سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

ماسک هایی برای داشتن پوستی زیباتر


ماسک هایی برای داشتن پوستی زیباتر
● ماسک برای از بین بردن آثار جوش
بعضی از افراد دارای پوست بسیار حساسی می باشند و اگر زخم یا جوشی در روی آن پدید آید جای آن پس از بهبودی به صورت لکه در بدن و در روی پوست باقی می ماند برای معالجه این لکه های حاصل از خون مردگی می توان از روشهای زیر استفاده کرد:
محل جوش را با مخلوط عسل و ویتامین "E" به صورت روغن و یا پودر در جوز به مدت ۲۰ دقیقه بپوشانید و سپس با آب ولرم بشویید و بعد آب سرد به صورت بپاشید، این روش را هفته ای یکبار انجام دهید تا آثار جوش ها کاملا از بین برود. مخلوط آب اسفناج و سفیدآب ، آثار جوش های صورت را از بین می برد. به محل جوشها می توان مخلوط عسل و زرده تخم مرغ و روغن زیتون مالید و یک ساعت روی صورت قرار داده و بعد آن را با آب ولرم بشویید. این عمل را یک روز درمیان تکرار کنید تا آثار جوش ها از بین برود.
برگ کلم یا برگ ترب یا پونه را کوبیده و ضماد اندازید، یا زرنیخ واشق را با آب کوبیده با سرکه، ضماد گذارید. شاه بلوط، مازو، اقاقیا هر یک از اینها را که می خواهید کوبیده و با آب گرم خمیر کرده و ضماد اندازید، مواظب باشید که محل جوش شکافته نشود.
برگ جعفری و برگ تلفونی را کاملا له کنید این مخلوط له شده را به اضافه کمی عسل به صورت ماسک به پوست خود بمالید، این عمل را هر روز به مدت ۴۰ دقیقه تکرار کنید و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید تا آثار جوش ها از بین برود. (کمپرس با جوشانده تخم جعفری نیز برای از بین بردن آثار جوش ها مفید می باشد.)
▪ اثر آب بر روی جوش های چرکی
در دوره اولیه وقتی که جوش ها هنوز کوچک هستند با یخ از گسترش آنها جلوگیری کرده ، بدین ترتیب که با قرار دادن کیسه یخ روی دمل، از رشد آنها جلوگیری نموده و بعد آنها را کمپرس داغ می کنید. مسئله مهم به وجود آمدن سیستم سریع گردش خون در محل جوش می باشد چرا که این گردش سریع خون باعث تعویض شدن چرک و مواد سمی محل جوش با مواد سالمی که در خون است ، شده و در نتیجه جوش ها زودتر و بهتر از بین می روند.
● ماسک برای برطرف کردن لکه های سفید پوست
برای از بین بردن لکه های سفید صورت از یکی از ماسک های زیر می توان استفاده کرد: تخم شاهی را کوبیده و با کمی عسل مخلوط نمایید، سپس این ماسک را بر روی لکه ها قرار دهید، این عمل را روزی یک بار انجام دهیدتا به مرور زمان از لکه های سفید پوست کاسته شود.
ورقه هایی از چغندر را درست کرده و بر روی لکه های سفید پوست قرار دهید. این ماسک نیز باعث از بین رفتن لکه های سفید پوست می شود.
ضماد دانه نخود را تهیه کرده و آن را با عسل مخلوط نمایید. از این ماسک برای از بین بردن لکه های سفید پوست استفاده نمایید و به مدت ۴۰ دقیقه روی لکه ها قرار داده و سپس صورت را بشویید. (این ماسک علاوه بر از بین بردن لکه های سفید صورت ، لکه های سیاه و کک و مک و خارش پوست را نیز از بین می برد و باعث می شود تا زردی چهره نیز گرفته شود و اگر به سرتان بمالید برای تقویت موها بسیار مفید می باشد.
جوشانده برگ و تخم جعفری را اگر صاف نموده و بر روی لکه های سفید پوست قرار دهید و این عمل را هر روز ، روزی چند بار تکرار کنید ، کم کم لکه ها بر طرف خواهند شد. پوست کدوحلوایی را خشک کرده و بعد آنرا بسوزانید، این پوست سوخته را با سرکه مخلوط نموده و هر روز در محل لکه ها بمالید تا بهبودی حاصل شود. ضمادی که از مخلوط گرد فلفل سیاه با کوبیده قارچ خوراکی، ساخته باشند چنانچه در محل لکه های سفید پوست قرار دهند اثر شفابخش دارد.
برای درمان لکه های سفید پوست مقداری سیرخام را با کمی نشادر مخلوط نموده و بر محل لکه های پوست قرار دهید. این عمل را تکرار کرده تا بهبودی کامل حاصل شود.
آب سیر را گرفته با کمی عسل مخلوط کنید و بر روی لکه های سفید پوست قرار دهید تا این لکه ها از بین روند. ضماد تخم پیاز برای معالجه لکه های پوستی سفید رنگ مفید است.مقداری بادمجان را در آب پخته، سپس کوبیده وصاف نوده ، حاصل را با روغن زیتون آنقدر بجوشانید تا آب بادمجان بخار شود.
از این محصول هر روز وشب یک مرتبه در محل تغییر رنگ پوست بمالید تا رنگ پوست طبیعی شود و بیماری بهبودی یابد. ترمس و ریشه کبر را کوبیده با سرکه و ضماد ساخته و به محل لکه ها بمالید. (دوا را در آفتاب یا نزدیک آتش به کار برید و هنگامی که دارو خشک شد نشویید و فقط با دست پاک کنید)اگر لکه ها در بدن باشند خردل و سرکه یا آهنگ زرنیخ در آب حل کنید و به محل لکه ها بمالید. ضماد میوه سرو کوهی توام با سرکه ، لکه های سفید پوستی را بر طرف نموده و زخم ها و ورم های پوستی را التیام می بخشد. ضماد خاکستر پرسیاوشان توام با روغن زیتون بیماری های پوستی به خصوص "پزوزیازیس" و "داءالثعلب" را درمان می کند. ضماد کلاهک بادمجان توام با روغن زیتون لکه های سفید پوست را درمان می کند. دو قاشق غذاخوری ترب کوهی رنده شده را در کمی شیر بپزید و به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید.
● ماسک هایی برای برطرف کردن لکه های سیاه پوست
پونه را له کرده سپس آنرا با روغن زیتون مخلوط کرده و به مدت سه روز در مقابل نور خورشید قرار دهید. بعد از سه روز به مدت ۱۵ دقیقه حرارت می دهید آن را صاف کرده ، پماد به دست آمده را برای از بین بردن لکه های سیاه استفاده کنید.
تخم ترب را در سرکه خیس کرده و پس از گذشت ۲۴ ساعت آنرا برروی لکه های سیاه پوست قرار دهید. این عمل را هر روز تکرار نموده تا لکه ها کم کم بهبودی حاصل کنند. مقداری سیر را پوست کنده و آنرا با رنده ریز کنید و با عسل مخلوط نموده، مخلوط حاصل را جهت بهبودی لکه های سیاه پوست مورد استفاده قرار دهید و به مدت ۳۰ دقیقه بر روی لکه ها قرار داده و پس از آن با آب ولرم بشویید. این عمل را یک روز درمیان تکرار می کنید. دانه کنجد را له نموده و به مدت ۳ روز در مقدار اندکی آب خیس کنید و بعد از گذشت این مدت، این مخلوط را بر روی پوست بمالید، این ماسک هم باعث از بین رفتن لکه های سیاه می شود و هم نرم کننده پوست است.
گل زنبق سفید را خرد کرده و در یک شیشه سفید می ریزید و به آن مقداری روغن زیتون طبیعی تازه اضافه نمایید، سر شیشه را بسته و به مدت دو روز در مقابل آفتاب قرار دهید و بعد آنرا صاف کرده و بر روی لکه های سیاه صورت خود بمالید. (این روغن برای سوختگی و آفتاب زدگی نیز مفید می باشد)مقداری پونه را له کرده، چنانچه آنرا به صورت ضماد در محل لکه های سیاه پوست قرار دهید، اثر شفابخش دارد. روغن کرچک، لکه های سیاه پوست و همچنین زگیل و کبودی پوست را برطرف می کند.
شیر ، در از بین بردن لکه ها و دانه های سرسیاه بسیار مفید می باشد ، قبل از استفاده از شیر، باید پوست را با آب گرم بشویید و برای اثرگذاری بهتر، می توان شیر را با عصاره بابونه یا بومادران مخلوط نموده و سپس استفاده کرد.
استفاده از لیموترش به تنهایی یا همراه با گلاب با سفیده تخم مرغ ماسک خوبی در از بین بردن و بیرون کشیدن دانه های سرسیاه پوست می باشد و پس از استفاده از این ماسک باید پوست را با آب نیمه گرم شست و شو داد. جو دو سر را بپزید و با بادام کوبیده مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. این خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه بر روی پوست خود قرار دهید. این ماسک در از بین بردن دانه های سرسیاه پوست بسیار موثر می باشد. عسل، افزون بر تقویت پوست و شفابخشی، پاک کننده خوبی است، یک قاشق غذاخوری عسل را بر روی حرارت ملایم، رقیق سازید و بر روی دانه های سرسیاه پوست بمالید و اثر آن به وضوح ملاحظه نمایید
منبع : پارسی طب


همچنین مشاهده کنید