جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


معمای تورم


معمای تورم
برای بسیاری از مردم و از جمله تحصیل کردگان و حتی کارشناسان و اقتصاددانان برخی مفاهیم به صورت آیه مقدس یا قانون جاویدان در آمده .
به عنوان مثال رشد اقتصادی و تورم را لازم و ملزوم یکدیگر میدانند و یا اینکه تورم و اافزایش قیمت را یکی میدانند و به عکس رکود اقتصادی و کاهش قیمتها را دو ذوج همراه . از اینگونه بدیهیات ؟ و ثابت شده ها ؟ فراوانند .
سوای فرضیه ها من علاقه دارم به زندگی واقعی استناد کنم .
حدود هشتاد نود سال از قرن نوزده میلادی در انگلستان و بسیاری از کشورهای پیشرفته آن روز ، رشد اقتصادی بادوام و پر شتاب وجود داشته و حال آنکه در تمام این مدت قیمتها مرتبأ پائین و پائین تر میرفتند . و برعکس در ایران حدود سی سال است رکود اقتصای وجود دارد و سی سال هم است که تورم شتابان حاکم است . این ساختمان ها و بزرگ راه ها و هزاران طرح صنعتی و غیر صنعتی رها شده و یا نیمه کاره و یا از رده خارج ، پیشرفت اقتصادی ، سازندگی یا مدیریت هوشمند نیست ، اگر بود تورم نبود ، اگر بود خارجی های مرفه باید حسرت زندگی ما را میخوردند . پس ایـــــن همه آبادانی و عمارت ها از کجا آمده ؟ از کار صدها میلیون ساله طبیعت( نفت ) و از حقوق به حق مردم کشورهای پیشرفته ، که بانک های بزرگ جهان و در رآس آنها بانکهای مرکزی دانسته یا نادانسته ، از جیب آنها زدند و به کیسه ما ریختند . ولی تاریخ همواره ثابت کرده پول باد آورده به جیب هرفردی یا کشوری یا دولتی ریخته شود عاقبت خوشی نخواهد داشت و سرانجام بـیش از آنچه آورده خواهد برد . آیا همیشه از پول مفت قدردانی شده یا به هدر رفته ؟ خود داوری کنید ما که صبح تا شب دویده ایم ، کار کرده ایم یا خود راخسته و منابع را تلف ؟
به خاطر آورید که نفت بشکه ای ۳ دلار که ناگهان شد ۱۲ دلار بر سر شاه ایران و منطقه چه آورد . مال باخته های خارجی و سهم نبرده های داخلی بیکار ننشستند .
تورم عمومی تفاوت دارد با افزایش قیمت عمومی و هردو اینها تفاوت دارد با وضعیت گرگ و میشی که هم اکنون در آمریکا وجود دارد که همزمان یک سری از قیمتها مانند مسکن و شاخصهای سهام دارد پائین میآید و نفت و طلا و سایر فلزات قیمتی و مواد غذائی بالا میرود . در نظر باید گرفت که سهم مسکن به لحاظ حجم سرمایه به تنهائی بیش از سهام و طلا و بقیه است . به نظر من برای سر در آوردن از انواع تورم یا inflation وسقوط یا کاهش قیمتها deflation معیاری اساسی وجود دارد :
کلید فهم همه اینها اینست که ببینیم سیستم پولی مبتنی بر پول واقعی یعنی طلا است یا خیر . در سیستم پولی طلا یا کاغذی با پشتوانه طلا همه چیز حتی اخلاق انسانها تفاوت اساسی دارد با سیستم کنونی کاغذی و اعتباری که سر از پا نمیشناسد .
● دلار ، نفت ، طلا :
بانک مرکزی آمریکا در چند ماه اخیر یک تنه برای مقابله با رکود اقتصادی نرخ بهره دلار را به شدت پائین آورد و بارها نقدینگی و اعتبار در حجم بالا به بازارها تزریق کرد . در عمل رشد اقتصادی به بار نیامد و تولید ناخالص ملی GDP از ۴ درصد سال گذشته به کمتر از ۱ درصد رسید ولی در عوض اینگونه اقدامات موجب شتاب افزایش قیمت نفت ، طلا و سایر کمادیتی ها شد و به رقیبان و دشمنان امریکا مانند روسیه وغیره خیر بیشتری رساند . با توجه به اینکه نرخ بهره کوتاه مدت بازار آزاد دلار ۳Month Discount Rat حدود یک درصد میباشد ، قاعدتأ بانک مرکزی آمریکا در نشست سه شنبه ۱۸ مارس ۲۰۰۸ نرخ بهره دلار را کاهش خواهد داد . این شرایط و انتظارات حاصله از آن در روزهای اول هفته آینده کم یا بیش طلا و نفت را افزایش خواهد داد و دلار آمریکا را هم ضعیفتر خواهد کرد . فرصت پرداختن به جزئیات و عدد و زمان را ندارم و به کلیات اکتفا میکنم :
در مجموع اکثر کارشناسان نفت وطلا و نقره و بقیه کمادیتی ها بر این عقیده هستند که اینها هنوز در اوائل یا اواسط راه هستند و در چند ماه وچند سال آینده جای فراوانی برای افزایش قیمت دارند . تصور من این است که این قیمتها به مرحله لبریز شدن بسیار نزدیک شده اند و به احتمال زیاد و حداقل برای مدتی شاهد برگشت نسبتآ سنگین اینها خواهیم بود . به هر صورت اینها تصورات کنونی من است که مرتبآ چه به لحاظ کوتاه مدت و چه دراز مدت با توجه به فاکتورها جدید مورد باز بینی و اصلاح و حتی در صورت لزوم مورد تجدید نظر قرار میگیرند و خوانندگان این نوشته ها این امر را مورد ملاحظه قرار دهند .
خوشبختانه تکنیکها و فاندامنتال های معتبری وجود دارند که اگر به خوبی فرا گرفته شوند و به درستی به کار برده شوند میتوانند اشتباهات را گوشزد کنند .
رشید دمهری
http://iran-asha.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید