پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آغاز المپیک بیست و نهم


آغاز المپیک بیست و نهم
در حالی که مراسم افتتاحیه بیست و نهمین دوره بازی های المپیک دیروز در ورزشگاه ملی شهر پکن موسوم به آشیانه پرنده برگزار شد، پایتخت چین به صورت کامل رنگ و بوی المپیکی گرفته و تلا ش دارند تا بهترین دوره برگزاری بازی های المپیک در طول ۱۱۲ سال اخیر را برگزار کنند.
بیشتر ورزشکاران، مربیان و سرپرستان به همراه همه خبرنگاران و تعداد بسیار زیادی از تماشاگران از ۲۰۵ کشور دنیا وارد شهر پکن شده اند تا در طی ۱۶ روز نقشی در یکی از بزرگترین رویدادهای بشر داشته باشند.
در نخستین لحظه ورود به شهر پکن نخستین موردی که به صورت بارز نمایان می شود، حضور پرتعداد والنتیرها و یا داوطلبان همکاری افتخاری با بازی هاست که قدم به قدم کسانی که به چین آمده اند را راهنمایی می کنند. در حالی که پیش از این اعلام شده بود چیزی حدود یک میلیون نفر از سراسر دنیا آماده خدمات داوطلبانه در بازی های المپیک هستند، اما بیشتر والنتیرها از بین دانشجویان و دانش آموزان چینی انتخاب شده اند که به صورت ۲۴ ساعته حتی در دور افتاده ترن راهروهای مراکزی که به بازی های المپیک مربوط است، حضور دارند و به کسانی که وارد المپیک شده اند خدمات می دهند. نکته دیگری که درمورد این والنتیرها وجود دارد، این است که حتی بسیاری از آنها به ویژه والنتیرهای بخش حمل و نقل و خدمات با زبان انگلیسی آشنا نیستند.
شاید بتوان گفت چیزی حدود بیش از ۹۵ درصد والنتیرهای المپیک چینی هستند و با توجه به جمعیت بسیار زیاد چین این افتخار از علاقه مندان سایر نقاط دنیا گرفته شده است. نکته دومی که پس از ورود در سالن های فرودگاه شهر پکن که حتی بخش اعظمی از آن برای المپیک ساخته شده، با آن مواجه می شوی، هوای این شهر است که حداقل در طول یک سال اخیر حرف و حدیث های بسیار زیادی در این مورد مطرح شده است. برای کسانی که با آب و هوای شهر پکن آشنایی ندارند، این شهر کاملا گرم و دارای رطوبت بسیار زیاد در هوا و یا شرجی است که این مساله به علاوه آلودگی های هوای شهر نوعی اکسیژن جدید را برای کسانی که از سراسر دنیا وارد پکن می شوند، پیشکش می کند.
در حقیقت هوای پکن غبارآلود است اما، همه این غبارها آلودگی نیست و بخش اعظم آن را بخار آب تشکیل داده است اما، به طور کلی دیروز هوای ابری شهر پکن آماده برگزاری زیباترین نمایش تاریخ انسان هاست.
از طرفی دیگر شهر پکن و به ویژه منطقه حفاظت شده سبز با تدارکی که دیده شده، آماده برگزاری بازی ها هستند. در اتوبان های اصلی شهر که منتهی به مراکز المپیکی است، نه تنها پرچم ها و تابلوهای مخصوص المپیک نصب شده، بلکه تابلوهای بزرگ راهنمایی هم محل های اصلی المپیکی را مشخص می کنند. نکته جالب و قابل تحسین دیگر نظم پولادین در ستاد برگزاری بازی ها و برگزار کنندگان المپیک است. از لحاظ امنیتی هم تمام مناطقی که مربوط به المپیک است، به صورت ویژه حفاظت می شود. به عنوان مثال منطقه سبز با فنس ها و سیم های خاردار مخصوص منطقه وسیعی را حفاظت کرده اند. این در حالی است که نیروهای نظامی حتی در نیمه های شب هم به صورت کامل آماده باش بوده و رژه های خاصی را انجام می دهند. دهکده ورزشکاران به همره مراکز اصلی خبررسانی و چند مورد از ورزشگاه های محل برگزاری از جمله ورزشگاه آشیانه پرنده و ورزشگاه مربوط به ورزش های آبی موسوم به مکعب آب همه در منطقه حفاظت شده سبز هستند.
در دهکده بازی ها تیم های حاضر پرچم های خود را از ساختمان های چند طبقه به بیرون آ ویزان کرده اند تا به همه نشان دهند که آنها هم وارد المپیک شده اند. دهکده خبرنگاران و نمایندگان رسانه های گروهی در گوشه دیگری از شهر به صورت ویژه برای بیست و یک هزار و ششصد نماینده رسانه گروهی ساخته شده که باید بازی ها را پوشش دهند. در این دهکده همه شرایط برای خبرنگاران، عکاسان و سایر نماینده های رسانه های گروهی (البته به جز اینترنت) فراهم شده است.
مراسم افتتاحیه بازی ها هم دیشب در حالی برگزار شدکه تنها ۹۱ هزار نفر از سراسر دنیا توانستند از نزدیک این بازی ها را تماشا کنند و این تعداد به علاوه کسانی که در مراسم نمایش اجرا کرده و تیم هایی که رژه می روند به ۱۶۰هزار نفر رسید.
در میان کاروان ایران هم به جز کسانی که رژه می روند همه نماینده های ایران نتوانستند در ورزشگاه حضور یابند. محمد علی آبادی، رئیس سازمان تربیت بدنی، رضا قرخانلو رئیس کمیته ملی المپیک و جمعی از مسئولان کشورمان امروز در نخستین روز بازی ها در محل دهکده ورزشکاران حاضر می شوند و از نزدیک با ورزشکاران در ارتباط خواهند بود. اختلاف ساعت تهران تا پکن هم سه و نیم ساعت است. مراسم افتتاحیه بازی های المپیک پکن ساعت ۸ و ۸ دقیقه دیشب به وقت محلی برگزار شد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید