جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آزمون دشوار پکن


آزمون دشوار پکن
بیست و نهمین دوره مسابقات المپیک با انجام مراسمی باشکوه و شعله ور شدن ۲۹ آتش آغاز شد و ورزشکارانی از بیش از ۲۰۰ کشور در ورزشگاه آشیانه پرنده گرد هم آمدند. طبل ها می نواختند، نمایشی ملایم در جریان بود و جشنی ۴ ساعته که حاصل هفته ها و ماه ها تلاش و برنامه ریزی و تمرین بود و در نهایت لی نینگ ژیمناست سابق چین و برنده سه مدال طلا در بازی های ۱۹۸۴ لس آنجلس به جشن و سفر طولانی مدت مشعل المپیک خاتمه داد و به این دوره بازی های المپیک رسمیت بخشید.
هو جین تائو رییس جمهور چین آغاز مسابقات را در برابر دیدگان بیش از ۸۰ رییس جمهور و مقامات نخست کشورها به طور رسمی اعلام کرد و ژاک روگ رییس کمیته بین المللی المپیک در سخنرانی افتتاحیه خود به مردم پکن شروع مسابقات المپیک سال ۲۰۰۸ را تبریک گفت: «سال ها چین در رویای بازکردن درهای خود به سوی مردم کشورهای جهان و جمع کردن ورزشکاران سراسر جهان بود، امروز این رویا تحقق یافت و من امیدوارم این المپیک برای شما غرور و افتخار و خاطراتی خوش به همراه داشته باشد.»
روگ همچنین از ورزشکاران حاضر در این بازی ها خواست از «دوپینگ و تقلب» پرهیز کنند و ژانگ یینینگ ستاره تنیس روی میز چین از جانب ورزشکاران سوگندنامه آنان را خواند. پس از آن نمایش آتش بازی با شمارش معکوس دقیقا ۲۰۰۸ نوازنده طبل شروع شد و به دنبال آن بیش از ۱۵ هزار موزیسین و آکروبات باز و هنرمند دیگر تاریخ پنج هزار ساله چین را در طول ۵۰ دقیقه به شکلی بسیار دلپذیر ارائه کردند. اجرای دونفره پیانو به وسیله دختری ۵ ساله و همچنین پیانیست نامدار چینی لانگ لانگ نیز پایان بخش این قسمت بود.
پس از آن رژه تیم ها شروع شد و یونان به عنوان بنیانگذار المپیک و میزبان نخستین دوره مدرن این رقابت ها، قبل از ۲۰۴ کشور دیگر رژه رفت. کاروان ۶۳۹ نفری ورزشکاران چین نیز پس از یائو مینگ ستاره NBA در میان تشویق بی نظیر حاضران آخرین گروه از ورزشکاران حاضر بودند که از جایگاه عبور کردند. بیش از ۹۰ هزار نفر در ورزشگاه آشیانه پرنده در مرکز دهکده المپیک گرد هم آمده بودند تا کار مراسم افتتاحیه را به کارگردانی ژانگ ییمو فیلمساز مشهور چینی مشاهده کنند. این در حالی است که از زمان انتخاب پکن به عنوان میزبان المپیک ۲۰۰۸ در سال ،۲۰۰۱ اعتراضاتی نسبت به این مسأله شده و علت اصلی آن هم نادیده گرفتن حقوق بشر در تبت عنوان شده است و پکن هم در پاسخ مکررا متعهد شده پیشرفت هایی در زمینه رعایت حقوق بشر، آزادی رسانه و بهبود وضعیت بهداشت و آموزش داشته باشد. در جریان برگزاری این مسابقات، دهها هزار نیروی پلیس برای حفظ امنیت و آرامش بازی ها به کار گرفته شده اند و تدابیر شدید امنیتی نیز در محل برگزاری بازی ها در نظر گرفته شده است. از آن جا که این روز در پکن تعطیل عمومی اعلام شد، بسیاری از جمعیت ۱۷ میلیونی پایتخت چین در خانه ماندند و از تلویزیون به طور زنده مراسم را تماشا کردند.
از روز گذشته بازی ها به طور رسمی آغاز شد، ۱۷ رشته از ۲۸ رشته بازی ها فعالیت خود را شروع کردند که از مهمترین بازی های دور نخست باید به رقابت مایکل فلپس اعجوبه شنای امریکا و دارنده ۸ مدال المپیک آتن در ۴۰۰ متر مختلط انفرادی اشاره کرد.
● چک و کسب نخستین طلا
کاترینا امونز بانوی تیرانداز اهل جمهوری چک موفق به کسب نخستین مدال طلای بیست و نهمین دوره المپیک در پکن شد. این ورزشکار ۲۴ ساله در رشته تفنگ بادی از فاصله ۱۰ متر در دور مقدماتی و مرحله نهایی رکورد المپیک را نیز شکست. او در دور مقدماتی امتیاز ۴۰۰ را کسب کرد که با رکورد جهانی برابری می کرد اما رکورد ۳۹۹ المپیک را بهبود بخشید. در مرحله نهایی او ۵/۱۰۳ امتیاز به دست آورد و مجموع امتیازات خود را به ۵/۵۰۳ رساند و رکورد ۵۰۲ را که در آتن به وسیله دو لی از چین به ثبت رسیده بود، از آن خود کرد. امونز که در آتن به مدال برنز رسیده بود با نمایش بسیار خوب لیوبوف گالکینا از روسیه و برنده مدال نقره و همچنین اسنیزنا پیچیچ از کرواسی و برنده مدال برنز که به ترتیب ۱/۵۰۲ و ۹/۵۰۰ امتیاز کسب کردند، تحت تأثیر قرار نگرفت. اما ناکامان بزرگ روز نخست برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۰۸ پکن دو لی برنده مدال طلای دوره قبل و همچنین سونیا فایلشیفتر آلمانی و تیرانداز شماره یک جهان بودند، ورزشکار چینی با ۶/۴۹۹ امتیاز در رده پنجم قرار گرفت و فایلشیفتر نیز نتوانست در مرحله پایانی حضور یابد. جیمی بیرل از امریکا نیز با امتیاز ۸/۴۹۹ عنوان چهارمی را از آن خود کرد.
● نخستین طلای میزبان
چن زیزیا وزنه بردار دسته ۴۸ کیلوگرم نخستین مدال طلا را برای کشور میزبان به ارمغان آورد. این بانوی چینی که از حمایت پرشور هواداران بهره می برد در یک ضرب وزنه ۹۵ کیلویی و در دوضرب ۱۱۷ کیلوگرم را بالای سر خود برد و در مجموع با ۲۱۲ کیلوگرم موفق به کسب مدال طلا شد. چن با وجودی که به شدت از سوی تماشاچیان حمایت می شد به عنوان یکی از نخستین ورزشکاران کشور میزبان فشار روانی زیادی را متحمل بود. سیبل اوزکان از ترکیه با بلندکردن ۱۹۹ کیلوگرم در مجموع به مدال نقره دست یافت و چن وی لینگ از تایوان با ۱۹۶ کیلوگرم به مدال برنز رسید. نورکان تایلان دارنده مدال طلای بازی های آتن که با بلندکردن وزنه ۲۱۰ کیلویی در دوره گذشته رکورددار المپیک نیز محسوب می شد، در یک ضرب نتوانست وزنه را بالای سر خود ببرد و از دور مسابقات حذف شد.
اما دومین مدال طلای کشور میزبان مسابقات المپیک پکن به پانگ وی رسید، این تیرانداز در رشته کلت بادی از فاصله ۱۰ متر به مدال طلا دست یافت، جین جونگ اوه مدال نقره گرفت و کیم جونگ سو هموطن او به برنز اکتفا کرد.
● ناکامی کرواسی
ایوو کارلوویچ و ایوان لیوبیچیچ ۲ تنیسور نامدار اهل کرواسی به دلیل مصدومیت قادر به حضور در مسابقات المپیک نخواهند بود، پیش از این نیز ماریو آنچیچ به علتی مشابه از حضور در بازی ها کناره گیری کرده بود. کارلوویچ، سید چهاردهم المپیک جای خود را به یو ژین یوان از کشور میزبان داد که در دور نخست با توماس بردیچ از جمهوری چک دیدار می کند. لیوبیچیچ که در آتن به همراه آنچیچ به مدال برنز دست یافته بود جای خود را به دوین مالینگز از باهاماس که در رده ۱۰۲۵ جهان قرار دارد، داد.
سید علی بلندنظر
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید