شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تعیین وزن جنین با سونوگرافی در خانمهای باردار با حاملگی ترم


تعیین وزن جنین با سونوگرافی در خانمهای باردار با حاملگی ترم
● مقدمه:
اختلال در رشد و وزن جنین نقش مهمی در میزان ابتلا و مرگ و میر زمان زایمان دارد. بیش از ۵۰ فرمول مختلف جهت تخمین وزن جنین مطرح شده است ولی تا به حال فرمول ایده آلی مشخص نگردیده است. این بررسی به منظور تعیین اوزان تخمینی بر اساس فرمول هدلوگ و مقایسه آن با اوزان واقعی انجام گرفت.
● روش کار:
این تحقیق به روش تحلیلی بر روی ۹۶ خانم حامله با حاملگی بدون عارضه در جنین انجام گرفت. سونوگرافی در ۱۰ روز آخر حاملگی انجام شد. قطر بایپاریتال، طول فمور و دور شکم اندازه گیری و بر اساس فرمول هدلوگ، وزن جنین محاسبه شد. وزن نوزاد بلافاصله پس از تولد مشخص گردید. اختلاف وزن ها با استفاده از آزمون t و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت و P<۰.۰۵ معنی دار تلقی گردید.
● نتایج:
در ۹۶ مورد تحت بررسی وزن نوزادان بلافاصله پس از تولد بین ۴۱۰۰-۲۰۰۰ گرم بود. میزان اختلاف بین وزن تخمینی و وزن واقعی ۲۳۷.۸ گرم مشخص شد. در ۲۶% موارد این اختلاف کمتر یا مساوی ۱۰۰ گرم و در ۶۶.۷% موارد کمتر یا مساوی ۳۰۰ گرم بود. اختلاف در گروههای وزنی زیر ۳۰۰۰ گرم، ۳۵۰۰-۳۰۰۰ گرم و بالای ۳۵۰۰ گرم تفاوت آماری معنی داری نداشت.
● نتیجه گیری:
در مواردی که تعیین وزن جنین در تصمیم گیریهای بالینی عامل مهمی بحساب می آید، سونوگرافی می تواند ارزش قابل قبولی داشته باشد.
مهشید محسنیان
سیامک عضدی
فاطمه ارشادی
شهرام زارع
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید