شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

شیوع حاملگی ناخواسته در مراجعین به بیمارستان مهدیه در سال ۱۳۷۴


شیوع حاملگی ناخواسته در مراجعین به بیمارستان مهدیه در سال ۱۳۷۴
● سابقه و هدف:
افزایش سریع جمعیت، جلوگیری از بارداری را از اهداف مهم مراکز بهداشتی ساخته است. ارایه روش های متفاوت و متنوع جلوگیری از بارداری، انتخاب روش مناسب توسط افراد با شرایط طبی، اجتماعی و اقتصادی مختلف را ممکن می سازد.
● مواد و روشها:
تحقیق حاضر که به بررسی میزان حاملگی ناخواسته با روش های جلوگیری از حاملگی اختصاص دارد، مطالعه ای مقطعی می باشد. این تحقیق روی ۱۳۰۰ خانم باردار که به درمانگاه مامایی جهت ختم حاملگی یا زایمان در ماههای بهمن و اسفند سال ۱۳۷۴ مراجعه کرده بودند، صورت گرفت. خصوصیات زنان باردار شرکت کننده در این طرح بر اساس سن فعلی، طول دوره زناشویی، تعداد زایمان و نوع روش جلوگیری از بارداری با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
در این تحقیق ۱۳۰۰ خانم باردار که در محدوده سنی ۴۴-۱۴ سال قرار داشتند، وارد شدند. در کل، حاملگی ناخواسته در ۳۶۸ مورد (۲۸.۳%) دیده شد. حاملگی های ناخواسته با روش انزال منقطع ۶۴ مورد (۱۷.۴%)، کاندوم ۳۰ مورد (۸.۱%)، شیردهی ۱۱ مورد (۳%)، قرص های پروژستینی موسوم به۸ minipill مورد (۲.۲%)، ۵ IUD مورد (۱.۳%)، روش بستن لوله در زن ۴ مورد (۱.۱%) و روش وازکتومی ۱ مورد (۰.۳%) گزارش گردید. از نظر سنی بیشترین حاملگی ناخواسته در گروه سنی ۲۸-۱۸ سال (۲۳۰ مورد، ۶۲.۵%) بود.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
این بررسی بر لزوم آموزش زوجین و تشویق آنها به استفاده از روش های موثر و مطمئن در جلوگیری از بارداری تاکید می نماید.
فخرالملوک یاسایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید