چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


امروز سه شنبه ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز سه شنبه ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز سه شنبه ۲۲ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۰ شعبان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۲ اوت سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۲مرداد ماه سال۱۳۵۷میلادی:
درادامه مبارزات مردم ایران، تظاهراتی عظیم دراصفهان برپاشد. عوامل رژیم پهلوی که اوضاع را وخیم دیدند اجتماع بیش ازسه نفر را ممنوع کردند و این دستور درباره اجتماعات در مساجد بویژه درماه مبارک رمضان اجرا شد. درشیراز نیز تظاهرات و راهپیمایی های مردم بسیارچشمگیرو مخاطره آمیز برای رژیم بود و عوامل رژیم با درگیرشدن با مردم شماری از انقلابیون را شهید کردند. حضرت امام خمینی(ره) پس ازاین رویدادها در پیامی ضمن اظهار تأسف ازکشتار مردم فرمودند: « ....اکنون اهالی اصفهان به اسم حکومت نظامی بدون مجوز قانونی درزیرچکمه خونخواران شاه ازاجتماعات دینی ممنوعند و حق اظهارنظرندارند و ازآزادی اعطایی برخوردارند. ارتش ایران و صاحب منصبان محترم بدانند که جنایات و قتل عامهایی که شاه برآنان تحمیل می کند حاصلی جز بدنامی و ننگ برای آنان ندارد».
● ۱۰۰۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۰شعبان سال۴۲۲هجری قمری:
« حُسین بْن عَبْدُالباقی» از شاعران نام آور قرن ۵هجری چشم از جهان فروبست. کنیه وی «ابوعبدالله» و شهرتش« خالِع » بود. او دربغداد سکونت داشت و در محضر علمای این شهر شاگردی کرد. خالع در علم حدیث از تبحری بسیار برخوردار بود به طوریکه خطیب بغدادی و جمع کثیری از بزرگان از وی روایت کرده‎اند. عبدالباقی طبعی روان در سرودن شعر داشت و به خالع تخلص می‎کرد.
● ۹۱۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۰ شعبان سال۵۱۹هجری قمری:
«عماد اصفهانی» فقیه شافعی، ادیب و کاتب برجسته قرن ۶هجری درگذشت. او تحصیلات را دراصفهان آغاز کرد و سپس در مدرسه نظامیه بغداد علوم فقه، حدیث و ادبیات را آموخت. او سرانجام درسرزمین شام به وزارت صلاح الدین ایوبی انتخاب شد. ازعماد اصفهانی ملقب به کاتب و معروف به کاتب اصفهانی کتابهایی چون «البَرْقُ الشّامی در تاریخ، دیوانُ الرَّسائِل، دیوان شعر، زُبْدَةُ النَّصر وَ نُخبَةُ العَصْر» به عنوان بهترین و معروفترین آثار وی باقیست.
● ۶۷۵ سال پیش درچنین روزی - ۱۰شعبان سال۷۵۴هجری قمری:
« مَجْدُالدّین محمّد بن ابُو الْقَوارس» مشهور به« سیّد عَمیدی» از عالمان بزرگ شیعه در بغداد وفات یافت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد. او در شهر «حِلّه» به دنیا آمد. سیّد عمیدی که از نوادگان حضرت سجّاد(ع) به شمار می‏رفت در محضر درس پدر و دائی خود علامه حِلّی به کسب دانشهای متداول همت گماشت و درنهایت با درجه استادی به تدریس مشغول شد. او درفقه، اصول، حدیث، کلام، تفسیر و ادبیات عرب از دانش بسیار بهره‎مند بود. سید عمیدی بر اغلب کتب علامه حلّی شرح و حاشیه نگاشته است. از آثار این عالم بزرگ می‎توان به «شرح تهذیب علامه، شرح مبادیُ الاُصُول و کَنْزُالفَوائد» اشاره کرد. گفتنی است سیّد عمیدی از استادان شهید اول بود که پس از فوت پیکرش را به نجف انتقال دادند و درآنجا به خاک سپردند.
● ۱۰۰۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۰شعبان سال۴۲۲هجری قمری:
حسین بن محمّد بن عَبدُ الباقی ازشاعران پرآوازه قرن ۵هجری قمری چشم ازجهان فروبست. کنیه وی ابوعبدالله و شهرتش خالِع بود. عبدالباقی دربغداد سکونت داشت و درمحضرعالمان این شهر شاگردی کرد. خالع درعلم حدیث ازتبحر بسیار برخورداربود بطوریکه خطیب بغدادی و جمع کثیری ازبزرگان ازوی روایت کرده اند. خالِع طبعی روان درسرودن شعرداشت و درسروده هایش هم خالع تخلص می کرد.
● ۹۱۰ سال پیش درچنین روزی - ۱۰شعبان سال۵۱۹هجری قمری:
عماد اصفهانی فقیه شافعی، ادیب و کاتب برجسته قرن۶هجری قمری درگذشت. عماد اصفهانی تحصیلاتش را دراصفهان آغازکرد و سپس درمدرسه نظامیه بغداد علوم فقه، حدیث و ادبیات را آموخت. وی سرانجام درسرزمین شام به وزارت صِلاحُ‌الدّین ایّوبی انتخاب شد. ازعماد اصفهانی ملقب به کاتب و معروف به کاتب اصفهانی کتابهایی همچون «اَلبَرقُ الشّامی درباره تاریخ، دیوانُ الرَّسایل و دیوان شعر» بجای مانده است.
● ۶۷۵ سال پیش درچنین روزی - ۱۰شعبان سال۷۵۴هجری قمری:
مَجدُ الدّین محمد بن اَبوالفَوارش مشهوربه سید عَمیدی ازعالمان برگ شیعه مذهب درشهربغداد درگذشت و درنجف اشرف به خاک سپرده شد. سید عمیدی درشهرحِلّه بدنیا آمد. او که ازنوادگان حضرت سجاد(ع) بود درمحضردرس پدر و دایی خود علامه حِلّی به فراگیری دانشهای متداول همت گماشت. سیّد عمیدی درنهایت با درجه استادی به تدریس مشغول شد. او درفقه، اصول، حدیث، کلام، تفسیر و ادبیات عرب ازدانش فراوان بهره مند بود. سید عمیدی براغلب کتابهای علامه حِلّی شرح و حاشیه نوشته است. ازآثار سید عمیدی «شرح تهذیب علامه، شرح مَبادیُ الاُصول و کَنزَ الفَواید» را می توان نام برد.
● ۱۲۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۲اوت سال۱۸۸۱میلادی:
فردیناند دولِسپِس مهندس فرانسوی نخستین عملیات احداث کانال پاناما را آغاز کرد. او قصد داشت که با احداث این کانال دو اقیانوس اطلس و آرام را به یکدیگر متصل کند. دولسپس پیش از این کانال سوئز را میان دریاهای مدیترانه و احمر حفرکرده بود. دراین کار خود توفیق نیافت و کار اورا گروهی از مهندسان امریکایی به پایان رساندند. کانال پاناما درسال۱۹۱۴میلادی آماده بهره برداری می شد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید