شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

اثر سویا بر روی لیپیدهای سرم در خانم های یائسه مبتلا به هیپرکلسترونمی مراجعه کننده به بیمارستان عسلیان خرم آباد


اثر سویا بر روی لیپیدهای سرم در خانم های یائسه مبتلا به هیپرکلسترونمی مراجعه کننده به بیمارستان عسلیان خرم آباد
● مقدمه:
یکی از مشکلات عمده خانم ها در سنین بعد از یائسگی بیماری قلبی - عروقی یا CVD است که باعث مرگ و میر خانم ها در زمان یائسگی می شود. یک علت عمده بیماریهای قلبی - عروقی آترواسکروز است و چنین فرض شده است که استروژن باعث محافظت زنان در برابر آترواسکروز می شود. سویا به دلیل دارا بودن ایروفلان هایی چون ژنیستین و دایدزین که جزء استروژنهای گیاهی طبقه بندی شده است. به عنوان یک منبع عمده استروژن گیاهی شناخته شده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی اثر سویا بر روی لیپیدهای سرم در خانم های یائسه مبتلا به هیپروکلسترونمی بود.
● مواد و روشها:
این مطالعه، یک کارآزمایی بالینی است که بر روی ۱۰۰ خانم یائسه دچار افزایش کلسترول پلاسما مراجعه کننده به بیمارستان زنان عسلیان خرم آباد در سال ۱۳۸۱ انجام گرفت. این افراد به طور تصادفی به دو گروه ۵۰ نفری تقسیم شدند که به گروه آزمایش سویا به صورت کپسولهای ۵۰۰mg با دوز ۲gr/day دوبار در روز و به گروه گواه کپسولهای حاوی ماده بی اثر داده شد. ۱۲ هفته پس از مصرف سویا از هر دو گروه نمونه خون گرفته و به آزمایشگاه ارسال شد. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار Spss تجزیه و تحلیل شدند.
● یافته ها:
نتایج حاصله نشان داد که بین میانگین کلسترول سرم قبل از درمان و ۱۲ هفته بعد از درمان اختلاف معنی داری وجود ندارد (p=NS). بین سطح کلسترول گروه آزمایش قبل و بعد از مصرف سویا تغییر معنی داری حاصل نشد (p=NS). هم چنین بین سطح کلسترول آزمایش و گروه گواه تفاوت معنی داری مشاهده نشد (p=NS).
● نتیجه گیری:
با توجه به نتایج فوق سویا نمی تواند جایگزین مناسبی برای استروژن در درمان یائسگی باشد.
معصومه غفارزاده
فاطمه یاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید