جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چند توصیه به کاربران کامپیوتر در ایام تابستان


چند توصیه به کاربران کامپیوتر در ایام تابستان
این‌روزها با توجه به گرمای شدید و همچنین قطع برق و احتمال نوسانات برقی لازم است به نکات زیر توجه کنید تا کامپیوتر شما از خسارات ناشی از این نوسانات و شدت گرما در امان باشد .
۱) حتما از یک محافظ برق مخصوص کامپیوتر استفاده کنید . اگر کل منزل شما مجهز به یک محافظ برق کلی باشد بسیار بهتر خواهد بود .
۲) چون وصل برق اغلب در آغاز به صورت ضربه ای است هنگامی که برق قطع می شود کل سیستم را از برق قطع کنید تا هنگام وصل مجدد برق سیستم در معرض آسیب نباشد . ( نکته بسیار مهم
۳) فن خنک کننده پاور خود را بررسی کنید . فن پاورها غالبا پس از یکی دو سال ضعیف می شوند و کارایی لازم را ندارند و در گرمای شدید ممکن است نتوانند عمل خنک کنندگی پاور را بدرستی انجام دهند و در نتیجه پاور آسیب بیند و یا اثر آن موجب آسیب دیدن دیگر قطعات کامپیوتر گردد.
۴) در زمانهای پیک مصرف برق کمتر از کامپیوتر استفاده نمایید .
۵) درصورت امکان از یک یو پی اس استفاده کنید تا با قطع برق به یکباره سیستم شما خاموش نگردد و از مواردی همچون ازدست رفتن اطلاعات و یا خرابی قطعات در امان بمایند . میتوانید یک UPS کوچک ۱۵ دقیقه ای با قیمت کمتر از ۸۰ هزار تومان خریداری کنید و آسوده خاطر با کامپیوتر کار کنید .
۶) درصورتیکه کارت گرافیکی شما دارای فن میباشد فن آن را نیز بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید .
۷) درصورتیکه جدیدا قطعاتی ( مانند رایتر یا هارد دوم و ... )‌به سیستم اضافه کرده اید از قدرت کشش منبع تغذیه خود مطمئن شوید . بسیاری از خسارات الکتریکی به کامپیوتر ناشی از منابع تغذیه ضعیف یا غیراستاندارد و نامناسب میباشد .
۸) وقتی کامپیوتر را خاموش می کنید مانیتور و بلندگوها را نیز خاموش نمایید تا در مصرف برق صرفه جویی گردد .
۹) هیت سینک چیپستهای مادربورد و کارت گرافیک و هارد را بررسی کنید و در صورتیکه دمای آنها به صورت غیرعادی بالاست در فکر اضافه کردن و نصب فن اضافی باشید . برای هارد میتوانید از فنهای خنک کننده مخصوص هارد استفاده کنید .
۱۰) در اطراف کیس کامپیوتر خود کمی فضای خالی ایجاد کنید تا گرمای کیس براحتی تخلیه گردد . ضمنا کیس را بلندی زیاد قرار ندهید .
۱۱) در صورتیکه از دو درایو استفاده می کنید (مثلا یک رایتر و یک دی وی دی رام ) توجه کنید که بین این دو دستگاه فاصله وجود داشته باشد تا دمای حاصل از کار درایوها براحتی تخلیه گردد .
۱۲) سیمها و کابلهای داخل کیس را منظم کنید تا جریان هوا براحتی در داخل کیس کامپیوتر جریان یابد . ( برای ساماندهی به کابلها و سیمها از بستهای کمربندی مخصوص استفاده کنید ، کشهای لاستیکی به مرور زمان خورده می شوند و تبدیل به خمیر می شوند )
۱۳) با هوای فشرده ، گرد و غبار چسبید ه به فنها و قطعات داخلی کامپیوتر را بزدایید . البته توجه کنید که قطعاتی مثل رم و یا کارت گرافیک در جای خود مجددا محکم گردند .
الیاس ملکی معاف


همچنین مشاهده کنید