جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


رشد اقتصادی ایران به ۹/۶ درصد رسید


رشد اقتصادی ایران به ۹/۶ درصد رسید
بانک مرکزی اعلام کرد براساس برآوردهای اولیه رشد اقتصادی ایران از ۲/۶ درصد سال ۸۵ به ۹/۶ درصد در سال ۸۶ رسید.
گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصادی ایران در بخش واقعی در سال ۸۶ نشان می دهد براساس برآوردهای اولیه اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۶ در مقایسه با سال قبل از رشد مناسبی برخوردار بوده است. محاسبات فصلی نشان می دهد که تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و به قیمت های ثابت سال ۱۳۷۶ از ۴۴۶ هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۸۵ به رقم ۴۷۷ هزار و ۶۸۳ میلیارد ریال افزایش یافته است به عبارت دیگر گویای ۹/۶درصد رشد می باشد. نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سال ۱۳۸۵ معادل ۲/۶ درصد برآورد شده است. در نتیجه در سال ۱۳۸۶ بخش واقعی اقتصاد از هفت دهم واحد درصد افزایش در نرخ رشد برخوردار شده است.
برآورد ارزش افزوده فعالیت های مختلف اقتصادی در سال ۱۳۸۶ نشان دهنده آن است که علت عمده افزایش تولید را باید در رشد ارزش افزوده فعالیت های گروه کشاورزی ،ساختمان ، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات و خدمات شخصی، اجتماعی و خانگی جستجو نمود. چنانکه سهم ارزش افزوده هر یک از فعالیتهای مذکور در رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۱۳۸۶ به ترتیب ۹/۰ ، ۹/۰ ، ۵/۱ و ۴/۰ واحد درصد بوده است. با وجود این بخشی از این افزایش ها به دلیل کاهش سهم برخی از بخش های اقتصادی در رشد تولید ناخالص داخلی جبران گردید.
برآوردهای ارزش افزوده گروه کشاورزی نشان می دهد که در هر دو بخش تولید محصولات زراعی و باغی و تولید محصولات دامی رشد قابل توجهی نسبت به دوره مشابه سال قبل حاصل شده است.
بر اساس آمارهای مقدماتی وزارت جهاد کشاورزی تولید محصولات عمده این گروه که شامل گندم، جو، برنج، محصولات باغی و محصولات اصلی دامی می باشد در سال ۱۳۸۶ به ترتیب ۳/۸ ، ۰/۵ ، ،۲۸ ۱/۶ و ۱/۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
ارزش افزوده گروه نفت در سال ۱۳۸۶ به قیمتهای ثابت سال ۱۳۷۶ به میزان ۴۷۹۴۷ میلیارد ریال برآورد گردید که گویای ۸/۰واحد درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال قبل می باشد. افزایش تولید و صادرات نفت خام، افزایش تولید و صادرات میعانات و مایعات گازی تولید گاز طبیعی و صادرات پروپان و بوتان از جمله علل اصلی رشد ارزش افزوده گروه نفت بوده اند.
گروه صنایع و معادن در سال ۱۳۸۶ از نرخ رشدی معادل ۸/۱۰درصد برخوردار بوده است چنانکه ۷/۲ واحد درصد از ۹/۶ درصد نرخ رشد اقتصادی را در دوره مورد بررسی تحقق بخشید. این سهم در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۶/۰واحد درصد افزایش یافته است. نرخ رشد این گروه در سال ۱۳۸۵ معادل
۵/۸درصد بوده است. در بین زیر بخش های این گروه بخش صنعت، معدن و ساختمان به ترتیب نرخ رشد ۳/،۸ ۷/۱۷و ۶/۱۹ درصدی را به خود اختصاص داده اند. ارزش افزوده بخش صنعت در سال ۱۳۸۶ بر اساس آمار مقدماتی تولید محصولات منتخب صنعتی وزارت صنایع و معادن برآورد گردیده است. مطابق با این گزارش در سال ۱۳۸۶ تولید اقلام عمده صنعتی همچون فولاد خام، محصولات فولادی سیمان و انواع خودرو سواری به ترتیب ۱/۳ ، ۷/۹ ، ۵/۱۳ و ۶/۳درصد رشد یافته است. همچنین بر اساس ارقام حاصل از گزارش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال ۱۳۸۶ نرخ رشد مقداری محصولات پتروشیمی ۶/۳۲ درصد می باشد. لازم به ذکر است که برآورد ارزش افزوده بخش صنعت بسیار مقدماتی تلقی شده و در صورت دریافت اطلاعات دقیق تر در زمینه عملکرد بخش صنعت برآورد مذکور مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت. با آغاز دوره رونق در تولید ساختمان بخش خصوصی ارزش سرمایه گذاری در این بخش طی سال ۱۳۸۶ به قیمتهای جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل ۷/۸۰ واحد درصد رشد داشته است. با اعمال شاخصهای قیمتی متناظر و تعدیل رقم مذکور نرخ رشد ارزش افزوده ساختمانهای خصوصی به قیمتهای ثابت سال ،۱۳۷۶ ۸/۴۹ درصد برآورد شده است. در نهایت با احتساب رقم فوق و نیز رشد ارزش افزوده ساختمان دولتی نرخ رشد بخش ساختمان به قیمت های ثابت سال ۱۳۷۶ در حد۶/۱۹ درصد برآورد می شود. گروه خدمات بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. نرخ رشد این گروه در سال ۱۳۸۶ به ۸/۶درصد رسید. نرخ رشد ارزش افزوده گروه خدمات در سال ۱۳۸۵ برابر ۵/۶ درصد برآورد گردید. نرخ رشد شاخص های ضمنی گروه های کشاورزی، نفت، صنایع و معادن و خدمات در سال ۱۳۸۶ به ترتیب معادل ۵/۱۹ ،۲/۳۰ ، ۲/۱۸ و ۸/۱۹ درصد و نرخ رشد شاخص ضمنی تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی بدون نفت نیز به ترتیب برابر۴/۲۰ و ۷/۱۸ درصد بوده است . بنابراین در سال ۱۳۸۶ افزایش در رشد شاخص های ضمنی تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی بدون نفت نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۶/۶ و ۱/۳ واحد درصد بوده است. برآورد حاصل از تولید ناخالص داخلی بر حسب اقلام هزینه نهایی دلالت بر آن دارد که در سال ۱۳۸۶ هزینه های مصرفی خصوصی، هزینه های مصرفی دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به قیمت های ثابت سال ۱۳۷۶ به ترتیب از نرخ رشد ۱/۹ ، ۳/۴- و ۶ درصد برخوردار بوده اند. مقایسه نتایج حاصل از سال ۱۳۸۶نسبت به سال ۱۳۸۵ گویای افزایش نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به میزان ۷/۲ واحد درصد می باشد.
اجزای تشکیل سرمایه ثابت ناخالص که عبارتند از تشکیل سرمایه در ساختمان و ماشین آلات در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال قبل به ترتیب۸/۱۲ و ۱/۲ درصد رشد داشته اند. کاهش آهنگ رشد در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ماشین آلات ناشی از کاهش نرخ رشد کالاهای وارداتی سرمایه ای در مقایسه با سال ۱۳۸۵ می باشد. در بخش تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در ساختمان افزایش نرخ رشد نسبت به سال ۱۳۸۵ به دلیل افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در این فعالیت بوده است .
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید