پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر پودر پسته وحشی (بنه) بر چربی‏ ها و لیپوپروتیین ‏های سرم خون خرگوش‌ های نر


بررسی تاثیر پودر پسته وحشی (بنه) بر چربی‏ ها و لیپوپروتیین ‏های سرم خون خرگوش‌ های نر
● مقدمه:
در این مطالعه تاثیر پودر پسته وحشی (بنه) بر چربی ها و لیپوپروتیین های سرم خون خرگوش (به عنوان مدل حیوانی برای انسان) بررسی شد.
● مواد و روش ها:
سی قطعه خرگوش نر سالم انتخاب و به طور تصادفی به ۶ گروه مختلف تقسیم شدند. به هر گروه آزمایشی (شامل ۵ قطعه خرگوش) درصدهای متفاوتی از پودر پسته وحشی (۱۰% و ۱۰۰%)، کلسترول، روغن نباتی و روغن دنبه داده شد. چربی ها و لیپوپروتیین های سرم خون به روش های متداول آزمایشگاهی مورد سنجش قرار گرفتند.
● یافته ها:
پس از مصرف جیره های حاوی ۱۰ و ۱۰۰ درصد پودر پسته وحشی غلظت تری گلیسرید، کلسترول، لیپیدتام،HDL ـ کلسترول،VLDL ـ کلسترول و -LDL ـ کلسترول سرم در دفعات مختلف نمونه گیری اختلاف آماری معنی دار نشان دادند (P<۰.۰۵) به طوری که با پیشرفت زمان مصرف جیره های حاوی ۱۰ و ۱۰۰ درصد پودر پسته وحشی، روند کاهش معنی داری در غلظت تری گلیسرید، کلسترول، لیپیدتام، VLDLـ کلسترول وLDL ـ کلسترول و افزایش معنی داری در غلظتHDL ـ کلسترول سرم دیده شد (P<۰.۰۵). مصرف جیره حاوی ۱۰% روغن نباتی در خرگوش های نر با افزایش معنی داری در غلظت تری گلیسرید، کلسترول و لیپوپروتیین های سرم (LDL، VLDL و HDL) همراه بود (P<۰.۰۵). مصرف جیره حاوی ۱۰% روغن دنبه در خرگوش‏های نر منجر به کاهش معنی داری در غلظت HDL ـ کلسترول و لیپیدتام سرم شد (P<۰.۰۵). در این حالت، سایر چربی ها و لیپوپروتیین ها روند کاهش یا افزایش مشخصی نشان ندادند. مصرف جیره حاوی ۱% کلسترول با کاهش معنی داری در غلظت تری گلیسرید،HDL ـ کلسترول و -VLDL کلسترول سرم و افزایش معنی داری در غلظت کلسترول و LDL ـ کلسترول سرم همراه بود (P<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
به طور کلی نتایج این پژوهش نشان داد که مصرف پودر پسته وحشی به دلیل داشتن درصد قابل توجهی از اسیدهای چرب غیراشباع و اسیدهای چرب ضروری، برای پیشگیری از بیماری های قلبی ـ عروقی و آترواسکلروز و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری ها مفید و سودمند است. مصرف پودر پسته وحشی سبب کاهش LDL ـ کلسترول و افزایش HDL ـ کلسترول سرم می‏شود. این تغییرات در غلظت لیپوپروتیین های سرم برای پیشگیری از بروز بیماری های قلبی ـ عروقی اهمیت زیادی دارد.
سعید نظیفی
مهدی صائب
مرتضی یاوری
جعفر جلایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید