پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


بودجه واردات؛ گره جدید کلاف سر در گم بنزین


بودجه واردات؛ گره جدید کلاف سر در گم بنزین
طی سالهای اخیر بنزین و بهای آن همواره دردسرسازترین معضل جامعه بوده و به تبع آن هرگونه نوسان مبنی بر افزایش قیمت بنزین به غلط یا درست تاثیر مستقیمی در رشد تورم داشته است.
در همین راستا یکسال و۲ماه پیش بحث بنزین و تبعات آن به چهره دیگری در زندگی و معیشت مردم تبدیل شد ،طرحی که با نام سهمیه‌بندی آغاز به کار کرد اما در نهایت به حذف سهمیه بنزین بسیاری از خودروها منجر شد و آنچنان مشکلات در هم گره خوردند که اگر چاره نشود مشکلات حادتری را پدید می‌آورد.
تیرماه سال ۸۶ پیرامون بودجه اختصاص یافته برای واردات بنزین و کسری آن برای واردات طرح سهمیه‌بندی بنزین اجرا شد تا شاید بار مشکلات کم و از حجم مصرف بنزین کاسته شود. هرچند طی روزهای ابتدایی اجرای این طرح شوک‌هایی به جامعه وارد شد اما در نهایت با از بین رفتن تنش‌های حاصله جو روانی موجود آرام شد و یا بنا بر نظر برخی کارشناسان بار دیگر مردم خود را به وجود چنین شرایطی عادت دادند.
در راستای اجرای این طرح تحولات گسترده‌ای پدید آمد که به موازات اخبار منتشر شده احیای دوباره آن تکرار مکررات پیش نخواهد بود آما آنچه در این میان پس از حدود یکسال و نیم از اجرای این طرح حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد بحث بودجه واردات بنزین که هنوز بر سر آن اختلاف نظر وجود دارد.
براساس بودجه ارایه شده سال ۸۷، ۳ هزار میلیارد تومان برای واردات بنزین به منظور تامین آن اختصاص یافته است که در شرایط حال حاضر با توجه به افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی قیمت جهانی سوخت در ماه‌های گذشته زمزمه‌های درخواست بودجه اضافی واردات بنزین و گازوئیل به کرات شنیده می شود.
محمدرضا نعمت‌زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به احتساب قیمت بنزین در ۳ ماه گذشته از نیاز ۸ میلیارد دلاری برای واردات بنزین خبر داد و اظهار می دارد اگر قیمت‌ها افت کند این رقم کاهش می‌یابد.
اما در همین رابطه محمدرضا کاتوزیان چنین رقمی را عدد بزرگی می‌خواند و بر این اعتقاد است که تنها ۵/۱ میلیارد دلار باید افزایش یابد که تاکنون هنوز هیچ لایحه‌ای ارایه نشد و هرگاه مطرح شود مجلس روی آن بحث می‌کند.
از سوی دیگر عسگرجلالیان نماینده کمیسیون انرژی و تصویب و یا عدم تصویب هر نوع مبلغی را منوط به کار کارشناسی و بررسی دقیق از سوی مجلس برشمرده و معتقد است بدون کار کارشناسی مجلس رقمی را تصویب نخواهد کرد.
این در حالی است که بنا بر اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس هزینه تمام شده یک لیتر بنزین وارداتی (منهای مالیات و عوارض) ۶۹۲۴ ریال است و تفاوت آن با بهای بنزین آزاد دولتی معادل ۲۹۲۴ ریال برای هر لیتر خواهد بود که با توجه به مصرف روزانه ۶۵۰هزار لیتر بنزین آزاد در کشور، یارانه تخصیصی مورد نیاز روزانه حدود ۹/۱میلیارد ریال خواهد شد که معادل ۲۱۳هزار و ۴۸۳دلار است.
بنابراین به شرط ثبات قیمت بنزین وارداتی با بهای فروردین ماه امسال و ادامه مصرف روزانه ۶۵۰هزار لیتر بنزین آزاد، یارانه مورد نیاز برای تداوم این طرح در سال ۱۳۸۷ حدود ۶۹۴میلیارد ریال (معادل ۹/۷۷میلیون دلار) خواهد شد. ضمن اینکه حدود ۱/۱۴هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی و عوارض قانونی نیز وصول نخواهد شد. این گزارش می افزاید: در صورت ادامه روند کنونی سهمیه بندی بنزین (بدون در نظر گرفتن توزیع بنزین آزاد) و عدم اصلاح میزان سوخت سهمیه ای خودروهای عمومی (تاکسی، خودروهای دولتی، بخشی از وانت بارها، آژانس های مسافرتی و مسافربرهای شخصی دارای مجوز) دولت به طور میانگین مجبور به واردات روزانه بیش از ۱۷ میلیون لیتر بنزین، به شرط ادامه تولید روزانه ۴۵میلیون لیتر در داخل کشور خواهد بود و بدین ترتیب در صورت استمرار قیمت متوسط یک تن متریک بنزین مشابه فروردین ماه سال جاری در ایام باقیمانده سال در بازار خلیج فارس، حدود ۴/۴میلیارد دلار اعتبار برای واردات بنزین مورد نیاز است که تامین آن بدون تصویب مجلس خلاف بودجه سال ۱۳۸۷ خواهد بود.
با این وجود درشرایطی که هنوز لایحه‌ای به مجلس ارایه نشده شواهد حاکی است اختلاف نظر بسیاری در این راستا وجود دارد تا چه برسد به زمان اریه لایحه؟! اما به هر حال باید منتظر ماند و دید متولیان چه راهکار جدیدی را در این خصوص اتخاذ می‌کنند تا مشکل جدیدی به مشکلات بنزین اضافه نشده و تب این مساله تاحدودی فروکش شود.
منبع : خودرو نیوز


همچنین مشاهده کنید