سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


چرا این مغز بادام سخت شیرین است!


چرا این مغز بادام سخت شیرین است!
اگر والدین تان در نحوه تنبیه کردن فرزندان تان مداخله می کنند به آنها بگویید که از بابت کمک شان قدردان هستید اما ترجیح می دهید این کار را به شیوه خودتان انجام دهید
بیشتر پدربزرگ ها و مادربزرگ ها روش فرزندان یا فرزندان یا عروس و دامادشان را در برخورد با نوه خود درست نمی دانند و در تربیت نوه شان دخالت می کنند. بی تردید قصد والدین شما و یا همسرتان خیر است ولی گاهی پیش می آید که کنار آمدن با آنها کمی سخت است.مادری می گوید: هرگز به ذهن من و شوهرم خطور نکرده بود که بعد از تولد کودکان روابط ما با والدین مان تغییر می کند. مادر من هر لحظه می خواهد با نوه اش باشد و مدت زیادی طول نکشید که آرزو می کردم تا یک ساعت با فرزندم تنها باشم و کم کم میان من و والدینم بر سر موارد جزیی مانند ساعات خوابیدن کودک اختلاف نظر افتاد.کارشناسان خانواده می گویند اگر والدین تان در نحوه تنبیه کردن فرزندان تان مداخله می کنند به آنها بگویید که بابت کمک شان قدردان هستید اما ترجیح می دهید این کار را به شیوه خودتان انجام دهید و اگر اشتباهی هم مرتکب می شوید از آن درس بگیرید. با این وجود بسیاری از زوج ها متوجه می شوند که والدین خودشان و همسرشان آن گونه که انتظارش را داشتند مفید و حامی نیستند. کنار آمدن با برخی پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها واقعا دشوار است. در زیر علل مشکلات رفتاری آنها و راه حل هایی برای کنار آمدن با آنها آمده است.
● یاوران دست به نقد
این گروه از پدر بزرگ و مادر بزرگ ها تمایل دارند نقش پدر و مادر کودک را بازی کنند؛ آنها کودک را جلوی شما تنبیه می کنند، بابت آنچه که کودک می خورد، می پوشد برنامه های تلویزیونی که نگاه می کند، نگرانی خود را ابراز می کنند و انتظار دارند ساعات بیشتری را با نوه های خود سپری کنند.برای والدین شما و همسرتان مشکل است بپذیرند که دیگر مسئولیتی ندارند. آنها هنوز به شما و همسرتان مثل بچه هایشان نگاه می کنند و مایلند اختیارات بیشتری داشته باشند.
بتسی سینگر خرسند است که مادرش به دختر یک ساله شان هانا نزدیک است اما وقتی اوضاع دارد آرام آرام از کنترل خارج می شود نگران شده و می گوید: مادر من هر شب به منزلمان زنگ می زند تا به نوه اش شب بخیر بگوید. گاهی من به دروغ به او می گویم که هانا خوابیده است. این مساله برای همسرم به یک معضل تبدیل شده است و از من می خواهد به مادرم بگویم خودش را کنار بکشد ولی هر چه باشد او مادر من است و من دوستش دارم. یکی از عادت های بد مادر من این است که وقتی فرزندم را تنبیه می کنم خودش را وسط می اندازد و می گوید: کار بدی نکرده یا تو چرا این قدر بداخلاقی! نیازی نیست او مرا درست جلوی بچه سرزنش می کند.
● چند راهکار مصلحت اندیشانه
کورنهابر می گوید: به والدین خود و همسرتان بگویید که فرزند شما لباس ها و اسباب بازی های زیادی دارد و سیاست خانوادگی شما بر این است که اندکی محدودش کنید. اگر با وجود استدلال شما بر خرید هدیه اصرار داشتند ، می توانید اقلامی را پیشنهاد کنید که واقعا به کار شما می آیند مثل کالسکه بچه، دوچرخه یا کمک های نقدی برای پس انداز دانشگاه کودک. این دسته از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها شما را برای رفتارها و مشکلات کودکان در مدرسه سرزنش می کنند و از مهارت شما در نگهداری از فرزندتان انتقاد می کنند. کودک را بابت هر خطای کوچکی مواخذه می کنند و نارضایتی خود را با هر چیزی، حتی حرکات چشم و ابرو نشان می دهند. والدین شما، تمام عمرشان را صرف ایراد گرفتن از شما کرده اند و به شما متذکر شده اند چه کنید، چه نکنید و چگونه امورتان را انجام دهید. آنها ممکن است از این نقطه ضعف خود حتی خبر هم نداشته باشند. بنابراین وقتش رسیده که شما پیشقدم شوید و این عادت بد را ترک دهید.
● راه حل
شما الان یک بزرگسال محسوب می شوید و هیچ عیبی ندارد اگر صادقانه به والدین تان بگویید که ایرادات اکید آنها چه حسی به شما می دهد. بگویید که نمی خواهید هر بار که آنها با شما هستند این حس بد را داشته باشید. یادآوری کنید که مایلید آنها با پسرتان رابطه خوبی داشته باشند. رفتار منفی آنها شرایط را برای گذراندن اوقات با آنها برای شما مشکل ساخته است. اگر این یادآوری ها کمکی نکرد، جلسات مشاوره خانوادگی راه بیندازید. دیده شده است که روابط میان پدربزرگ و مادربزرگ ها و نوه هایشان از این طریق بهبود یافته است. بگویید که فکر نمی کنم این طوری به جایی برسیم. به نظر می آید هیچ کدام از ما خوشحال نیستیم. پس بیایید از خانواده کمک بگیریم. بکوشید موقعیت را درک و به خنده برگزار کنید. بالاخره حالا که خود شما هم بچه دار شده اید می دانید که والدین به چه آسانی برای کودکان خود نگران می شوند. بنابراین اگر زمانی که شما کودک بودید مادرتان مرتب به شما یادآوری می کرد که خودتان را خوب بپوشانید - و احتمالا هنوز هم این کار را می کند- نگران آن است که نوه هایش هم دچار سرماخوردگی شوند. وقتی برای قدم زدن بیرون می روید یک کت هم با خودتان ببرید این کار خیلی آسان تر از ایستادن و جر و بحث کردن با والدین تان است. اگر آنها در نحوه تنبیه کردن فرزندانتان مداخله می کنند، به آنها بگویید که از بابت کمکشان متشکرید ولی ترجیح می دهید این کار را به شیوه خودتان انجام دهید و اگر اشتباهی هم مرتکب می شوید از آن درس بگیرید. دکتر نیومن می گوید اگر از تماس های شبانه مادرتان ناراحت هستید می توانید بگویید که ما واقعا از تماس های شما خوشحال می شویم ولی اگر قرار باشد هر شب زنگ بزنید این کار جلوه خود را از دست می دهد.
● روش های قدیمی
پدر و مادر شما و همسرتان روش ها و اطلاعات جدید را در زمینه نگهداری از کودکان نمی پذیرند. آنها متوجه نمی شوند چرا شما کار خود را رها نمی کنید، چرا اجازه می دهید فرزندتان در تختخواب شما بخوابد یا چرا او را کتک نمی زنید. آنها نمی بینند که با وجود همه این اختلاف ها کار شما در تربیت کودک تان خوب بوده است. از آنجا که آنها قبلا فرزندانشان را بزرگ کرده اند، خودشان را در این زمینه متخصص می دانند و انتظار دارند شما از نصایح شان استقبال کنید. پدربزرگ و مادربزرگ شدن به آنها احساس پیری می دهد. به ویژه آن که هر بار که شما به آنها گوشزد کنید اطلاعات شان پیرامون جنبه های مهم بزرگ کردن کودک روزآمد نیست، این احساس ناخوشایند تشدید می شود.
● راه حل
نویسنده کتاب «راهکار پدربزرگ و مادربزرگ ها» آرتور کورنهابر می گوید: به آرامی توضیح دهید زمانه از وقتی که شما بچه بودید تغییر کرده است. مقالات، تحقیقات و کتاب های تازه منتشر شده را در دسترس آنها قرار دهید و سعی کنید آنها را آموزش دهید. حتی می توانید آنها را به ملاقات یک پزشک متخصص اطفال یا گردهمایی های مدرسه فرزندتان ببرید تا با دنیای امروز بچه ها بیشتر آشنا شوند. در ضمن از راهنمایی های خوب و مفید آنها هم بهره مند شوید.
● پدربزرگ ها و مادربزرگ های رویایی
والدین شما و همسرتان به مناسبت های مختلف و حتی بدون مناسبت به فرزند شما پول می دهند و او را همراه با اسباب بازی هایش به حمام می برند. طوری که، کودک هنوز از لذت بازی با یک عروسک بهره مند نشده، بعدی از راه می رسد. این باعث می شود که هر وقت چیزی خواست فقط بگوید: مادربزرگ! پدربزرگ؛ مطمئن باشید که در این گونه موارد، نیت آنها خیر است ولی این پدربزرگ ها و مادربزرگ ها احتمالا می کوشند چیزهایی را برای نوه شان فراهم کنند که خود در کودکی نداشته اند و یا نتوانسته اند برای کودکان خود تهیه کنند. آنها از داشتن نوه کاملا به هیجان آمده اند. الان برای خرج کردن پول دارند و به این وسیله می خواهند نشان بدهند که برای نوه شان اهمیت قائلند.
زهرا قلی زاده سلوط، کارشناس ارشد آموزش خانواده
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید