جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


آینده کنکوری ها در فنجان های قهوه


آینده کنکوری ها در فنجان های قهوه
باوجود اینکه ساعت ۱۲ دیشب مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری ۸۷ به پایان رسید اما در کارزار بازار داغ انتخاب رشته فالگیران و کف بین ها هم در کنار دیگر اصناف بیکار ننشستند و تا آخرین لحظه اقدام به انتخاب رشته از روی فنجان قهوه کردند.شنیده ها حاکی از آن است عده ای از فالگیران در این آشفته بازار انتخاب رشته با اخذ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان آینده داوطلبان کنکور سراسری را در فنجان های قهوه رقم می زنند...
گفت که در اواسط دوران تحصیلت با جوانی آشنا خواهی شد که به احتمال زیاد بخت زندگی ات است و مجبوری به خاطر ازدواج با او که مایل است برای ادامه تحصیل به خارج برود رشته ادبیات فارسی را که دوست داری انتخاب کنی، رها کرده و... ، ورود به دانشگاه و حساسیت و اهمیت این موضوع موجب شده تا عده ای از داوطلبان و خانواده آنان برای استفاده از تمامی فرصت ها، انتخاب رشته خود را با مشاوره صنف فالگیران، رمالان، کف بینان از طریق فال قهوه و فال شمع و کف بینی، فال ورق و غیره انجام دهند. هر ساله با نزدیک شدن زمان اعلام نتایج کنکور سراسری و زمان انتخاب رشته مراکز و موسسات انتخاب رشته به شکل قارچ یک شبه در گروه ها، تیم ها و نام های مختلف پدید می آیند و با پایان یافتن فرصت انتخاب رشته، یک شبه نیز ناپدید می شوند. این مراکز و موسسات که سازمان سنجش آموزش کشور صلاحیت هیچ یک را تایید نمی کند، تنها هدفشان سو» استفاده از داوطلبان کنکور و ثروت اندوزی است. به طوری که سال گذشته به گفته رئیس سازمان سنجش کشور بیش از ۵ هزار نفر از داوطلبان کنکور به علت انتخاب رشته اشتباه این موسسات دچار مشکل شدند.
● فال گیران آستین ها را بالا زدند
اما آنچه که در انتخاب رشته سال جاری جالب و قابل تامل است ظهور گروه جدیدی از فعالین انتخاب رشته است به طوری که شنیده شده صنف (فال گیران-رمالان-دعانویسان) برای انتخاب رشته داوطلبان کنکور سراسری اعلام آمادگی خود را با دعا نویسی و فال گیری برای داوطلبان آغاز کردهاند. شنیده ها حاکی از آن است، عده ای از فال گیران در این آشفته بازار انتخاب رشته با اخذ ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان آینده داوطلبان را با فنجان های قهوه رقم می زنند. این افراد شیاد که شمه اقتصادی قوی دارند با درک حساسیت موضوع از داوطلبان و خانواده آنان سو» استفاده می کنند.
● توجه به خرافه گرایی یعنی گسترش فال بینی
بر اساس این گزارش، یکی از اساتید دانشگاه تهران معتقد است: پدیده فال و فال بینی در جامعه ای که مردم آن به سمت خرافه گرایی پیش می روند، رواج می یابد. امان الله قرائی مقدم اضافه می کند: تحصیلات والدین، محل زندگی و چگونگی سطح تربیت خانوادگی در گرایش و یا عدم گرایش به این مساله موثر است. این عضو هیات علمی دانشگاه تهران اضافه می کند: هر چه میزان آگاهی و سطح فکری خانواده بالا باشد خرافه گرایی و فالگیری برای تمام امور و حتی مسائل کنکور کمتر خواهد بود. وی در گفت و گو با برنا تصریح می کند که هر چه انسان ناامیدتر و مایوس تر باشد گرایش بیشتری به خرافه گرایی خواهد داشت. قرائی مقدم معتقد است، هیچ کاری در دنیا بدون علت و معلول نیست کسی که درس نخواند چگونه انتظار دارد به وسیله فال، جادو، جادوگری قبول شود.
● مرز میان تصمیم و تردید
تردید و دو دلی یکی از عوامل اصلی روی آوردن افراد به فال و فال بینی است چرا که گاهی انسان ها دوست دارند این تردیدها را با گرفتن یک فال از بین ببرند هر چند که در عمق وجودشان اعتقادی به این حرف ها ندارند ولی به دنبال کسی می گردند که راهی به آنان نشان دهد تا بهترین تصمیم را بگیرند. س. آذر می گوید: با وجود اینکه امتیاز کمی در کنکور کسب کردم و مطمئن هستم در دانشگاه قبول نمی شوم اما تعدادی از همکلاسهایم که برای انتخاب رشته به دعا نویس مراجعه کرده اند به من هم توصیه می کنند تا قبل از انتخاب رشته پیش دعانویسی که آنها مراجعه کردهاند بروم.او معتقد است یک بار امتحان کردن شانس با دعا و رمالی در کنکور جذابیت هایی که دارد آزمودن آن بد نیست. آذر می گوید که از بین چهار نفر از دوستانش که به منظور اطلاع از آینده انتخاب رشته شان و کسب تضمین قبولی در کنکور به یکی از این دعا نویسان مراجعه کرده اند سه نفر آنها به طور کامل نظرات این شخص را در انتخاب رشته لحاظ کرده اند.
‌● قال قهوه هم رشته را گفت هم بخت زندگی را
شیما. ض از دیگر داوطلبانی است که رتبه ای پنج رقمی دارد، می گوید: قبل از انتخاب رشته، فال قهوه گرفتم و دوست داشتم از آخر و عاقبت این انتخاب سردر بیاورم. به طوری که از مدت ها قبل دوست داشتم رشته ادبیات فارسی را انتخاب کنم اما این فالگیر گفت که در اواسط مدت تحصیلت با جوانی آشنا خواهی شد که به احتمال زیاد بخت زندگی ات است و مجبوری به خاطر ازدواج با او که مایل است برای ادامه تحصیل به خارج برود، رشته ادبیات فارسی را که دوست داری انتخاب کنی رها کرده و قید درس و دانشگاه را بزنی چون آنجا فرصتی برای ادامه تحصیل با این رشته نیست.
این داوطلب کنکور اضافه می کند: با توجه به پیش بینی این فالگیر سعی می کنم رشته های علوم پایه را انتخاب کنم تا در صورتی که با چنین جوانی آشنا شدم و خواستم با او ازدواج کنم و به خارج بروم حداقل بتوانم آنجا رشته تحصیلی ام را ادامه بدهم. یکی از آسیب شناسان اجتماعی می گوید: همیشه یک سری از مسائل بوده که بشر از آن اطلاع نداشته است و این بی اطلاعی باعث شده که به سمت علومی مثل جادوگری و جادو گرایش پیدا کند تا به وسیله آن پدیده های طبیعی را توجیه کند. وی اضافه می کند: گرایش به توجیه پدیده ها از طریق علوم غریب کم کم با گسترش علم و دانش کاهش پیدا کرد ولی از آن زمان تا کنون منحل نشده است به همین علت انسان ها زمانی که در موضوعات مهم دچار سردرگمی می شوند اگر راه علمی برای آن نیابند برای خارح شدن از ابهام به علومی مانند جادوگری، جادو، فال روی می آورند.
وی معتقد است: انتخاب رشته از طریق صنف فال گیران معمولا بین داوطلبانی انجام می شود که شاگرد درس خوانی نبوده اند و در صدر هستند تا از طریق شانس و اقبال فرصت ورود به دانشگاه را ایجاد کنند چرا که با مرور دروس صحیح و درست دبیرستانی لزومی به مراجعه به این صنف نیست. ضمن آنکه اکثر کسانی که به این فالگیران به منظور انتخاب رشته مراجعه می کنند دختران هستند. و در این میدان آگاهی از سرنوشت انتخاب رشته دختران گوی رقابت را از پسران ربوده اند که اتفاق جالبی طی سال های اخیر قلمداد نمی شود.
فال و فال بینی پدیده جهانی است که در اکثر کشورها رواج دارد و معمولا کسانی که به نوعی قصد فرار از واقعیت ها را دارند به فال بینی روی می آورند. پس بهتر است داوطلبان کنکور به جای دست به دامان شدن فالگیران با برنامه ریزی صحیح در طول سال اقدام به درس خواندن کرده و از سپردن سرنوشت خود به دست رمالان، فالگیران، مراکز و موسسات کنکور اجتناب کرده و با تکیه بر معلومات خود حرکت کنند.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید