سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

ارتباط بین هلیکوباکترپایلوری و سطح سرمی ویتامین ب ۱۲ در خانم های سنین باروری (۴۹-۱۵)


ارتباط بین هلیکوباکترپایلوری و سطح سرمی ویتامین ب ۱۲ در خانم های سنین باروری (۴۹-۱۵)
● مقدمه:
عفونت هلیکوباکترپایلوری یکی از علل مهم مشکلات گوارشی به خصوص زخم معده است که اخیرا نشان داده شده یک ارتباط معنی دار بین کاهش سطح سرمی ویتامین ب ۱۲ و سطح سرمی هلیکوباکترپایلوری وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین سطح سرمی ویتامین ب ۱۲ و سطح سرمی هلیکوباکترپایلوری بود.
● مواد و روش ها:
مطالعه حاضر از نوع توصیفی، مقطعی بود که از سال ۱۳۸۲ تا سال ۱۳۸۳ بر روی ۱۱۰ نفر از خانم های سالم بدون سابقه بیماری در محدوده سنی ۴۹-۱۵ سال مراجعه کننده به درمانگاه های شهر خرم آباد انجام گرفت. که هر نمونه از نظر سطح سرمی ویتامین CBC, B۱۲ و آنتی بادی هلیکوباکترپایلوری مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات فردی - سابقه بیماری (به خصوص بیماری گوارشی) آنان در پرسشنامه ثبت شدند و اطلاعات به دست آمده توسط نرم افزار SPSS مورد بحث و تحلیل قرار گرفتند.
● یافته ها:
نتایج به دست آمده نشان داد از بین ۱۱۰ نمونه مورد مطالعه ۷۶ نمونه (۷۲.۲%) سطح سرمی هلیکوباکترپایلوری آنان مثبت بود و سطح سرمی هلیکوباکترپایلوری به طور معنی داری در افرادی که دارای میزان ویتامین ب ۱۲ کمتر از حدود طبیعی بوده، بالاتر بود. به طوری که بین ۵۴ نمونه با سطح سرمی ویتامین ب ۱۲ کمتر از ۱۴۵ pg/mgو سطح متوسط ۱۴۵-۱۸۰ pg/mlسطح آنتی بادی هلیکوباکترپایلوری مثبت بود (p<۰.۰۰۰۱).
● نتیجه گیری:
شیوع بالای عفونت هلیکوباکترپایلوری بین نمونه های با سطح سرمی پایین ویتامین ب ۱۲ نشان می دهد که یک ارتباط معنی دار بین هلیکوباکترپایلوری و سطح ویتامین ب ۱۲ وجود دارد.
فاطمه یاری
حسین خدمت
معصومه غفارزاده
مهنوش داوودزاده
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید