جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تنوع ژنتیکی HLA-DRB۱ در جمعیت نرمال ایرانی


تنوع ژنتیکی HLA-DRB۱ در جمعیت نرمال ایرانی
● سابقه و هدف:
ژن های مجموعه اصلی سازگاری نسجی (MHC) دارای بیشترین تنوع ژنتیکی در ژنوم هر گونه می باشند. ژن هـای MHC انسانـی بـر روی کـروموزوم ۶ واقـع شـده و HLA نامیده می شوند. آنتی ژن های کلاس I و HLA II، کنترل ژنتیکی پاسخ های ایمنی را به عهده دارند. شناسایی آلل های HLA به طور وسیعی در امر پیوند، بیماری های مرتبط با HLA و مطالعات جمعیت شناسی مورد استفاده قرار می گیرند. در میان ژن های مختلف HLA ، ژن های DRB۱ جزو متغیرترین آن ها محسوب می شوند. در این پژوهش به دلیل اهمیت آنتی ژن های DRB۱ در پیوند مغز استخوان، این آنتی ژن ها در جمعیت نرمال مورد مطالعه قرار گرفتند. این مطالعه جزو مطالعاتی است که در این راستا و در ارتباط با تعیین آنتی ژن های HLA-DR در نژادهای مختلف ایرانی و نه یک گروه خاص انجام شده است.
● مواد و روش ها:
مطالعه انجام شده از نوع توصیفی بود. در این مطالعه به روش نمونه گیری تصادفی از خون کامل ۴۶۶ فرد نرمال اهداکننده مغز استخوان، DNA استخراج شده و قطعاتی از جایگاه ژنی HLA-DRB با استفاده از ۲۳ جفت آغازگر اختصاصی و به کارگیری روش PCR-SSP تکثیر گردید. در نهایت ارزیابی باندهای ایجاد شده با انجام الکتروفورز روی ژل آگارز انجام گرفت. تحلیل آماری با استفاده از برنامه آمای SPSS ۱۱.۵ و با تعیین فراوانی صورت گرفت.
● یافته ها:
شایع ترین فراوانی آلل های DRB۱ در جمعیت نرمال ایرانی، متعلق به (%۲۰.۰) DRB۱*۱۱ بوده و به دنبال آن (%۱۱.۴) DRB۱*۱۵, (%۱۱.۴) DRB۱*۱۳ و (%۱۰.۰) DRB۱*۰۴ بیشترین فراوانی را دارا می باشند. در حالی که آلل DRB۱*۰۹ از کمترین فراوانی (%۰.۹) برخوردار است.
● نتیجه گیری:
این تحقیق تنوع ژنتیکی در جمعیت مختلط ایرانی را از نظر آلل های HLA-DRB۱ نشان می دهد. در این مطالعه نزدیکی جمعیت ایرانی با جمعیت های اروپای شرقی و جنوبی دیده شد.
فاطمه یاری
نادیا باقری
مریم زمان وزیری
مریم سبحانی
فاطمه صباغی
علی طالبیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید