پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اثر عصاره آبی الکلی پوست پیاز بر فعالیت انقباضی ایلئوم موش صحرایی نر


اثر عصاره آبی الکلی پوست پیاز بر فعالیت انقباضی ایلئوم موش صحرایی نر
● زمینه و هدف:
غده پیاز (Allium cepa L.) دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد انقباضی و کاهنده زیادی فشار خون است. هدف از این مطالعه، بررسی اثر ضد انقباضی عصاره پوست پیاز بر فعالیت انقباضی ایلئوم موش صحرایی نر می باشد.
● مواد و روش ها:
در این مطالعه تجربی پودر پوست پیاز با الکل ۷۰% به مدت ۷۲ ساعت با روش خیساندن عصاره گیری شد. بخش انتهایی ایلئوم موش صحرایی نر نژاد ویستار جدا شد و انقباضات آن تحت یک گرم کشش و دمای ۳۷ درجه سانتی گراد، در حمام بافت حاوی محلول تایرود به روش ایزوتونیک ثبت شد.
● یافته ها:
غلظت های تجمعی عصاره پوست پیاز (۰.۲, ۰.۱ و ۰.۴ میلی گرم بر میلی لیتر) توانست انقباضات ناشی از کلرورپتاسیم (۶۰ میلی مول) و کارباکول (۱۰ میکرومول) را به صورت وابسته به غلظت کاهش دهد (p<۰.۰۰۰۱). اینکوبه کردن بافت به مدت ۳۰ دقیقه با پروپرانولول (۱ میکرومول) و یا نالوکسون (۱ میکرومول) و نیز ۲۰ دقیقه با۱۰۰) L-NAME میکرومول) عملکرد ضد انقباضی عصاره را کاهش نداد. اینکوبه کردن بافت (۵ دقیقه) با گلی بن کلامید (۱۰ میکرو مول) و یا تترا اتیل آمونیوم (۱ میلی مول) نیز سبب کاهش اثر ضد انقباضی عصاره نشد. در محلول تایرود فاقد کلسیم با پتاسیم بالا (۶۰ میلی مول)، غلظت های تجمعی کلرور کلسیم (۰.۲۲۵ تا ۲.۷ میلی مول) سبب انقباض ایلئوم گردید و عصاره پوست پیاز (۰.۰۱۲۵ تا ۰.۱ میلی گرم بر میلی لیتر) انقباضات ناشی از کلرور کلسیم را کاهش داد.
● نتیجه گیری:
بر اساس نتایج این تحقیق به نظر می رسد عصاره آبی الکلی پوست پیاز بدون دخالت رسپتور های بتا آدرنرژیک، اوپیوئیدی، سنتز نیتریک اکساید و نیز بدون دخالت کانال های پتاسیمی سبب مهار انقباض ایلئوم گردیده است. هم چنین نتایج نشان دهنده دخالت کانال های کلسیمی در بروز عملکرد ضد انقباضی عصاره می باشد. احتمال دارد که کوئرستین موجود در پوست پیاز در این امر دخیل باشد.
محمدکاظم غریب ناصری
مائده عربیان
هدی یحیاوی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید