پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر جراحی های ارتوگناتیک بر روی نحوه تکلم و تولید صدا


بررسی اثر جراحی های ارتوگناتیک بر روی نحوه تکلم و تولید صدا
● سابقه و هدف:
اختلالات اکلوژن به نظر می رسد یکی از مهمترین عواملی باشند که در بیماران با مشکلات دنتوفاسیال سبب ایجاد اختلالات گفتاری می گردند. طی جراحیهای ارتوگناتیک که جهت تصحیح فانکشن و زیبایی انجام می شود. در واقع این معیار به سمت نرمال شدن پیش می رود و در نتیجه، انتظار می رود با تصحیح در فرم حفره دهان که خود نیز یکی از مهمترین مکانهای تولید صوت است، اختلالات گفتاری نیز بهبود یابند. هدف از انجام این تحقیق بررسی اثر جراحیهای ارتوگانیک برروی نحوه تکلم در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی طی سالهای ۷۹-۱۳۷۸میباشد.
● مواد و روشها:
این تحقیق از نوع clinical trial بوده و به صورت cross sectional انجام شده است. این مطالعه بر روی ۱۸ بیمار (۵ مرد و ۱۳ زن) صورت گرفت. همگی این بیماران به علت ناهنجاریهای مختلف دنتوفاسیال به مرکز درمانی بیمارستان آیت اله طالقانی مراجعه نمودند و اعمال ارتوسرجری انجام شده بر روی این بیماری شمال استئوتومی BSSRO و LEFORT I و نیز BIMAX می شد.
بیماران فاقد مشکلات ناشی از شکاف کام و آلوئول، اختلالات کرانیوفاسیال، عقب ماندگی ذهنی، انکیلوگلوسی، مشکل شنوایی و سابقه جراحی یا گفتار درمانی قبلی بودند. قبل از عمل، این بیماران جهت بررسی نحوه تکلم به متخصص گفتار درمانی در بیمارستان آیت ا... طالقانی مراجعه و تست فونتیک جهت بررسی کیفی صدا بر روی آنها انجام شد. سه و شش ماه پس از جراحی مجددا نحوه گفتار و تولید صدا توسط همین تست ارزیابی گردید. صداهای مورد نظر شامل صداهای دولبی، لبی- دندانی، زبانی- دندانی، زبانی – آلوئولی و زبانی- کامی بودند. تغییرات قبل از عمل در تولید صداها با یکدیگر مقایسه و میانگین اشتباهات در تولید صدا، از طریق آزمون Paired t-test مورد بررسی قرار گرفتند.
● یافته ها:
بیشترین اشکال قبل از عمل در تولید صداهای زبانی- آلوئولی است. با توجه به بررسیهای آماری تغییرات واضحی در تعداد اشتباهات قبل و بعد از عمل وجود دارد.
● نتیجه گیری:
جراحی های ارتوگناتیک اثر مثبتی را بر بهبودی اختلالات تولید صدا دارند. این نکته نیز حائز اهمیت است که بیشترین بهبودی در اختلالات تولید صدا در سه ماه اول اتفاق می افتد.
فهیمه اخلاقی
امین یمنی
سیدامیرسعید یاوری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید