پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

صیاد طلا


صیاد طلا
المپیک ۹۶ برای خانواده فلپس خاطرات خوشی به همراه ندارد. وایتنی دختر بزرگ خانواده برای حضور در ۲۰۰ متر پروانه و عضویت در تیم ملی امریکا برای رقابت های آتلانتا می جنگید و در نهایت نتوانست خودش را به جمع فینالیست ها برساند.
این اتفاق با اشک های اعضای خانواده که روی سکوها دخترشان را تشویق می کردند، همراه شد. وایتنی مشکل دیسک کمر پیدا کرد و دیگر نتوانست شنای حرفه یی را ادامه دهد؛ همان موقع که کوچک ترین بچه خانواده یعنی مایکل تصمیم گرفت خواهرش را الگوی خود قرار دهد.
مایکل آن روزهایی را به یاد می آورد که وایتنی پیش از طلوع آفتاب در اتاقش را می بست، سوار ماشین می شد تا به تمریناتش برسد. برای همین بود که وقتی وایتنی از المپیک ۹۶ جا ماند، مایکل یک هدف داشت؛ هدفی که سال ها بعد در قالب یک جمله خودش را نشان داد؛ «این اتفاق زخمی عمیق در خانواده ما به جا گذاشت.» شاید همین انگیزه بود که از مایکل فرد فلپس یکی از سریع ترین شناگران تاریخ را ساخت. او در ۱۵سالگی و در میان بهت همه در رقابت های انتخابی تیم ملی ایالات متحده دوم شد و توانست جواز حضور در المپیک سیدنی ۲۰۰۰ در رشته ۲۰۰ متر را به دست آورد. خودش درباره آن روز می گوید؛ «اولش باورم نمی شد. فکر کردم اشتباه دیدم، به همین دلیل عینک شنایم را برداشتم تا درست ببینم.» او جوان ترین عضو تیم ملی شنای امریکا لقب گرفت اما چون تجربه بین المللی نداشت، پنجم شد.
اما چند ماه بیشتر طول نکشید تا او به عنوان جوان ترین دارنده رکورد مردان در ۲۰۰ متر شناخته شود. اوج درخشش فلپس در المپیک ۲۰۰۴ آتن بود. او با به دست آوردن هشت مدال در رشته های ۲۰۰ متر آزاد، ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر پروانه، ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر قورباغه، ۱۰۰+۴متر، ۲۰۰+۴ متر و ۲۰۰+۴ متر مختلط شرکت کرد و تنها در دو رشته موفق نشد طلا بگیرد.
آن سال او در ۲۰۰ متر آزاد برنز گرفت و درست است که یک طلا از رکورد مارک اسپیتز در المپیک ۱۹۷۲ کم آورد اما با کسب هشت مدال نام خودش را در المپیک جاودانه کرد. با این حال او در رقابت های جهانی سال ۲۰۰۷ که در ملبورن برگزار شد، ثابت کرد فاصله یی با شکستن رکورد اسپیتز ندارد. او در این مسابقات طلای ۲۰۰ متر آزاد را هم به رکوردهایش اضافه کرد و در رشته های ۲۰۰ متر آزاد، پروانه، قورباغه، ۴۰۰ متر قورباغه و ۲۰۰+۴ متر رکوردهای جهانی را به نام خودش ثبت کرد. تمامی رکوردهایی که شکسته شدند متعلق به خود فلپس بودند جز رکورد ۲۰۰ متر آزاد که او رکورد یان تورپ استرالیایی در سال ۲۰۰۱ را شکست. فلپس ۲۳ساله که اکنون در دانشگاه میشیگان مدیریت و بازاریابی ورزشی می خواند، قرار است با رفتن باب بومن مردی که ۱۲ سال مربی او بوده و پذیرفتن پست مدیر اجرایی باشگاه «بالتیمور شمالی» دوباره به این باشگاه برگردد؛ باشگاهی که لقب فلپس (فشنگ بالتیمور) با آن عجین شده است.
شاید بزرگ ترین ویژگی فلپس تنه بزرگ تر از پاهایش باشد که اجازه می دهد او با قد ۱۹۳ سانتی متر راحت تر در آب شنا کند. قوزک های منعطف پاها و سایز ۵/۴۸ آنها به فلپس اجازه می دهد ضربات قدرتمندتری در آب بزند.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید