شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ / Saturday, 24 February, 2018

زیبایی وآراستگی ظاهری از دید گاه قرآن


زیبایی وآراستگی ظاهری از دید گاه قرآن
مطالعهٔ تاریخ باستان به ما ثابت می‌کند که در دوران ما قبل تاریخ افراد به بهتر نشان دادن ظاهر خود علاقه‌مند بودند.با مطالعه در نحوهٔ مجسمه سازی، نقاشی‌های قدیمی این واقعیت بیشتر ملموس است.ظاهر آراسته بیانگر و منعکس کنندهٔ اعتبار و شخصیت است.وقتی با ظاهری مرتب و تمیز در مقابل دیگران ظاهر شویم برایمان ارزش بیشتری قائل شده و با اعتماد و اطمینان کار ما را می‌پذیرند.
آراستگی،اهمیت به نظافت از اصول مشترک زندگی است که نه تنها اسلام در بیانات متعدد بر آن تأکید دارد، بلکه به عنوان یک سنّت اصیل در سیرهٔ ائمه معصومین (ع) متداول بوده است.بعضی خیال می‌کنند، همین مقدار که انسان ایمان محکم و باطنی پاک داشته باشد، کافی است و ظاهر و پوشش و رفتار هر گونه باشد، عیب ندارد،به پندار خود زمزمه می‌کنند که:
مرد سیرت را به صورت کار نیست
جامه گر صد وصله باشد عار نیست
صـورت زیـبـا نـمی‌آیـد بـه کـار
حـرفـی از مـعـنـی اگـر داری بـیـار
چنین تصوّری، از نظر اسلام باطل است، بلکه بر عکس، بخشی از برنامه‌ها و دستورهای اسلام مربوط به نظافت، زیبایی و آراستگی ظاهر است.
«یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کلّ مسجد… قل من حرّم زینة اللّه الّتی أخرج لعباده و الطّیبات من الرّزق؛ ای فرزند آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید…بگو چه کسی زینت‌های الهی را که برای بندگان خود آفریده و روزی‌های پاکیزه را حرام کرده است؟».(سورهٔ اعراف، آیات ۳۱ و۳۲)
این دو آیه، بیانگر آن است که مسلمانان باید از پوشیدن لباس‌های پاک و مرتب و تمیز و شانه زدن‌ موها و به کار بردن عطر و مانند آن، بهره‌مند شوند و این نعمت‌ها را هرگز بر خود حرام نکنند،بلکه از آن به نحو احسن بهره‌برداری کنند.آری، همان گونه که روانشناسان گفته‌اند:انسان دارای چهار حس روحی است که عبارتند از: زیبایی، نیکی، دانایی و مذهبی، باید همهٔ این حس‌ها به صورت صحیح اشباع شود، بنابراین از نظر علمی اگر به حس زیبایی توجه نگردد، قطعاً آثار نامطلوبی به دنبال خواهد داشت!
بر اساس روایات متعدّد و با تکیه بر آیات پیشوایان دین به ظاهرخویش نیز بسیار اهمیت می‌دادند، به عنوان نمونه؛ شخصی از امام حسن مجتبی (ع) پرسید:«چرا به هنگام نماز لباس‌های خوب و زیبا می‌پوشی و از بهترین لباس‌هایت استفاده می‌کنی؟!
در پاسخ فرمودند:
همانا خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد.به همین جهت من لباس زیبا را برای راز و نیاز با پروردگارم می‌پوشم و او دستور داده است که زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگیرند».۲
و نیز روایت شده:عبّاد بن کثیر بصری امام صادق(ع) را دید که لباس گرانبها و زیبا پوشیده، از روی اعتراض گفت:«پدرت دارای زهد و تقوا بود و لباس خشن می‌پوشید، تو از خاندان رسالت هستی اگر غیر از این لباس می‌پوشیدی، برای تو مناسب‌تر بود».امام صادق (ع) به او فرمود:وای بر تو!«من حرّم زینة اللّه الّتی أخرج لعباده…؛ چه کسی زینت‌های الهی را که برای بندگانش آفریده، حرام کرده است؟۳
«یا اأیّها الذین آمنوا لاتحرّموا طیّبات ما أحل اللّه لکم و لاتعتدوا إنّ الله لایحبّ المعتدین؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چیزهای پاکیزه‌ای را که خداوند برای شما حلال کرده بر خود حرام نکنید و از حد تجاوز ننمایید، زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمی‌دارد».(سورهٔ مائده، آیهٔ ۸۷)
در شأن نزول این آیه روایت شده، عثمان بن مظعون که از اصحاب مؤمن پیامبر بود با چند نفر دیگر تحت تأثیر بیانات پیامبر (ص) در مورد قیامت قرار گرفتند و تصمیم گرفتند خود را از پاره‌ای از لذت‌های دنیا، از جمله معاشرت با همسران محروم سازند و به روزه و عبادت بپردازند.در همین ایام همسر عثمان بن مظعون به خانهٔ پیامبر در آمد، در حالی که ظاهری ناآراسته و ژولیده داشت، همسر پیامبر (ص) (عایشه) از او پرسید: چرا به خود نمی‌رسی و زینت نمی‌کنی؟ او ماجرای همسرش را بیان کرد.پیامبر از موضوع آگاه شد و همهٔ مسلمانان را به مسجد دعوت کرد و گفت: «آگاه باشید من هرگز شما را دستور نمی‌دهم که هم چون کشیشان مسیحی و رهبان‌ها دنیا را ترک کنید این گونه مسائل در آیین من نیست…»
در آیه ۱۵۷سورهٔ اعراف ضمن شمارش اهداف پیامبر می‌فرماید:«و یحّل لهم الطّیبات و یحرّم علیهم الخبائث؛ و پاکیزه‌ها را برای مردم حلال می‌شمرد و ناپاکی‌ها را برای آنها حرام ».۴
«و ثیابک فطهّر؛و لباست را پاک کن».(سورهٔ مدثر، آیهٔ ۴)
امام صادق(ع) در ذیل این آیه فرمود:یعنی لباست را کوتاه کن.۵ همچنین فرمودند:«لباست را بلند نکن و نگذار در زمین کشیده شود».۶ در عصر جاهلیت معمول بود که لباس‌های خود را بسیار بلند می‌دوختند، به طوری که روی زمین می‌کشید و آلوده می‌گردید، آیه فوق در حقیقت خطاب به مردم است که پاکیزگی لباس ظاهر از مهم‌ترین نشانه‌های شخصیت و تربیت فرهنگ انسان است.۷ بدیهی است که آیه مختص دوران جاهلیت نیست. افراط و تفریطی که امروزه در نوع پوشش مرسوم شده، ناشی از بی‌توجهی به اصول اسلامی است.عدم توجّه به پوشش و آراستگی صحیح به معضل بد حجابی منجر شده است.
«و أمّا بنعمة ربّک فحدّث؛ و نعمت‌های پروردگارت را بازگو و آشکار کن».(سورهٔ ضحی، آیهٔ ۱۱)
یکی از مصادیق آشکار نمودن نعمت (که بخشی از شکر نعمت است) این است که انسان لباس مناسب و پاکیزه بپوشد و ظاهر آراسته داشته باشد.بر همین اساس روایت شده، یکی از مسلمانان با لباس نامرتب و ژولیده به محضر پیامبر آمد، پیامبر(ص) به او فرمود:«آیا ثروت داری؟» او گفت:«آری، خداوند همه گونه ثروت به من داده است. پیامبر(ص) فرمود:«هر گاه دارای ثروت هستی، باید اثر آن در تو دیده شود».۸
امام صادق(ع) به عبید بن زیاد فرمود:
«اظهار النعمة احبّ الی اللّه من صیانتها فایّاک ان تتزیّن الاّ فی احسن زیّ قومک؛ آشکار کردن نعمت در پیشگاه خدا محبوب‌تر از نگهداری آن است، پس با بهترین و زیباترین شکل، ظاهرت را آراسته کن».۹
امام و پیشوایان دینی نیز به پاکیزگی و بهداشت اهمیت فراوان داده‌اند.امام باقر(ع) فرمود:ناخن گرفتن به خاطر آن است که زیر آنها محل خوابگاه شیطان است.۱۰امروزه پزشکان می‌گویند:انواع میکروب‌ها زیر ناخن‌ها پرورش می‌یابد که اسلام به این امر بهداشتی اهتمام داشته است.همچنین امام کاظم (ع) استفاده از عطر را از شیوه‌های رسولان خدا دانسته‌اند.۱۱

۱.تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی، ج ۶، ص ۱۴۷.
۲.وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج ۳، احکام الملابس.
۳.فروع کافی، ج ۶، ص ۴۴۳ و ۴۴۴.
۴.تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۳۸۷.
۵.فروع کافی، ج ۱۰، ص ۳۸۵.
۶.همان، ج ۶، ص ۴۵۶.
۷.نمونه، ج ۲۵، ص ۲۱۲
۸.سنن نسائی، ج ۸، ص ۱۹۶.
۹.فروع کافی، ج ۶، ص ۴۴۰.
۱۰.مکارم الاخلاق، ص ۷۲.
۱۱.فروع کافی، ج ۶، ص ۵۱۱.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی تبیان زنجان

مطالب مرتبط

اعجاز در ترکیب


اعجاز در ترکیب
ارتباط و تناسب آیات قرآن كریم، شاخه‌ای از علوم قرآنی است.براساس اعتقاد به این ایده، قسمتی از آیات سوره قسمتی دیگر را تفسیر می‌‌كند. «یفسر بعضه ببعض» و بعضی با بعض دیگر سخن می‌‌گوید «ینطق بعضه ببعض» و آیات مبهم و متشابه به وسیله آیات محكم از پرده ابهام درمی‌آید و آیاتی كه تكراری یا بدون ارتباط و تناسب به نظر می‌‌رسند، وقتی در مجموعه آیات سوره مربوط در نظر گرفته شود، معانی خاص هركدام مشخص می‌‌گردد.
در حقیقت مهمترین وجه از اعجاز قرآن همین تركیب بجا و متناسب آیات است و بی‌توجهی به تركیب خاص آیات و یا دستچین كردن و گذاشتن آنها در قالبی خاص، آن را از كلام الهی و اعجاز و نطق و بیان و پیشرفت می‌‌اندازد و به صورت كلمات قصار و پر از تكرار و ابهام در می‌‌آید. ‌
برای درك بهتر پیوستگی آیات قرآن لازم است نمونه‌ای از این نوع آیات كه ظاهری ساده و باطنی ژرف دارند، ذكر شود. در اینجا به توضیح سه آیه از سوره مائده می‌‌پردازیم.
۱) « یا ایها الذین آمنوا اوفوا بالعقود، احلت لكم بهیمه الانعام الا مایتلی علیكم؛ ای كسانی كه ایمان آوردید، به عهد و پیمان‌های خود وفا كنید كه منافع چهارپایان بر شما حلال گردید مگر آنچه را كه بر شما خوانده خواهد شد.»(مائده/۱)
۲) آنگاه پس از اعلام گوشت‌های ناپاك می‌‌فرماید: «الیوم یئس الذین كفرو من دینكم فلا تخشوهم و اخشون، الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا؛ امروز كافران از دینتان مایوس شدند بنابراین از آنان نترسید و از من بیم داشته باشید. امروز دینتان را كامل گرداندم و نعمت خود را بر شما به اكمال رساندم و اسلام را به عنوان آیین زندگی برای شما پسندیدم.»(مائده/۳)
۳) «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیك من ربك و ان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس ان‌الله لا یهدی القوم الكافرین؛ ای پیامبر(ص) آنچه را از سوی پروردگارت نازل شد به مردم ابلاغ كن كه اگر چنین نكنی رسالت او را به انجام نرسانده‌ای و خداوند تو را از مردم در امان نگاه می‌‌دارد و خداوند گروه كفرپیشه را هدایت نمی‌كند.»(مائده/۶۷)
در آیه اول «احلت لكم» و «اوفوا بالعقود» در یك آیه هستند، اما ظاهرا هیچ ارتباطی میان آنها به نظر نمی‌رسد. آیه دوم نیز ظاهرا به آیه‌های قبل و بعد آن هیچ ربطی ندارد و جمیع مفسران و علمای شیعه و برخی از علمای اهل سنت برآنند كه «الیوم اكملت لكم دینكم» در روز غدیر خم و در مورد ولایت علی‌بن ابی‌طالب(ع) نازل شده است. آیه سوم نیز به همین صورت. برای درك بهتر این آیات باید ابتدا نگاهی به فضای تاریخی سوره مائده بیندازیم.
قوم موسی(ع) زمانی دارای كتاب و حكومت و نبوت و روزی‌هایی از طیبات و برتری جهانی بودند. اما یهودیان معاصر پیامبر اسلام(ص) كه نسل ناخلف پیشینیان خود بودند، به جای عمل به كتاب آسمانی، به دنیا روی آوردند و دچار روحیه استكبار و برتری قومی شده بودند. یهودیان با نشانی‌هایی كه از پیامبر موعود در كتاب‌هایشان خوانده بودند راهی یثرب شدند تا به وسیله او اقتدار گذشته خود را كسب كنند.
با ورود پیامبر به یثرب استقبال گرمی از او كردند اما هنگامی كه پیامبر میان دو قبیله اوس و خزرج صلح و دوستی برقرار كرد، آنها دیگر سلطه خود را از دست دادند. از طرفی دیگر با تلاش پیامبر(ص) برای با سواد كردن مردم، سلطه فرهنگی و به اصطلاح باسوادی یهودیان نیز به سر رسید.
با تغییر قبله مسلمانان از بیت‌المقدس به مسجدالحرام، آخرین رشته سلطه‌گری از بین رفت و مسلمانان به كلی مستقل شدند. اكنون تنها یك چیز مانده بود. یهود خود را «ملت برگزیده خدا» می‌‌پنداشتند و ولایت الهی و خلافت زمین و كتاب آسمانی را منحصر به خود می‌‌دانستند و انتظار داشتند پیامبر موعود از میان آنها برگزیده شود. هنگامی كه خداوند در سوره بقره پرده از فساد و جنایات یهودیان برداشت و آنان رسوا شدند، دیگر انتظار داشتند دعوت پیامبر اسلام (ص) محدود به مردم بیسواد و امی باشد و به آنان كاری نداشته باشد.
اما این‌گونه نبود. آنان قبلا طبق عهدی كه با خدا بسته بودند می‌‌بایست از پیامبر آینده پیروی و حمایت كنند.
هنگامی كه از پیامبر خواستند به آنها استقلال بدهد، این جواب را شنیدند: «قل یا اهل الكتاب لستم علی شی حتی تقیموا التوراه و الانجیل و ما انزل الكیم من ربكم؛ بگو ای اهل كتاب، شما پایگاهی ندارید مگر آنكه تورات و انجیل و آنچه از جانب پروردگارتان بر شما نازل شده به پای دارید- كه همانا پیروی از پیامبر(ص) موعود است-»(مائده/۶۸)
یهودیان به مجازات عهدشكنی و ستم‌های فراوانی كه می‌‌كردند- اوكلما عاهدو‌ا عهدا نبذ فریق منهم- از مائده آسمانی و نعمت‌های نیكویی كه برای آنان حلال بود، محروم گشته بودند و خداوند آنها را حرام گردانیده بود. مسیحیان نیز به پیروی از رویای پطرس بسیاری از چیزها را بر خود حلال كرده بودند.
یكی از نشانی‌های مكتوب در تورات و انجیل راجع به پیامبراسلام(ص) این بود كه «یحل لهم الطیبات و یحرم علیهم الخبائث و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی كانت علیهم؛ آنچه را پاكیزه است برایشان حلال و آنچه را كه پلید است حرام می‌‌گرداند و بارهای گران و زنجیرهایی كه بر گردن آنها بود، برمی‌دارد.»(اعراف/۱۵۷)
اینك در سوره مائده كه به مثابه قطعنامه‌ای برای اهل كتاب و كفار است، می‌‌فرماید: «یا ایها الذین آمنو اوفو‌ا بالعقود؛ ای كسانی كه ایمان آوردید به عهد خود وفا كنید» - یعنی مثل اهل كتاب نباشید كه عهدشكنی كردند و نعمت‌ها بر آنان حرام گشت- «احلت لكم بهیمه الانعام» منافع چهارپایان بر شما حلال گردید- همان چیزی كه بر یهودیان حرام گردیده بود- و بدانید كه نعمت‌های دنیوی و اخروی الهی در برابر وفای به عهدتان منظور شده است.
یهودیان به كلی از اسلام مایوس شده بودند و آخرین امیدشان این بود كه پیامبر فرزندی ندارد و به اصطلاح خودشان «ابتر» است و پس از مرگش همه چیز تمام می‌‌شود و آنها دوباره می‌‌توانند سلطه خود را به دست آورند.
اما هنگامی كه پیامبر(ص) به فرمان خداوند در روز غدیر خم در دوراهی كه حاجیان یمنی به سوی یمن می‌‌رفتند، همه را جمع كرد و دست پسرعموی خود را گرفت و او را ولی و وصی هر كسی قرار داد كه پیش از آن خود ولی و وصی او بوده است؛ دیگر آخرین امید یهودیان و اهل كتاب به ناامیدی بدل گشت: «الیوم یئس الذین كفروا من دینكم» با این كار یهودیان بسیار عصبانی شدند اما خداوند فرمود: «فلا تخشوهم و اخشون؛ از آنها نهراسید و از من بیم داشته باشید و امروز دیگر دینتان را كامل كردم و این آیین كامل را به عنوان آیین زندگی برای شما پسندیدم: الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دینا.»
اما آیه سوم- آیه تبلیغ- برای توضیح این آیه ابتدا باید دانست منظور از «فما بلغت رسالتك» چیست و كدام رسالت و ماموریت مدنظر است. سوره مائده آخرین سوره و جامع پیام‌های سوره‌های قرآن و به مثابه‌ قطعنامه قرآن است كه بعضی از آن تكراری است.
اما اكنون با پرده‌برداری از زننده‌ترین چهره‌های یهود خداوند در آیه ۶۷ به پیامبرش فرمان می‌‌دهد آنچه از جانب پروردگارت نازل شده به مردم ابلاغ كن و آنچه بر پیامبر نازل شده عبارت است از آیات افشاكننده چهره‌های كفر، ظلم و فسق و نفاق یهود و عدم لیاقت و صلاحیت آنها برای امامت و ولایت مردم، نسخ پاره‌ای از احكام تورات و انجیل، لغو میثاق عهد ولایت خدا با اهل كتاب نهی شدید از قرار دادن یهود و نصاری، كافر و ظالم و فاسق به عنوان اولیا- آیات ۲۶- ۱۵ سوره مائده، و در آخر انحصار ولایت خدا به پیامبر(ع) و بعد از پیامبرعلی(ص) ادامه‌دهنده هدایت مومنان: انما ولیكم الله و رسوله والذین آمنوا الذین یقیمون الصلاه و یؤتون الزكاه و هم راكعون- آیه ۵۵ سوره مائده- به جز بند آخر دیگر مفاد در سوره‌های دیگر به صورت پراكنده توضیح داده شده‌اند و آنچه اینجا تازگی دارد همان انحصار ولایت به پیامبر و اهل بیت و قطع امید اهل كتاب برای بازگشت ولایت به خود بعد از وفات پیامبر است: «الیوم یئس الذین كفروا من دینكم».
و در حقیقت خداوند خواسته بگوید: ای رسول آن همه رنج و زحمت كه كشیدی و افشاگری‌هایی كه كردیم و این نهضت كه در اندك زمان رشد و نمو كرد، اگر امروز- روز غدیر خم- این رسالت- كه همانا معرفی ولی و جانشین بعد از خود است- را انجام ندهی، گویی رسالتت را انجام نداده‌ای زیرا بعد از وفات تو هر چه تبلیغ كرده بودی بر باد خواهد رفت و سلطه‌گری به دست همان ظالمان و فاسدان پیشین بازخواهد گشت. تنها با پذیرفتن این تعبیر است كه «الیوم یئس الذین كفرو من دینكم» معنا پیدا خواهد كرد.

وبگردی
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری
استحاله! / بررسی نامه احمدی‌نژاد به رهبری - دگرديسي‌هاي فراواني در ايران صورت گرفته‌است؛ اصولگرايان اصلاح‌طلب شده‌اند، تحول‌طلبان محافظه‌كار شده‌اند، مسئولان پاسخ ناكارآمدي‌هاي خود را از مردم مي‌خواهند و در تازه‌ترين نوع اين استحاله‌ها فردي كه بسياري مدعي هستند او برآمده از مهندسي انتخابات است با ارسال نامه به رهبرمعظم انقلاب درخواست برگزاري انتخاباتي آزاد، زودهنگام و به دور از مهندسي كرده‌است! محموداحمدي‌نژاد همان پديده خانمان براندازي كه براي…
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز
مصاحبه دختری که با ریش به «آزادی» رفت با یورونیوز - فیلم - زهرا خوش نواز در گفتوگو با یورونیوز از مراحلی که برای آماده سازی ظاهرش طی کرد تا با چهره‌ای متفاوت وارد استادیوم شود گفت. او می‌گوید: «زمانی که از تونل گذر کردم و وارد ورزشگاه شدم و چشمانم به چمن ورزشگاه افتاد گریه‌ام گرفت.»
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش
بار دیگر زیر گرفتن ماموران پلیس با ماشین سواری توسط دراویش - باز هم زیر گرفتن ماموران امنیتی و نیروی انتظامی توسط یک ماشین دیگر سواری توسط اراذل خیابان گلستان هفتم
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای
لحظه مواجهه وزیر راه با خانواده قربانیان سانحه هواپیمای - به دنبال سقوط هواپیمای تهران-یاسوج ویدیو لحظه مواجه خانواده های جانباختگان را با وزیر مشاهده می کنید.
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو
حمله با چاقو به یک راننده سر پارک خودرو - تصاویری دردناک از حمله مرد موتور سوار با چاقو به یک مرد راننده در حضور همسر و فرزندش در شهرستان داراب استان فارس را در ویدئوی زیر می بینید. به نظر میرسد این اتفاق در پی جرو بحثی بر سر پارک کردن وسایل نقلیه روی داده است!
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی
    رفیق عاقل
    معمولا قسمتی از خاطرات شخصیت‌های بزرگ مربوط به رفیق یا رفقایی است که در زندگی آنها حضور داشته‌اند و این نشان می دهد که مسئله رفاقت نقش مهمی در زندگی انسان دارد رفیق، مخصوصا …