نمایش دهنده، صبر کرده و در انتظار مانده است.
«پرچم های قلعه کاوه» نخستین فیلم «محمد نوری زاد» است که پس از نمایش در بیست وششمین جشنواره فجر و دریافت جایزه بهترین جلوه های ویژه به اکران عمومی درمی آید. وی مجموعه تاریخی «چهل سرباز» را نیز سال گذشته روی آنتن شبکه دو فرستاد که در زمان پخش حرف و حدیث هایی را درباره کیفیت کار به دنبال داشت.
«پرچم های...» یک فیلم تاریخی درباره ایران باستان است که در آن بازیگرانی چون محمد صادقی، داود رشیدی، رضا صفایی پور، بهزاد فراهانی، شهاب حسینی و... حضور دارند. نکته قابل توجه در نمایش این فیلم می تواند توجه به آثار تاریخی در اکران جدید باشد که در کل حضوری کمرنگ در سینمای ایران داشته و بیشتر برای نمایش در تلویزیون ساخته می شوند.
«فرزند خاک» سومین فیلم «محمدعلی باشه آهنگر» پس از «نیمه گمشده» و «نبات داغ» است. این فیلم از تولیدات سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری است و داستان زنی به مینا را روایت می کند که برای بازگرداندن جسد شوهرش که در خاک عراق تبدیل به یک امامزاده شده، پای در راه سفر می گذارد. مهتاب نصیرپور، شبنم مقدمی، حمید ابراهیمی، قاسم زارع، حسین آهنگر و... از بازیگران فیلم هستند.
«فرزند خاک» بر اساس فیلمنامه ای از محمدرضا گوهری ساخته شده که آثاری چون «خیلی دور، خیلی نزدیک»، «یک تکه نان»، «اقلیما»، «در میان ابرها»و... را در کارنامه دارد. این فیلم از آثار تحسین شده بیست وششمین جشنواره فجر بود که موفق به دریافت سیمرغ زرین نگاه ملی و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. سیمرغ بلورین فیلمنامه بخش معناگرای سینمای بین الملل و لوح تقدیر مسابقه راه انبیا دیگر جوایز این فیلم است. «فرزند خاک» متعلق به یک گونه سینمایی مهجور یعنی دفاع مقدس است که با توجه به مضمون مستند و جسورانه فیلم می تواند قابلیت های پنهان این ژانر را یادآور شده و چه بسا سینمای دفاع مقدس را احیا کند.
«مینای شهر خاموش» دومین فیلم «امیرشهاب رضویان» پس از «سفر مردان خاکستری» است. این فیلم اجتماعی که نیم نگاهی هم به زلزله بم در سال ۸۲ دارد، داستان بازگشت دکتر بهمن پارسا بعد از ۳۳سال از آلمان به ایران است. او با یکی از دوستان قدیمی پدرش و راننده ای جوان به زادگاهش بم می رود و در طول سفر برای او و همراهانش اتفاق هایی می افتد. در این فیلم که در بیست وپنجمین جشنواره فیلم فجر توانست چند جایزه و نامزدی را از آن خود کند، آرمین هوفمان، محمد فرخ منش و رضویان فیلمنامه نویسان، داریوش عیاری، محمدرضا سکوت و کلاوس بوس دسانتس مدیران فیلمبرداری و عزت ا... انتظامی، شهباز نوشیر، صابر ابر و مهران رجبی بازیگر هستند..
«سربلند» نخستین تجربه کارگردانی «سعید تهرانی» در سینماست، بازیگری که سابقه حضور در فیلم و مجموعه های مختلف را دارد. یک فیلم اکشن بصورت تکرنگ ساخته شده و به عقیده تهرانی نوعی بازگشت به سینمایی است که همه از آن خاطره دارند. تهرانی، ابوالفضل پورعرب، سروش صحت، عسل بدیعی و ثریا قاسمی بازیگران فیلم هستند که داستان جوانی به نام علی است که با رضا آشنا می شود. این دو به مریم علاقمندند، اما وقتی علی متوجه علاقه رضا می شود از مادرش می خواهد برای او به خواستگاری برود. به گزارش مهر، فیلم «سربلند» از چهارشنبه ۱۶ مردادماه در گروه سینمایی آزاد در ۹ سینما اکران شده و در بخش میهمان بیست وپنجمین جشنواره فجر نیز حضور داشت. فیلمی اکشن که البته با توجه به مولفه های موجود در فیلم، بازیگران و... چندان هم گیشه پسند نیست و تجربه ای خاص در عرصه فیلم های اکشن محسوب می شود.
مروری کوتاه بر چهار فیلم جدید اکران این نکته را یادآور می شود که رویکرد به کمدی که معمولا در اکران های همزمان مورد توجه قرار می گیرد، در انتخاب این چهار فیلم مد نظر قرار نگرفته است. بعلاوه هر چهار فیلم در گونه های مهجور و کمتر تجربه شده سینمای ایران قرار می گیرند و مولفه مشترک آنها گیشه ای نبودن صرف و تجربی و خاص بودنشان است. یک فیلم تاریخی، یک فیلم دفاع مقدسی، یک فیلم اجتماعی و نهایتا یک فیلم اکشن سیاه و سفید به اکران سینماهای تهران می پیوندند تا به این ترتیب در کنار کمدی فانتزی «همیشه پای یک زن در میان است»، فیلم خانوادگی، اجتماعی «دیوار» و فیلم طنز ۱۰«رقمی»، اکران تابستان ۸۷ از تنوع و رویکرد به فیلم های خاص و کمتر گیشه پسند بهره مند باشد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید