پنج شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ / Thursday, 21 June, 2018

زیبایی وآراستگی ظاهری از دید گاه قرآن


زیبایی وآراستگی ظاهری از دید گاه قرآن
مطالعهٔ تاریخ باستان به ما ثابت می‌کند که در دوران ما قبل تاریخ افراد به بهتر نشان دادن ظاهر خود علاقه‌مند بودند.با مطالعه در نحوهٔ مجسمه سازی، نقاشی‌های قدیمی این واقعیت بیشتر ملموس است.ظاهر آراسته بیانگر و منعکس کنندهٔ اعتبار و شخصیت است.وقتی با ظاهری مرتب و تمیز در مقابل دیگران ظاهر شویم برایمان ارزش بیشتری قائل شده و با اعتماد و اطمینان کار ما را می‌پذیرند.
آراستگی،اهمیت به نظافت از اصول مشترک زندگی است که نه تنها اسلام در بیانات متعدد بر آن تأکید دارد، بلکه به عنوان یک سنّت اصیل در سیرهٔ ائمه معصومین (ع) متداول بوده است.بعضی خیال می‌کنند، همین مقدار که انسان ایمان محکم و باطنی پاک داشته باشد، کافی است و ظاهر و پوشش و رفتار هر گونه باشد، عیب ندارد،به پندار خود زمزمه می‌کنند که:
مرد سیرت را به صورت کار نیست
جامه گر صد وصله باشد عار نیست
صـورت زیـبـا نـمی‌آیـد بـه کـار
حـرفـی از مـعـنـی اگـر داری بـیـار
چنین تصوّری، از نظر اسلام باطل است، بلکه بر عکس، بخشی از برنامه‌ها و دستورهای اسلام مربوط به نظافت، زیبایی و آراستگی ظاهر است.
«یا بنی آدم خذوا زینتکم عند کلّ مسجد… قل من حرّم زینة اللّه الّتی أخرج لعباده و الطّیبات من الرّزق؛ ای فرزند آدم! زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد با خود بردارید…بگو چه کسی زینت‌های الهی را که برای بندگان خود آفریده و روزی‌های پاکیزه را حرام کرده است؟».(سورهٔ اعراف، آیات ۳۱ و۳۲)
این دو آیه، بیانگر آن است که مسلمانان باید از پوشیدن لباس‌های پاک و مرتب و تمیز و شانه زدن‌ موها و به کار بردن عطر و مانند آن، بهره‌مند شوند و این نعمت‌ها را هرگز بر خود حرام نکنند،بلکه از آن به نحو احسن بهره‌برداری کنند.آری، همان گونه که روانشناسان گفته‌اند:انسان دارای چهار حس روحی است که عبارتند از: زیبایی، نیکی، دانایی و مذهبی، باید همهٔ این حس‌ها به صورت صحیح اشباع شود، بنابراین از نظر علمی اگر به حس زیبایی توجه نگردد، قطعاً آثار نامطلوبی به دنبال خواهد داشت!
بر اساس روایات متعدّد و با تکیه بر آیات پیشوایان دین به ظاهرخویش نیز بسیار اهمیت می‌دادند، به عنوان نمونه؛ شخصی از امام حسن مجتبی (ع) پرسید:«چرا به هنگام نماز لباس‌های خوب و زیبا می‌پوشی و از بهترین لباس‌هایت استفاده می‌کنی؟!
در پاسخ فرمودند:
همانا خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد.به همین جهت من لباس زیبا را برای راز و نیاز با پروردگارم می‌پوشم و او دستور داده است که زینت خود را به هنگام رفتن به مسجد برگیرند».۲
و نیز روایت شده:عبّاد بن کثیر بصری امام صادق(ع) را دید که لباس گرانبها و زیبا پوشیده، از روی اعتراض گفت:«پدرت دارای زهد و تقوا بود و لباس خشن می‌پوشید، تو از خاندان رسالت هستی اگر غیر از این لباس می‌پوشیدی، برای تو مناسب‌تر بود».امام صادق (ع) به او فرمود:وای بر تو!«من حرّم زینة اللّه الّتی أخرج لعباده…؛ چه کسی زینت‌های الهی را که برای بندگانش آفریده، حرام کرده است؟۳
«یا اأیّها الذین آمنوا لاتحرّموا طیّبات ما أحل اللّه لکم و لاتعتدوا إنّ الله لایحبّ المعتدین؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! چیزهای پاکیزه‌ای را که خداوند برای شما حلال کرده بر خود حرام نکنید و از حد تجاوز ننمایید، زیرا خداوند متجاوزان را دوست نمی‌دارد».(سورهٔ مائده، آیهٔ ۸۷)
در شأن نزول این آیه روایت شده، عثمان بن مظعون که از اصحاب مؤمن پیامبر بود با چند نفر دیگر تحت تأثیر بیانات پیامبر (ص) در مورد قیامت قرار گرفتند و تصمیم گرفتند خود را از پاره‌ای از لذت‌های دنیا، از جمله معاشرت با همسران محروم سازند و به روزه و عبادت بپردازند.در همین ایام همسر عثمان بن مظعون به خانهٔ پیامبر در آمد، در حالی که ظاهری ناآراسته و ژولیده داشت، همسر پیامبر (ص) (عایشه) از او پرسید: چرا به خود نمی‌رسی و زینت نمی‌کنی؟ او ماجرای همسرش را بیان کرد.پیامبر از موضوع آگاه شد و همهٔ مسلمانان را به مسجد دعوت کرد و گفت: «آگاه باشید من هرگز شما را دستور نمی‌دهم که هم چون کشیشان مسیحی و رهبان‌ها دنیا را ترک کنید این گونه مسائل در آیین من نیست…»
در آیه ۱۵۷سورهٔ اعراف ضمن شمارش اهداف پیامبر می‌فرماید:«و یحّل لهم الطّیبات و یحرّم علیهم الخبائث؛ و پاکیزه‌ها را برای مردم حلال می‌شمرد و ناپاکی‌ها را برای آنها حرام ».۴
«و ثیابک فطهّر؛و لباست را پاک کن».(سورهٔ مدثر، آیهٔ ۴)
امام صادق(ع) در ذیل این آیه فرمود:یعنی لباست را کوتاه کن.۵ همچنین فرمودند:«لباست را بلند نکن و نگذار در زمین کشیده شود».۶ در عصر جاهلیت معمول بود که لباس‌های خود را بسیار بلند می‌دوختند، به طوری که روی زمین می‌کشید و آلوده می‌گردید، آیه فوق در حقیقت خطاب به مردم است که پاکیزگی لباس ظاهر از مهم‌ترین نشانه‌های شخصیت و تربیت فرهنگ انسان است.۷ بدیهی است که آیه مختص دوران جاهلیت نیست. افراط و تفریطی که امروزه در نوع پوشش مرسوم شده، ناشی از بی‌توجهی به اصول اسلامی است.عدم توجّه به پوشش و آراستگی صحیح به معضل بد حجابی منجر شده است.
«و أمّا بنعمة ربّک فحدّث؛ و نعمت‌های پروردگارت را بازگو و آشکار کن».(سورهٔ ضحی، آیهٔ ۱۱)
یکی از مصادیق آشکار نمودن نعمت (که بخشی از شکر نعمت است) این است که انسان لباس مناسب و پاکیزه بپوشد و ظاهر آراسته داشته باشد.بر همین اساس روایت شده، یکی از مسلمانان با لباس نامرتب و ژولیده به محضر پیامبر آمد، پیامبر(ص) به او فرمود:«آیا ثروت داری؟» او گفت:«آری، خداوند همه گونه ثروت به من داده است. پیامبر(ص) فرمود:«هر گاه دارای ثروت هستی، باید اثر آن در تو دیده شود».۸
امام صادق(ع) به عبید بن زیاد فرمود:
«اظهار النعمة احبّ الی اللّه من صیانتها فایّاک ان تتزیّن الاّ فی احسن زیّ قومک؛ آشکار کردن نعمت در پیشگاه خدا محبوب‌تر از نگهداری آن است، پس با بهترین و زیباترین شکل، ظاهرت را آراسته کن».۹
امام و پیشوایان دینی نیز به پاکیزگی و بهداشت اهمیت فراوان داده‌اند.امام باقر(ع) فرمود:ناخن گرفتن به خاطر آن است که زیر آنها محل خوابگاه شیطان است.۱۰امروزه پزشکان می‌گویند:انواع میکروب‌ها زیر ناخن‌ها پرورش می‌یابد که اسلام به این امر بهداشتی اهتمام داشته است.همچنین امام کاظم (ع) استفاده از عطر را از شیوه‌های رسولان خدا دانسته‌اند.۱۱

۱.تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی، ج ۶، ص ۱۴۷.
۲.وسائل الشیعه، شیخ حرّ عاملی، ج ۳، احکام الملابس.
۳.فروع کافی، ج ۶، ص ۴۴۳ و ۴۴۴.
۴.تفسیر نمونه، ج ۲۷، ص ۳۸۷.
۵.فروع کافی، ج ۱۰، ص ۳۸۵.
۶.همان، ج ۶، ص ۴۵۶.
۷.نمونه، ج ۲۵، ص ۲۱۲
۸.سنن نسائی، ج ۸، ص ۱۹۶.
۹.فروع کافی، ج ۶، ص ۴۴۰.
۱۰.مکارم الاخلاق، ص ۷۲.
۱۱.فروع کافی، ج ۶، ص ۵۱۱.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی تبیان زنجان

مطالب مرتبط

تکرار در قرآن برای چیست؟

تکرار در قرآن برای چیست؟
قرآن مجید در مدت بیست و سه سال بر حسب موقعیت‎ها و حوادث و پیشامدهای مختلف نازل شده است. قرآن یک کتاب خشک قانونی و یا یک کتاب کلاسیک نیست که قوانین و مسائل علمی را به طور دسته‎بندی شده بیان نماید. قرآن کتاب ارشاد و تبلیغ و هدایت است و هدف آن این است که حقایق زندگی انسانی و دستورات لازم برای رسیدن به کمال انسانی را بیان کند و از راه نفوذ در روح‎ها و افکار مردم و موضع قوانین اجتماعی صحیح، جامعه‎ای به وجود آورد که کمال مادّی و معنوی را دارا باشد. برای تأمین چنین هدفی، قرآن مجید درباره تمام موضوعات مورد لزوم سخن گفته است. قرآن تدریجاً و در حوادث مختلف و برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون در طول ۲۳ سال نازل شده است. امّا در مورد تکرار:
در سوره الرحمن نعمت‎های بزرگی بیان می‎شود که در زندگی جهان دیگر برای انسان فراهم شده است، خداوند در خلال شمردن این نعمت‎ها که به منظور تحریک عواطف بشر است، آیه «فَبِاَیَّ آلاَءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» را تکرار می‎کند و از این راه در خلال شمردن این نعمت‎ها حسّ حق شناسی انسان را بیدار می‎کند و او را به خضوع در برابر حقیقت وامی‎دارد و وجدان و عواطفش را تحریک می‎کند.
در قرآن به دو نوع تکرار بر می‎خوریم:
۱) تکرار پاره‎ای از تاریخ‎ها.
۲) تکرار پاره‎ای از آیاتی که بیان کننده «واقعیّت خاصّی» است.
در مورد داستان‎های تاریخی باید توجه کنید که هدف اساسی قرآن از ذکر تاریخ گذشتگان، توجه دادن مردم به قوانین مسلم زندگی است که بر زندگی انسان‎های پیشین حکومت داشته است.
قرآن می‎خواهد مردم را با این قوانین آشنا کند و آنها را توجه دهد که علل ترقّی و پیشرفت و یا انحطاط جوامع و ملل گذشته چه بوده است؟ خودداری آنها از قبول دعوت پیامبران چه نتایج خطرناکی به بار آورده و رواج ظلم و ستم با آنها چه کرده و کدام عامل بود که آنها را به انقراض و سقوط کشانید و بالاخره نقاط ضعف و قوّتشان چه بوده است؟
قرآن در داستان‎ها مردم را به این قوانین و حقایق متوجه ساخته و همچنین عاقبت نافرمانی افراد گردنکش و جبّار را نشان داده است.
خدا وقتی برای بیدار ساختن روح و فکر یک جمعیت سخن می‎گوید گاهی بر روی موضوعاتی که جنبه روانی و عاطفی خاصی دارد تکیه می‎کند و آن را تکرار می‎نماید.
همین حقیقت ایجاب نموده که قرآن سرگذشت جوامع گذشته را زیر و رو کند و جنبه‎های مختلف آن را نشان دهد. بنابراین، اگر قرآن در موارد مختلفی مثلا از «بنی‎اسرائیل» و یا «آفرینش آدم» سخن می‎گوید، در هر مورد به فراز خاصّی از این موضوع اشاره می‎کند و می‎خواهد در هر مورد، مردم را به نکته خاصّی توجه دهد که در مورد دیگر به آنان توجه نداده است.
این حقیقتی است که با دقت در داستان‎های قرآن به دست می‎آید.
در موارد دیگری که پاره‎ای از آیات قرآن تکرار شده، مثلا تکرار آیه شریفه «فَبِاَیَّ آلاَءِ رَبَّکُمَا تُکَذِّبَانِ» در «سوره الرّحمن» باید توجه داشت این تکراری برای نتیجه‎گیری از تأثیر خاصّ روانی در روحیه خوانندگان و شنوندگان قرآن است. خدا وقتی برای بیدار ساختن روح و فکر یک جمعیت سخن می‎گوید گاهی بر روی موضوعاتی که جنبه روانی و عاطفی خاصی دارد تکیه می‎کند و آن را تکرار می‎نماید. مثلا در همین سوره «الرّحمن» خداوند در مقام شمردن نعمت‎های مهمی است که در آفرینش انسان و تشکیل جامعه و تمدّن انسانی و ادامه آن، نقش اساسی دارد؛ و همچنین در این سوره نعمت‎های بزرگی بیان می‎شود که در زندگی جهان دیگر برای انسان فراهم شده است، خداوند در خلال شمردن این نعمت‎ها که به منظور تحریک عواطف بشر است، آیه «فَبِاَیَّ آلاَءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» را تکرار می‎کند و از این راه در خلال شمردن این نعمت‎ها حسّ حق شناسی انسان را بیدار می‎کند و او را به خضوع در برابر حقیقت وامی‎دارد و وجدان و عواطفش را تحریک می‎کند. بنابراین، این نوع تکرار هم در جای خود از نظر ارشاد و هدایت لازم است و مخلّ به فصاحت و بلاغت قرآن نیست، بلکه از محسّنات کلام نیز به شمار می‎رود؛ زیرا موجب تأکید و تأثیر بیشتر می‎گردد.
قرآن می‎خواهد مردم را با این قوانین آشنا کند و آنها را توجه دهد که علل ترقّی و پیشرفت و یا انحطاط جوامع و ملل گذشته چه بوده است؟ خودداری آنها از قبول دعوت پیامبران چه نتایج خطرناکی به بار آورده و رواج ظلم و ستم با آنها چه کرده و کدام عامل بود که آنها را به انقراض و سقوط کشانید و بالاخره نقاط ضعف و قوّتشان چه بوده است؟
این قبیل تکرار در ادبیّات فارسی و عربی فراوان است و شواهد بسیاری از قصاید عرب در دست است که مشتمل بر تکرار یک «بیت» و یا یک «مصراع» و یا یک «جمله» می‎باشد.
از جمله در قصیده‎ای که «عدَّیّ بن ربیعه» دایی «إمْرء القِیس» در مرثیه برادرش «کُلیبْ» سروده است، جمله «عَلی أنْ لَیْسَ عِدْلا مِنْ کَلیبْ» بیست مرتبه تکرار شده است. در اشعار ادبای بزرگ فارسی زبان نیز نمونه‎های زیادی دارد.

وبگردی
فیلم |  بالاخره کار بانک‌ها ربا هست یا نیست؟ | ۴۰سال است تکلیفمان را با ربا معلوم نکرده‌ایم
فیلم | بالاخره کار بانک‌ها ربا هست یا نیست؟ | ۴۰سال است تکلیفمان را با ربا معلوم نکرده‌ایم - فیلم - دکتر حمید ابوطالبی مشاور سیاسی رئیس جمهور در کافه خبر با انتقاد از اینکه در 40 سال گذشته بسیاری از مسایل مهم را تعیین تکلیف نکرده ایم می گوید: این گونه جامعه دچار سردرگمی و به سمت گناه یا بزهکاری و یا توافق بر سر گناه سوق پیدا می کند. صحبت های او را در ویدئوی زیر ببینید و بشنوید.
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال
(ویدئو) رفع ممنوعیت صدای جواد یساری پس از ۴۰ سال - جواد یساری پس از ۴۰ سال با خواندن در فیلم «دشمن زن» دوباره به عرصه هنر بازگشت.این گزارش توسط تماشا تهیه و منتشر شده است. منبع
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان !
سرلشگر فیروزآبادی و ویلای 10هزار متری لواسان ! - لازم است ذکر شود جنبش عدالتخواه دانشجویی در صورت ادامه تعلل دستگاه‌های مربوطه در تخلیه ملک بیت‌المال، حق اقدامات انقلابی را برای اجبار فرد نامبرده به تخلیه ویلای لواسان، برای خود محفوظ می‌داند.
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر
ماجرای تجاوز به 41 دختر از زبان امام جمعه ایرانشهر - امام جمعه اهل سنت ایرانشهر : در ماه رمضان به ۴۱ دختر تجاوز شده که از این میان فقط ۳ دختر شکایت کرده اند.
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی
انتشار عکس دلخراش حمید بقایی - مشاور رسانه‌ای احمدی نژاد دیشب با انتشار عکسی دلخراش از وضعیت جسمی «حمید بقایی» از بازگشت این مجرم پرونده‌ی مالی آن دولت به زندان اوین خبر داد.
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد!
سبک عجیب شوی لباس در عربستان حاشیه ساز شد! - در پی برگزاری نمایش مد لباس زنان به سبکی عجیب در عربستان، سر و صدای بسیاری در رسانه ها به راه افتاد. ماجرا از این قرار بود که لباسها بدون مانکن و مانند اشباح در حال پرواز با استفاده از پهباد نمایش داده شدند.
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی
ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» به نام ولایتی - علی اکبر ولایتی، مرد 37 شغله ای که به جز حوزه دیپلماسی، سالیانیست که کارشناس ادبی، فرهنگی، تاریخی، عرفانی و ... تلویزیون نیز هست، و هر سال دهها جلد کتاب به نام او منتشر می شود. همه ی این سوابق معششع یک سو و چرخش مادام سیاسی او در حوزه های مختلف، در سوی دیگر، کار را به جایی رسانیده که ولایتی را با ابداع مکتب «سیاست ورزی چرخشی» نیز می شناسند! ولایتی در تازه ترین تغییر مواضع خود این بار برجام را که روزگاری…
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده
صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده - در این ویدئو صحبت های تکان دهنده مادر یکی از دانش آموزان تجاوز شده توسط معلم مدرسه را مشاهده می کنید.
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی
افشاگری پوری بنایی درباره واقعیتی تلخ از ناصر ملک‌مطیعی - پوری بنایی به عیادت پناهی رفت و دیدارش با مرحوم ناصر ملک‌مطیعی پس از پخش نشدن برنامه‌هایش از تلویزیون تعریف کرد.
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران!
(ویدئو) آزار جنسی گروهی دانش آموزان در مدرسه‌ای در غرب تهران! - ماجرای تکان دهنده اذیت و آزار گروهی دانش آموزان یک دبیرستان پسرانه در غرب تهران وارد فصل تازه‌ای شد.
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد!
آزاده نامداری هم گزارشگر فوتبال شد! - در ادامه حضور چهره های شناخته شده در کمپین "خانم گزارشگر"، این بار آزاده نامداری مجری تلویزیون تلویزیون اقدام به گزارش فوتبال کرد. او برای این کار بازی خاطره انگیز ایران - استرالیا در مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه را انتخاب کرده است که گزارش ضعیف او با انتقادات فراوانی مواجه شده است، تا حدی که وبسایت مربوط به این کمپین ویدئوی گزارش این او را از سایت حذف کرد.
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی
عکسی عجیب و جنجالی از سید ابراهیم رئیسی - عکسی از حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسمی ویژه منتشر شده است که گفته می شود متعلق به کنفرانس افق نو در مشهد بوده است. در این عکس حرکات عجیب خانمی با لباس های قرمز، چفیه بر گردن و پرچم در دست در مقابل ابراهیم رییسی به چشم می خورد که توجه کاربران بسیاری را در شبکه های اجتماعی جلب کرده است!