پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی ارتباط نوع دیالیز با سطح هموسیستئین پلاسما در بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه


بررسی ارتباط نوع دیالیز با سطح هموسیستئین پلاسما در بیماران مبتلا به نارسایی پیشرفته کلیه
● مقدمه:
بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر بیماران مبتلا به End Stage Renal Disease (ESRD) است. سطح هموسیستئین پلاسما به دلایل مختلف در این بیماران بالاتر از حد نرمال می باشد. از طرفی مطالعات مقطعی و گذشته نگر نشان داده اند که ارتباط مثبتی بین هیپر هموسیستئینمی خفیف تا متوسط و بروز اترواسکلروز وجود دارد. احتمالا هیپر هموسیستئینمی در کنار دیگر عوامل خطر باعث افزایش شیوع حوادث کرونری در بیماران مبتلا به ESRD میشود. با وجود اهمیت این مساله، تاکنون تاثیر نوع دیالیز بر سطح پلاسمایی هموسیستئین به خوبی بررسی شده است.
● مواد و روشها:
در این تحقیق که به روش تحلیلی مقطعی انجام شده ۱۲۰ بیمار مبتلا به ESRD مورد مطالعه قرار گرفتند از بین این بیماران دو گروه ۲۲ نفره که از نظر سن، جنس و کفایت دیالیز (Kt/v) همگن شده بودند، به صورت تصادفی انتخاب شدند. یک گروه تحت درمان دیالیز صفاقی و گروه دیگر تحت درمان همودیالیز بودند پس از اندازه گیری هموسیستئن پلاسمای بیماران تاثیر نوع دیالیز بر سطح پلاسمایی هموسیستئین مورد بررسی قرار گرفت.
● یافته ها:
متوسط سطح خونی هموسیستئین در کل بیماران ۷.۸ ۱۶.۲± میکرومول در لیتر و در گروه بیماران تحت درمان همودیالیز ۱۰ ۱۷.۹۵± میکرو مول در لیتر و در و گروه بیماران تحت درمان دیالیز صفاقی ۳.۵±۱۳.۲ میکرومول در لیتر بود. میانگین اختلاف هموسیستئین بین زوج ها برابر ۱۱.۳۴±۴.۳۷ میکرو مول در لیتر بود (p=۰.۰۶۴). ارتباطی بین سطح کراتینین سرم و طول مدت انجام دیالیز با سطح هموسیستئین پلاسما وجود نداشت.
● نتیجه گیری و توصیه ها:
تفاوت در نوع دیالیز باعث اختلاف قابل توجهی در سطح پلاسمایی هموسیستئین در بیماران . مبتلا به ERSD نمی شود. با این وجود، متوسط هموسیستئین پلاسما در گروه تحت درمان با همودیالیز بالاتر از گروه تحت درمان با دیالیز صفاقی است.
افسون فضلی نژاد
عطا اله بهروزاقدم
سمانه محمدی خمک
مهرداد سیلانیان
امیر یاموسی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید