جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دایی : شما محبوبها را به تیم ملی دعوت کنید!


دایی : شما محبوبها را به تیم ملی دعوت کنید!
نخستین نشست مطبوعاتی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران با حضور نماینده رسانه های گروهی صبح دیروز برگزار گردید. در این نشست که با ۲۰ دقیقه تأخیر و به مدت ۱۰۰ دقیقه در محل روابط عمومی فدراسیون فوتبال برگزار شد، علی دایی به پرسشهای خبرنگاران پاسخ گفت.
▪ چه راهکاری برای تعامل با مربیان باشگاهی در نظر گرفته اید؟
- باید بگویم اگر ما قانونی را تصویب می کنیم، باید آن را اجرا کنیم. اگر فدراسیون فوتبال قانونی را تصویب کرده، این قانون برای همه است و ما نمی توانیم تیمی را از آن جدا کنیم. تا زمانی هم که من باشم، این قانون برای همه تیمها اجرا می شود.
متأسفانه مسأله ای که در چند روز گذشته اتفاق افتاده، به این دلیل است که بعضی ها تحمل باخت ندارند. اگر تیمی به خاطر نبود یک یا دو نفر می بازد، آن تیم، تیم نیست و بهتر که آن تیم ببازد. در یک فصل ممکن است یک بازیکن اخراج شود و نباشد، اما نمی توان این باخت را به دلیل نبود آن بازیکن توجیه کرد. من در رقابتهای غرب آسیا به بازیکنانی فرصت دادم که تا به حال شانس بازی کردن در تیم ملی را نداشتند. اگر ما با تیم اصلی در این مسابقات شرکت کنیم، همه می گویند چرا باید از بازیکنان همیشگی استفاده کرد و وقتی هم که از تیم دوم استفاده می کنیم، همه می گویند چرا تیم دوم. من باید جوابگوی تمامی این سؤالات باشم. آقایان تا دیروز می گفتند چرا طالب لو را به تیم ملی دعوت نکردی، اما حالا که من برای آزمایش او را دعوت کردم، می گویند چرا این بازیکن را از ما گرفته اید. در این چند سال، فوتبال ما چقدر پیشرفت کرده است؟ اگر کسی باشد که جواب این سؤال را بدهد، خوشحال می شوم، اما به نظر من تیم ملی در چهار، پنج سال اخیر هیچ پیشرفتی نکرده است و ما تنها درجا زده ایم.
من از انتقادهای خوب استفاده می کنم، اما نباید جوانی را که نخستین بازی ملی اش را انجام می دهد، بکوبند. من برای هواداران پرسپولیس و استقلال احترام زیادی قایلم و معتقدم فوتبال ما مدیون هواداران این دو تیم است و من هم مدیون آنها هستم، اما با کمال احترام باید بگویم نمی توانم پرسپولیس و استقلال را از بقیه جدا کنم. به من حق بدهید که با همه تیمها رفتار یکسانی داشته باشم.
من عاشق دو تیم استقلال و پرسپولیس هستم و به نظر من نتیجه گرفتن این دو تیم به فوتبال ملی ما کمک می کند. هرچه استقلال و پرسپولیس قوی تر باشند، تیم ملی هم قوی تر است و طرفداران زیادتری به ورزشگاهها می آیند، اما من چون عاشق ملت و سربلندی جمهوری اسلامی هستم، دشواریهای زیادی را به جان خریده ام. شاید در این بین فحش و ناسزا بشنوم اما، اجازه بدهید اگر کسی می خواهد فحش بدهد، به من بدهد. اما، کسی به بازیکنان جوان ناسزا نگوید.
من عشق به کشورم را قبل از این هم زمانی که با کلیه پاره و سر شکسته برای تیم ملی بازی کردم، ثابت کردم. اما، متأسفانه برخی می آیند و نتیجه نگرفتن تیمشان را به علی دایی منسوب می کنند. وقتی استقلال هفته اول ابومسلم را دو بر صفر برد، در کنفرانس مطبوعاتی می آیند و می گویند که ما نتیجه دوازده کیلومتر دویدنمان را در ترکیه گرفتیم، اما آنها به من بگویند در روز باخت، این دوازده کیلومتر کجا رفت. از استقلال تنها طالب لو در تیم ملی بوده و از پگاه هم حسین ابراهیمی.
بنابراین، دو تیم شرایط مساوی داشته اند. مگر می شود تیم بزرگی مثل استقلال به یک نفر وابسته باشد؟ چرا قبل از بازی می گویند ما با بازیکنان جانشین جای خالی بازیکنان غایب را پر می کنیم، اما وقتی تیمشان می بازد، می آیند و می گویند که تیم ملی به باشگاه ضربه زد. استقلال تنها متعلق به قلعه نویی نیست. استقلال مال حجازیها، حاجیلوها و مردم است.
هیچ کس نمی تواند بگوید استقلال مال من است و با یک باخت هواداران را مقابل تیم ملی بگذارد. با این حال، ایرادی ندارد. ما برای پیشرفت و رسیدن به هدف بزرگمان، باید تاوان بدهیم. بگذارید این تاوان را علی دایی بدهد.
▪ آقای دایی، ملاک انتخاب شما جوانی بازیکنان است یا خیر؟ آیا نمی توانید از بازیکنی مانند باقری که بهترین بازیکن فوتبال ایران است، استفاده کنید؟
- من به تواناییهای باقری اعتقاد دارم، اما در پستی که او بازی می کند، ما سه بازیکن داریم که در تیمهای اروپایی حضور دارند و تواناییهای بسیار بالایی دارند. ضمن اینکه باقری هم از تیم ملی خداحافظی کرده، پس به من حق بدهید از بازیکنی استفاده کنم که در این چند ساله در خدمت تیم ملی بوده است.
▪ جوابهای شما اکثر طرفداران فوتبال را راضی نمی کند.
- شما طوری صحبت می کنید که من مجبورم به گذشته برگردم. چرا درباره قرارداد من این قدر شلوغ کردید؟ هر چند من دوست ندارم درمورد رقم قراردادم صحبت کنم، اما حاضرم با شما بنشینم و قراردادم را با قرارداد مربیان باشگاهی و مربی سابق تیم ملی مقایسه کنم. شما چرا این قدر شلوغ کردید؟ چون دایی سرمربی تیم ملی بود. ما باید با مردم رو ر است باشیم.
من روزنامه ها را می خوانم و می بینم که در آن نوشتند چرا فلان بازیکن به اردوی تیم ملی دعوت نشده است. باید به عرضتان برسانم که ما برای دعوت از بازیکنان مرحله بندی کرده ایم و در هر مرحله تعدادی بازیکن را به تیم ملی دعوت می کنیم. خواهش می کنم مطلبی بنویسید که منطقی باشد و من هم از آن استفاده کنم.
▪ شما به باشگاهها بازیکن نمی دهید، اما خودتان برای افتتاح استخر دوستتان به دامغان می روید، این یک تناقض است.
- بله من به دامغان رفتم، اما تیم ملی در آن روز تمرین نداشت. صبحها بازیکنان بیست دقیقه زیرنظر همکارانم تمرین می کنند. دیروز هم تیم ملی هیچ برنامه ای نداشت. نباید از صبح تا شب در اردو باشم. این مسأله شخصی من بود و به شما و هیچ کس دیگری مربوط نیست. به خودم ربط دارد که صبح می خواهم چه کار کنم.
▪ آقای دایی شما مدام می گویید که عملکرد مهدوی کیا، کریمی و هاشمیان را زیرنظر دارید، اما هیچ وقت نشده که مانند امه ژاکه بگویید فلان بازیکن به درد تیم ملی نمی خورد. این شائبه ای را ایجاد می کند که این کار به مصاحبه ای که پس از جام جهانی انجام دادید و گفتید بعضی از بازیکنان در چشم من نگاه می کنند، اما به من پاس نمی دهند، ارتباط داشته باشد.
- من در دوره قبل این سه بازیکن را به تیم ملی دعوت کردم. مهدوی کیا مصدوم شد و عذرخواهی کرد. کریمی کشاله اش آسیب دید و آن اتفاقها افتاد که اگر آن اتفاقها هم رخ نمی داد، به دلیل آسیب دیدگی اش جایی در تیم ملی نداشت. هاشمیان هم از طریق وکیلش اعلام کرد به دلیل کمر دردی که دارد، به استراحت نیاز دارد و نمی تواند در مرحله اول بازی کند.
▪ نام این سه نفر در فهرست سی و هشت نفره وجود دارد؟
- بله، اما ما تا روز آخر شرایط این بازیکنان را ارزیابی می کنیم. ممکن است آنها جزو فهرست بیست و پنج نفر ه تیم ملی برای سفر به عربستان باشند. شاید مهدوی کیا در عربستان کاپیتان تیم ملی باشد. شاید هم او به همراه ما به عربستان نیاید.
▪ کفاشیان در مصاحبه ای گفته اگر دایی نخواهد این بازیکنان را به تیم ملی دعوت کند، من او را راضی می کنم. نظرتان درباره این اظهارنظر چیست؟
- من زیر دست کفاشیان کار می کنم و برای او احترام زیادی قائلم، اما بزرگتر از او هم نمی تواند در کار من دخالت کند. تا به حال هم نشده که کفاشیان و تاج جلسه ای بگذارند و به من مسأله ای را در حوزه فنی گوشزد کنند.
اگر این کار انجام شود، مطمئن باشید دیگر اینجا نیستم. من مثل کسانی نیستم که در جام جهانی آلمان کابینه تشکیل دادند و سرمربی و سرپرست تیمشان را انتخاب کردند.
▪ اما، آقای دایی این کسانی که شما از آنها نام می برید، همانهایی هستند که شما را سرمربی تیم ملی کردند.
- هیچ کس من را به تیم ملی نیاورده است. یک نفر بیاید و بگوید که دایی برای رسیدن به تیم ملی رایزنی کرد. اما، آقایان خیلی ها را پیش کسانی بردند که تصمیم گیر هستند. اما، در نهایت من سرمربی تیم ملی شدم.
▪ رحمان رضایی هم از تیم ملی خداحافظی کرده بود؛ اما شما رحمان را به تیم ملی دعوت کردید.
- من خداحافظی رحمان رضایی را ندیده ام.
▪ حضور شما در هیأت مدیره سایپا این شایعه را به وجود آورده که حضور پنج بازیکن سایپا در تیم ملی به این دلیل بوده است.
- سالی که سایپا قهرمان شد، دو بازیکن از تیم ما به تیم ملی دعوت شد. اما، من اعتراضی به این مسأله نداشتم. در حال حاضر هم معتقدم هفت بازیکن باید از سایپا به تیم ملی دعوت شوند.
▪ اما، حضور بازیکنانی که محبوبیتی بین هواداران ندارند، باعث فراری شدن تماشاگران از ورزشگاهها می شود.
- من باید کاری کنم که تیم ملی نتیجه بگیرد، ورزشگاه خالی یا پر باشد، برایم تفاوتی ندارد. می گویید باید افراد محبوب به تیم ملی دعوت شوند. پس اگر این طور است، من به «رضا گلزار» بگویم به تیم ملی بیاید، چون آدم محبوبی است. نمی شود کسانی را که غیر از استقلال و پرسپولیس هستند، به تیم ملی دعوت نکرد. شما هم زمانی که مسؤول شدید، محبوبها را دعوت کنید.
اگر قرار بود براساس محبویت آدمها بازیکنان را به تیم ملی دعوت کنم، به گلزار، سعید راد و پروین که استادم است، می گفتم به تیم ملی بیایند. ما باید بهترینها را انتخاب کنیم و نه محبو بها را. سایپا این ظرفیت را دارد که بیشتر از این بازیکن در تیم ملی داشته باشد. مطمئن باشید تیم ایران با همین ترکیب به جام جهانی صعود می کند.
▪ آیین نامه جدید انضباطی و ممنوعیت گذاشتن ریش لنگری باعث شد بعضی روزنامه ها ریش شما را با ریش سیاوش اکبرپور مقایسه کنند. آیا شما از این قانون مستثنا هستید یا اینکه باید زیر بار این قانون بروید؟
- ما همه از قانون پیروی می کنیم. ریش من هم نه لنگری است و نه چیز دیگری. من هشت، نه سال است که چنین ریشی را گذاشته ام. نه سبیلم را زده ام و نه کار دیگری انجام داده ام. در این چند سال هم هیچ کس به من گیر نداده که چرا چنین لباسی می پوشی و چنین کاری را می کنی. (رو به یکی از خبرنگاران به شوخی) اما، شما از سؤال اول و دقیقه یک به همه چیز گیر داده اید. همه می دانند که ریش من با امیرآبادی و اکبرپور خیلی تفاوت دارد، اما خودم هم مخالفم که کمیته انضباطی چنین آیین نامه ای تصویب کرده است.
شاید بازیکن ریشش را درست کند، اما هزار اشکال دیگر در او به وجود بیاید. این مسایل شخصی است و من نمی توانم بگویم که شما چرا دیروز با دوستتان به کافی شاپ رفته اید.
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید