پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

برنامه‌های آلمان برای اتحادیه‌ اروپا


برنامه‌های آلمان برای اتحادیه‌ اروپا
"جهان پیوسته در حال کوچک‌تر شدن است، این نقد می‌تواند هر زمان که بحث پیشروی جهانی سازی مطرح است، شنیده و یا خوانده شود اما در اغلب مواقع با نظریه‌ی دومی همراه است مبنی بر اینکه اگرچه جهان به لحاظ وسعت در حال کوچک شدن است لیکن در ابعاد مشکلات و چالش‌هایی که فرا رویمان قرار دارد، چنین تغییری ایجاد نخواهد شد. نظریه مذکور ممکن است درست باشد اما آنچه به طور حتم صادق و درست می‌نماید آن است که روند جهانی سازی مجموعه‌ای از چالش‌های جدید و متنوع را در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در پی خواهد داشت. اتحادیه‌ی اروپا نیز در این میان باید در جهت رفع چنین‌ چالش‌هایی گام بردارد اما جهان منتظر اروپا نخواهد ماند، بی‌تردید سایر مناطق جهان با سرعت نفس‌گیری در حال پیمودن مسیر توسعه‌اند."
آنگلا مرکل ـ صدراعظم آلمان ـ در مقاله‌ی خود در ویژه نامه جهان در سال ۲۰۰۷ اکونومیست، درخصوص دورنمای اتحادیه‌ی اروپا و ریاست آلمان در سال جدید میلادی بر این نهاد می‌نویسد: «آلمان قصد دارد طی شش ماهی که ریاست دوره‌یی اتحادیه‌ی اروپا را بر عهده خواهد داشت این اطمینان را بدهد که این اتحادیه می‌تواند بر چالش‌های فراروی خود فائق آید.
انسجام و یکپارچگی اروپا طرحی نو و بی‌بدیل و در حقیقت پاسخی بود به دهه‌های متمادی و البته قرن‌ها خصومت و جنگ در منطقه‌ای از جهان که کشور ما (آلمان) ‌در آن واقع شده است. اتحادیه‌ی اروپا بر مبنای ارزش‌ها و موازینی پایه‌ریزی شده که همگی ما در آن سهیم هستیم‌؛ ارزش‌هایی چون احترام به حقوق بشر، آزادی، عدالت، ‌دموکراسی و حاکمیت قانون. موازینی که طی قرن‌ها به طور مستمر و تدریجی رشد و پرورش یافته‌اند و این همه به سبب سنت مسیحیان و حیات عصر روشنگری است. موفقیت انسجام و یکپارچگی اروپا همواره ریشه در این ارزش‌ها خواهد داشت.»
مرکل می‌افزاید: «من به مناسبت گرامی‌داشت پنجاهمین سال امضای معاهده‌ی رم برابر با ۲۵ مارس ۲۰۰۷ از کلیه سران و رهبران کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا و روسای اتحادیه‌ی اروپا و پارلمان اروپا جهت شرکت در اجلاسی در برلین دعوت به عمل آورده‌ام. این اجلاس فرصت بسیار مغتنمی است که بار دیگر با صدور بیانیه‌ی سیاسی مشترک بر ارزش‌ها و اهدافی که همه اعضای اتحادیه‌ی اروپا بدان‌ها پایبند و متعهد‌اند، تاکید ورزیم. اتحادیه‌ی اروپا تحت ریاست دوره‌یی آلمان دو هدف اصلی را در کانون توجه خود قرار خواهد داد: نخست احیای وضعیت اقتصادی اروپا و دیگری تصمیم‌گیری درخصوص چگونگی نهادینه شدن قانون اساسی اتحادیه‌ی اروپا و یا به بیان دیگر پیشبرد روند تصویب قانون اساسی این اتحادیه.
▪ کار بر روی بازار اقتصادی اروپا -
هرچه وضعیت اقتصادی اتحادیه‌ی اروپا با موفقیت روزافزون روبرو شود اروپا به طرز موثرتری قادر به دنبال کردن منافع و اهداف خود خواهد بود. از نقطه‌نظر سیاست‌های اتحادیه‌ی اروپا، این بدان معناست که راه‌های رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری در اولویت برنامه‌ها قرار دارند.
اکنون بخش اعظم مسوولیت‌ها بر دوش اعضای اتحادیه‌ی اروپاست. اما ما در جهت پیشبرد اقدامات کشورها می‌توانیم کارهای به مراتب بیشتری صورت دهیم و برای نیل به این مهم می‌توانیم به توسعه و ترویج تحقیقات با کیفیت، مبارزه با بروکراسی و یا بهبود نظام قانونگذاری بپردازیم.
موفقیت اقتصادی اروپا نیز معلول کارآمدی بازار واحد در بسیاری از صنایع است.
ما باید به طور ویژه از طریق تسهیل امور دسترسی بازارهای اقتصادی به شرکت‌ها و بنگاه‌های کوچک و متوسط اقدامات خود را در راستای تکمیل بازار واحد تداوم بخشیم. تامین سوخت بی‌تردید نقش کلیدی را در کامیابی روز افزون اتحادیه‌ی اروپا بازی می‌کند.»
صدراعظم آلمان آورده است: «نظر به افزایش درخواست‌های کشورهای جهان برای کسب منابع سوختی، تاثیر تغییرات آب و هوایی و نیز بی‌ثباتی که بخشی از نقاط جهان را مبتلا ساخته، لزوم همکاری مضاعف و انسجام بیشتر سیاست‌های سوختی کشورهای عضو اتحادیه بیش از پیش احساس می‌شود. آلمان در دوره‌ی ریاست بر اتحادیه‌ی اروپا کار بروی سیاست‌های اروپا در زمینه انرژی را که از دروه‌ی ریاست اتریش آغاز شده، ادامه خواهد داد. عمده تلاش‌ها نیز به همکاری‌ها میان کشورهای مصرف کننده و تولید کننده معطوف خواهد شد.
▪ رایزنی‌ و مشورت درخصوص قانون اساسی اتحادیه‌ی اروپا-
اصلاحات در اتحادیه‌ی اروپا که موعد آن سپری شده است را نمی‌توان بیش از این به تعویق انداخت، اصلاحاتی که در حقیقت جوهره‌ی اصلی معاهدات قانون اساسی اتحادیه‌ی اروپا به شمار می‌آیند. ما هم سوی با معاهداتی که قانون اساسی اروپا را پایه‌ریزی و بنا می‌کند اکنون در میان دولت‌های خود درخصوص لزوم ایجاد اصلاحات در بخش‌های مهم اتحادیه‌ی اروپا‌ی گسترش یافته به اجماع نظر دست یافته‌ایم. به موجب این معاهدات‌ پارلمان‌های کشورهای عضو مجاز خواهند بود که خیلی زود لوایح جدید اتحادیه‌ی اروپا را مورد موشکافی و مداقه قرار دهند، همچنین توانمند‌ی‌ها و حیطه‌های کارآرایی خاص خود اتحادیه‌ی اروپا و اعضای آن به وضوح مشخص خواهد شد و بدین ترتیب نهادهای مختلف اتحادیه‌ی اروپا قادر خواهند بود که در زمینه کاهش خطر احتمالی ایجاد بن بست عملکرد بهتری را به نمایش گذارند. علاوه بر این حقوق اساسی نیز به عنوان ترجمان و نمود ارزش‌های اتحادیه‌ی اروپا اهرم قانون را در کنار خود خواهد داشت.»
مرکل در ادامه نوشته است: «چنانچه اروپا در آینده عملکرد موثرتری را از خود به نمایش گذارد و به رشد و کامیابی برسد اهمیت اصلاحات برجسته‌تر خواهد شد لذا آلمان در دوره‌ی ریاست خود بر اتحادیه‌ی اروپا مشاوره و رایزنی‌های فشرده‌ای را با کلیه اعضای اتحادیه و ارگان‌های مختلف انجام خواهد داد تا ازا ین گذر راه‌های احیای روند تصویب قانون اساسی اتحادیه‌ی اروپا کشف شود.
ما باید یک نکته مهم را در ذهن به خاطر بسپاریم و آن اینکه سیاست و خط مشی اتحادیه‌ی اروپا سیاست‌های کلیه‌ی کشورهای عضو را تحت تاثیر و نفوذ خود قرار می‌دهد. این سیاست‌ها را نمی‌توان و نباید بدون مشورت با مردم اروپا وضع کرد اگر براستی خواهان آنیم که در مسیر انسجام و یکپارچگی اروپا به سر منزل مقصود برسیم باید شهروندان اروپا را در روند تصمیم‌گیری درخصوص سیاست‌های اتحادیه‌ی اروپا دخیل کنیم. به همین دلیل است که جامعه‌ی مدنی در آینده نقش برجسته‌تری را ایفا خواهد نمود. از این رو تقویت پایه‌های جامعه‌ی مدنی نیز در رئوس برنامه‌های اتحادیه‌ی اروپا قرار دارد. اروپا آینده‌ی ماست.
کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا در طیف وسیعی از مسایل از تجارت جهانی گرفته تا حفظ محیط زیست از مهاجرت غیر قانونی گرفته تا موضوعات مرتبط با امنیت ملی کشورها نخواهند توانست که از منافع خود در جهان فردا به طور موثر و سازنده‌ای دفاع کنند.
اگر ما اروپایی‌ها عزم خود رابرای کمک به تکمیل روند جهانی سازی منطبق با ارزش‌های اتحادیه‌ی اروپا جزم کرده‌ایم باید منابع خود را روی هم قرار دهیم. شرکای ما نیز به درستی از اروپا انتظار دارند که بخشی از مسوولیت‌های بین‌المللی را فراخور میزان آن تقبل کند. آلمان به ایفای نقش خود در استحکام بخشیدن به خواست اتحادیه‌ی اروپا در جهانی که رو به کوچک‌تر شدن است تداوم خواهد بخشید.»
منبع : پایگاه اطلاع رسانی ایرسا


همچنین مشاهده کنید