جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ثبت نام با یک دنیا امید و آرزو دغدغه‌های والدین در باره شیوه‌های آموزشی مدارس


ثبت نام با یک دنیا امید و آرزو دغدغه‌های والدین در باره شیوه‌های آموزشی مدارس
روز دوشنبه است. روی در مدرسه اطلاعیه‌ای نصب شده که از زمان ثبت نام در روزهای دوشنبه و چهارشنبه خبر می دهد. روبروی در اصلی مدرسه ایستاده ام و به ورود و خروج ها دقت می کنم. آفتاب تابستان داغی بازار ثبت نام را دوچندان کرده و صورت های خیس عرق والدین گواه یک نوع دلهره زیرپوستی و تشویش خاطر است.
خانمی محجبه در حالی که پوشه مدارک ثبت نام را در دست دارد، از مدرسه خارج می شود، گوشه لبش را می گزد و رو به پسرش که در سایه دیوار ایستاده، می گوید: «چه قدر به تو گفتم درس بخوان. می گویند که معدل ات کم است. از آن طرف آدرس خانه به این مدرسه نمی خورد. حالا برویم فردا صبح پدرت را می فرستم اداره آموزش و پرورش منطقه، شاید نامه گرفت.»
کارنامه ها که از راه می رسند، فصل دلهره برخی پدر و مادرها آغاز می شود، فصل پرمشقتی به نام ثبت نام! «بچه ام را کجا ثبت نام کنم؟» سؤال مشترکی است که دهان به دهان می چرخد و پاسخ های متفاوتی به آن داده می شود! تنها با یک دوندگی تابستانی می توان در این ماراتن به خط پایان رسید.
برخی از والدین معتقدند یک دانش آموز با معدل خوب ماحصل کیفیت گروه آموزشی مدرسه و شرایط حاکم بر محیط است. عده دیگری که اکثریت را شامل می شوند، بیشتر به اخلاق و نحوه تدریس معلمان مدرسه توجه دارند و البته مدرسه ای که فرزندشان را از لحاظ اخلاق و مذهب بسازد. اما گروهی در روند انتخاب مدرسه به شهرت یک آموزشگاه توجه می کنند و عده دیگری در لیست شهریه های آن چنانی انتخاب برتر خود را می جویند! اما به راستی یک ثبت نام موفق دارای چه فاکتورهایی است؟
● کاهش شکایات مردمی
زمانی بود که در صدر شکایات مردمی در فصل ثبت نام مدارس، شکوائیه هایی مربوط به شهریه به گونه مطلق خوش نشسته بودند، اما در تابستان ۸۷ با استناد به آخرین آمار و گزارش های ستاد نظارت بر روند ثبت نام شهر تهران شکایات غیرپولی از قبیل جابه جایی منطقه، مطابقت آدرس منزل با مدرسه، مشکل ثبت نام دانش آموزان با معدل پایین، ثبت نام بیش از ظرفیت در یک مدرسه و... از جمله عوامل نارضایتی بوده اند که نسبت به آمار شکایات پولی اگرچه هنوز هم فزونی ندارند، ولی نسبت به سنوات پیشین بیشتر ثبت شده اند.
براساس همین آمار باید گفت خوشبختانه درصد شکایات مردمی به نحو قابل توجهی در تابستان ۸۷ نسبت به سال های گذشته افت داشته است.
محمد میرزائیان پدر یک دانش آموز سال دومی در مقطع متوسطه است. پسرش با معدل ۱۷.۵ اصرار دارد که وارد رشته ریاضی و فیزیک شود.
البته پدر هم در هدایت تحصیلی فرزند نقش پررنگی داشته و می گوید: «من می دانم که پسرم دوست دارد در آینده چه کاره شود؟ آن شغل هایی هم که او می خواهد، باید حتما در رشته ریاضی درس بخواند.»
کنجکاوانه می پرسم: «الان مشکل ثبت نامش چیست؟» وی پاسخ می دهد: «در این مدرسه با این همه مساحت و امکاناتی که می بینید، تنها یک کلاس ریاضی دایر است. تا سقف معدل ۱۷.۷۵ شاگرد گرفته اند! ظرفیت ۳۵نفری کلاس تکمیل شده و پسرم را با این که معدلش ۱۷.۵ است و امتیاز رشته ریاضی را در برگه هدایت تحصیلی آورده، به خاطر ۲۵ صدم ثبت نام نمی کنند.»
سراغ مدیر مدرسه را می گیرم. مرد خوش برخوردی است، به خصوص در رویارویی با پرسش و پاسخ روزنامه ای. مثل برخی از مدیران نیست که تا اسم روزنامه را می برند، روی در هم می کشند و موضع می گیرند. وی توضیح می دهد: «دقت کنید سهمیه مدرسه ما برای رشته ریاضی فقط یک کلاس است. برنامه ریزی که از منطقه صورت گرفته تنها برای دایر شدن همین یک کلاس بوده است. اگر یک کلاس بخواهد دو کلاس بشود، می دانید همه چیز به هم می خورد. در مقطع متوسطه هر کلاس ۱۴، ۱۵ دبیر می خواهد، مثل دبستان نیست که با یکی و دو آموزگار اداره شود.
ما ۳۵نفر گرفته ایم، بقیه یا باید با توجه به امکاناتی که آموزش و پرورش منطقه فراهم می کند در مدارس دیگر پخش شوند و یا در آموزشگاه فنی و حرفه ای ثبت نام کنند.»
پسر به پهلوی پدرش می زند و می گوید: «بابا، من فنی و حرفه ای نمی روم!!»
در بند ۶ دستورالعمل ثبت نام که به امضا وزیر در تاریخ ۸۷.۲.۲۲ رسیده، چنین آمده است: «ثبت نام دانش آموزان کلیه پایه های تحصیلی در مدارس دولتی بدون برگزاری آزمون، مصاحبه، شرط معدل، نمره و براساس محدوده جغرافیایی مدارس صورت گیرد.»
● فرمول شهریه ثبت نام مدارس دولتی
دلایل موفقیت درکاهش نرخ شکایات مردمی چه بوده است؟ به نظر می رسد مردم مسئله کمک به مدرسه را تا حدود زیادی پذیرفته اند. باید یک موضوع را- چه بخواهیم و چه نخواهیم- بپذیریم که اداره مدرسه تنها با بودجه آموزش و پرورش کاری دشوار و تا حدودی محال به نظر می رسد.
سیما سهرابی مادر یک دانش آموز دختر در مقطع ابتدایی می گوید: «والدین باید منصفانه نگاه کنند، شما لیست خریدها و مایحتاج خانه تان را مرور کنید، کدام یک از ما بی هیچ دغدغه ای از پس آن بر می آییم؟ اداره مدرسه هم همین است. البته من موافق کمک های غیراجباری هستم.»
حسین محمد اصغری مدیر ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات در تابستان ۸۷ و نیز دبیر ستاد نظارت بر ثبت نام صراحتا تاکید می کند: «چیزی به اسم شهریه در زمان ثبت نام برای مدارس دولتی وجود ندارد. (پول کتاب+ پول بیمه) تنها فرمول شهریه ثبت نام مدارس دولتی است. مدارس حتی حق فروش لباس فرم در محیط مدرسه را ندارند.البته معرفی فروشگاه در خارج مدرسه با تقاضای والدین انجام شدنی است. خود والدین بعضا اظهار می کنند که در گرمای تابستان سخت است، دست فرزندمان را بگیریم و به دنبال فلان پارچه و رنگ در بازار بگردیم. معرفی فروشگاه به عنوان مرکز فروش لباس فرم مدرسه برای راحتی والدین انجام می شود.»
وی ادامه می دهد: «در جلسه اولیا و مربیان مدرسه ای حضور داشتم، مدیر مدرسه از نیازها می گفت. برای تعمیر شوفاژ یک میلیون تومان هزینه لازم بود. یکی از آقایان حاضر در جلسه آهسته در گوش مدیر گفت: من هزینه را تقبل می کنم در مورد نیازهای دیگر صحبت کن. ما به عنوان یک مسئول آموزش و پرورش چنین کمک هایی را قبول داریم. بعد از فصل ثبت نام مدارس دولتی می توانند از طریق انجمن اولیا و مربیان طلب کمک غیر اجباری داشته باشند.
● ۲۲ دستورالعمل برای مدارس مختلف
یک ذهنیت خاکستری در بین والدین وجود دارد که اگر مورد تخلفی در مدرسه در طول سال تحصیلی یا در ایام ثبت نام رخ دهد و گزارش دهیم، تا پایان سال رفتار کادر مدرسه با فرزندمان رفتاری از روی لج بازی و کج خلقی خواهد بود! مریم صادق زاده کارنامه سال اول متوسطه دخترش را نشان می دهد و می گوید: «ببینید همه درس هایش را قبول شده است، فقط ۲۵صدم برای ریاضی می خواست. پارسال پول کلاس فوق برنامه نداشتم که بدهم، رفتم آموزش وپرورش منطقه و گفتم ما نداریم و مدرسه گفته اگر ندهید، بچه را سر کلاس راه نمی دهیم!
نامه را که به مدرسه دادم خانم مدیر با اوقات تلخی گفت: یعنی این قدر خانواده شما مشکل دارد که برای شهریه فوق برنامه اسم مدرسه را به اداره منطقه کشاندید؟!»
حسین محمداصغری دبیر ستاد نظارت ضمن این که اطمینان می دهد به هیچ وجه نام فرد شاکی به مدرسه یا منطقه اطلاع داده نمی شود، می گوید: «حتی والدین به هنگام گزارش تلفنی می توانند نام خود را افشا نکنند.»
وی ادامه می دهد: «ستاد ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات مردمی تنها مختص فصل ثبت نام نیست. مردم می توانند در طول سال تحصیلی نیز با این ستاد در ارتباط باشند و موارد تخلف در مدرسه را گزارش دهند.» در فصل تابستان طبیعی است که تمام توانمان صرف موارد ثبت نامی می شود. الان در سطح کشور ۲۲ نوع مدرسه با ۲۲ نوع دستورالعمل ثبت نامی داریم. در هر ۲۲ نوع مدرسه دستورالعمل ها، شماره تلفن های ستاد نظارت در منطقه، شهر و وزارتخانه به صورت الزامی باید در تابلو اعلانات مدرسه نصب شود تا والدین به راحتی با ستادها ارتباط برقرار کنند.
در این ستادها دبیرانی به عنوان ناظر مشغول هستند که طی گزینش هایی از فروردین۸۷ به بعد انتخاب شده اند. چون بر طبق برنامه ریزی انجام شده حضور مدیران و معاونین در روزهای ثبت نام (دوشنبه- چهارشنبه) در مدرسه الزامی است، به همین دلیل ناظرین از قشر دبیران انتخاب شده اند.
● ثبت و پیگیری شکایات
در محل ستاد نظارت بر ثبت نام شهر تهران ناظرین تمام ساعات اداری پشت تلفن ها حاضرند تا شکایت تلفنی را شنیده به صورت مختصر و روشن در برگ تنظیم ثبت نام یادداشت کنند. قسمت مشخصات فردی در این برگه اختیاری است. اما این که چرا برخی قبل از گزارش به مرجع اصلی یک دعوا هم در مدرسه راه می اندازند سؤالی قابل تأمل است. اصغری درحالی که برگه های شکوائیه را ورق می زند، نمونه های زیر را می خواند: «مدرسه غیرانتفاعی... قسمت بالای مدرسه مسکونی است. پیش دانشگاهی... گفته اند تا ۱۰۰هزار تومان ندهیم ثبت نام نمی کنند! شیفت های صبح و بعدازظهر مدرسه ابتدایی... چرخشی است و...).
شکایات معمولاً یک خطی با ذکر نام مدرسه و منطقه تنظیم می شوند. بازرس برگه شکایات را بررسی کرده و بر حسب میزان اهمیت به منطقه ارجاع داده می شود. ناظر مستقر در ستاد نظارت منطقه با مدرسه موردنظر تلفنی و یا حضوری ارتباط گرفته و در صدد حل و فصل مشکل برمی آید. گاه حتی مستقیماً از ستاد نظارت شهر تهران نیرو اعزام شده و مأمور حل و فصل قضیه می شود.
پدری که می خواهد فرزند پسرش را در یک مدرسه غیرانتفاعی مقطع متوسطه ثبت نام کند تلفنی توضیح می دهد: «شهریه پارسال ۱.۵میلیون تومان بوده که الان ۲.۵میلیون مطالبه کرده اند.»
شکایت بلافاصله در جدول تخلفات شهریه ای ثبت می شود.
اصغری می گوید: «کار جدیدی که امسال انجام داده ایم این است که شهریه کلیه مدارس غیرانتفاعی را در سایت www TehranEdu ir اعلام کرده ایم. هیچ مدرسه ای حق ندارد حتی یک ریال بیش از مبلغ اعلام شده، مطالبه کند.»
بلافاصله خانم منشی به سایت مراجعه کرده و لیست هزینه های مدرسه موردنظر را بررسی می کند. شهریه مصوب (ثابت) یک میلیون و پانصدهزار تومان همراه با فوق برنامه ۰۰۳هزار تومان+ فعالیت تابستانی ۰۰۲ هزار تومان که جمعاً دو میلیون تومان می شود. این نشان می دهد که ۰۰۵هزار تومان مدرسه اضافه بر نرخ مصوب مطالبه کرده است. در چنین مواردی تذکر تلفنی، حضوری و حتی کتبی توسط ستاد نظارت مرسوم است.
● نقش مدیریت در کیفیت آموزشی مدارس
اخذ وجه، شرط معدل و آزمون برای ثبت نام، مشکل مدارسی که بین دو منطقه روی خط مرزی واقع شده اند و ثبت نام در مدارسی که از استقبال بیشتری برخوردارند، ۴ مورد اصلی شکایت مردمی در تابستان ۷۸ هستند.
مدارسی که در خط مرزی مناطق ۳۱و ۴۱ واقع شده اند، همیشه محل تنش بوده اند. تصور مردم به کیفیت آموزش مدارس منطقه ۰۱باعث شده که ازدحام دانش آموز از مناطق همجوار به این منطقه مشکلات ثبت نامی متعددی ایجاد کند. دبیر ستاد نظارت بر ثبت نام می گوید: «بند۶ دستورالعمل وزیر ۳ تبصره را دربرگرفته است: «محدوده مدارس براساس تراکم جمعیت و ظرفیت مدارس همجوار توسط آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه تعیین و ابلاغ شود.
ثبت نام دانش آموزان در مدارس همجوار. ناحیه آموزشی بنا به تشخیص مسئول ستاد ثبت نام سازمان صورت گیرد و همچنین به استناد تبصره۳ ماده۹۱ آئین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش از این بند مستثنی بوده و می توانند براساس ضوابط، دانش آموزان خود را انتخاب کنند.»
از مدیر ستاد نظارت صراحتاً می پرسم چه عواملی باعث می شود که یک مدرسه در نظر والدین خوب جلوه کرده و مدرسه ای دیگر نامش به خوبی برده نشود؟ و آیا اصلاً چنین ذهنیتی درست است؟ وی پاسخ می دهد:
«به عنوان یک فرهنگی معتقدم اعتبار مدرسه به قدرت مدیریت آن برمی گردد. هرچه مدیر باتجربه تر باشد می تواند برنامه ای بهینه تر را برای دبیران و دانش آموزان طراحی کند. برعکس آن هم هست، یک کادر مدیریتی بی تجربه مطمئناً دارای خطاهایی است که تنها زمان می تواند به اصلاح آن بینجامد. بسیاری از مدارس به اصطلاح مشکل دار را داشته ایم که با تغییر مدیریت، تعمیر و نوسازی و تزریق امکانات به مدارس سطح اول منطقه بدل شده اند. البته ناگفته نماند برخی از مدارس به خاطر سابقه خوبشان طی یکی دو دهه هنوز هم تنها با تکیه بر همان پیشینه خوب مورد استقبال مردم هستند.»
باز هم این سؤال مطرح است که بچه ام را کجا ثبت نام کنم؟ در شرایطی که مدارسی با شهریه ۰۲میلیونی و امکانات ویژه رقیب های آینده کنکور سال بعد را آموزش می دهند؟!زن روبروی در اتاق آموزش متوسطه اتراق کرده تا وقت جلسه تمام شود و برای مشکل ثبت نام پسرش پاسخی، نامه ای و یا راه حلی بگیرد.
فرزند او علاوه بر این که معدل زیر پانزده دارد، سال تحصیلی گذشته دانش آموزی پرشیطنت بوده است. زن مستأصل می گوید: «پسرم از وقتی که وارد محیط دبیرستان شد، به یک باره رفتارش تغییر کرد. برخی اهالی محل می گفتند که پسرت را در این آموزشگاه ثبت نام نکن، ولی چون به منزل ما نزدیک بود در این مدرسه ثبت نام کردیم. نتیجه هم این شد که می بینید! سؤال من به عنوان ولی دانش آموز از مسئولان این است که چرا بر عملکرد مدیران و کادر آموزشی نظارت مستقیم ندارند؟ فقط ادعا می کنند سطح همه مدارس یکی است و باید خود دانش آموز جوهرش را داشته باشد، اما مگر این دانش آموز دست پرورده همین مدرسه نیست؟
عمده دغدغه های والدین در فصل ثبت نام به انتخاب مدرسه خوب معطوف می شود. در شهرهای پرجمعیتی مثل تهران صراحتاً می توان گفت جو رقابتی شدید بین والدین شکل می گیرد. بدون تردید وجود این جو رقابت به برخی زد و بندهای ناسالم می انجامد که هم به ضرر دانش آموزان و هم زمینه ساز شکایات مردمی است. وقتی به نام یک مدرسه با چشم دیگری نگاه می کنیم، مسلماً محیط آموزشگاه از حضور دانش آموزان خوب تهی شده و کادر آموزشی هم ضعیف عمل می کند.
درحالی که اگر به تلاش خود دانش آموز بها داده شود، دانش آموزان قوی در کنار دانش آموزان ضعیف می توانند عامل حرکت و پیشرفت باشند. از آن طرف تزریق کادر مجرب به چنین مدارسی واقعاً وضع را دگرگون خواهد کرد. به این ترتیب یکی از فاکتورهای مهم، چگونگی توزیع دانش آموزان در هنگام ثبت نام بین مدارس مختلف و حتی در محیط کلاس ها و نیز استفاده از مدیران باتجربه است. این گونه نه تنها دغدغه والدین کاهش پیدا کرده، بلکه در سایه عدالت آموزشی نرخ شکایات مردمی در شهرهای بزرگ کاهش می یابد.
● کیفیت مدارس عاملی برای کاهش شکایات
سیدحسین میری مدیر ارزیابی عملکرد و نظارت بر ثبت نام شهرستان های استان تهران ضمن اشاره به این که ۲۷ شهرستان کرج، اشتهارد، ملارد، شهریار، رباط کریم، فشافویه، کهریزک، ورامین، شهرری (نواحی ۱و۲)، قرچک، پیشوا، جوادآباد، پاکدشت، دماوند، فیروزکوه، رودهن و... زیرنظر این سازمان هستند، می گوید: «در شهرستان های استان تهران چون سطح کیفی آموزشگاه ها به شدت نزدیک به هم است، نرخ شکایات مردمی بسیار پایین بوده و حتی با ارائه راهکارهایی چون بازدید سازمان و نظارت مستمر، بازدید منطقه، دردسترس بودن مسئولین و تلفن های مربوطه، توجیه مدیران و نیز اطلاع رسانی به اولیا توانسته ایم در ردیف های برتر کنترل شکایات مردمی و نظارت سازنده در سطح کشور قرار بگیریم.»
درحین تهیه این گزارش مکرراً والدینی را می بینم که بدون هیچ مانعی وارد اتاق مدیر ستاد نظارت بر ثبت نام شهرستان استان تهران می شوند و جواب می گیرند. از میری سؤال می کنم: برخی افراد تصورشان این است که شهرهای حاشیه ای تهران چون اغلب ساکنین شان از اقشار زحمتکش و قانع جامعه هستند، چندان میلی به گزارش شکایت و پیگیری حق و حقوق خود ندارند، آیا این تصور در کاهش نرخ شکایات این مناطق دخیل بوده است؟
وی با خنده پاسخ می دهد: « شما همین الان شاهد بودید که پدری وارد اتاق من شد و با طرح شکایتش حتی تهدید کرد اگر جواب نگیرد، قضیه را به مراجع بالاتر می کشاند! الان زمانه ای نیست که مردم از بیان شکایات خود ابایی داشته باشند. ضمن این که ما هم همین را می خواهیم که مردم بدون هیچ ترسی بیایند، و مشکلشان را رودر رو بازگو کنند. زمینه اش را هم که فراهم کرده ایم. شاید یکی از دلایل موفقیت ما همین ارتباط بی واسطه و رودر روی مردمی بوده است.»
● انتقاد از کیفیت آموزشی
زهرا محمدی درحالی که دست فرزند خود را در دست دارد از مدرسه خارج می شود. آسودگی خیال را می توان از چهره اش دید. از وی درباره نحوه ثبت نام و مشکلاتی که همواره همراه این مرحله از مراحل آموزشی است، می پرسم. می گوید: «در این منطقه برخلاف تهران کمتر مشکل ثبت نامی وجود دارد، اما به کمبودهای آموزشی و رفاهی مدارس توجه خاص شود.»
وی که خود را کارمند معرفی می کند، ادامه می دهد: «در سال تحصیلی گذشته برای آموزش بهتر فرزندانمان در قالب چند خانواده معلم خصوصی گرفتیم، اما اتفاقاً با وضع اقتصادی ما متناسب نبود و برایمان سختی هایی به همراه داشت. مدیران مدارس باید در این باره در سال تحصیلی جدید چاره اندیشی کنند.»
رحمان ایزدی درحال عبور بخشی از گفت وگوی ما را می شنود. لختی تأمل می کند و می گوید: «مدیران برخی از مدارس این منطقه بنا به علل مختلف نیروی انسانی متناسبی را در اختیار ندارند. متأسفانه بسیاری از معلمان در سطح تحصیلی دیپلم و فوق دیپلم در این مدارس تدریس می کنند که نتیجه آن از هم اکنون مشخص است.»
● امکانات یکسان و تدابیر مختلف
مدیر ستاد نظارت بر ثبت نام شهرستان های استان تهران پیرامون ذهنیت خوب یا بد درباره مدرسه دولتی توضیح می دهد: «شما مطمئن باشید همان امکانات مالی و آموزشی که در اختیار فلان مدرسه قرار گرفته از طرف سازمان به مدرسه دیگر هم تعلق دارد. تفاوت در کیفیت چیزی نیست که از بالا برنامه ریزی شده باشد. حالا بعضاً می بینید یک کادر مدیریتی و آموزشی برنامه داخلی بهتر و مؤثرتری دارند، در نتیجه موفقیت های بیشتری به دست می آورند. ما حتی برای جذب دانش آموزان شرط معدل و یا آزمون ورودی مدارس دولتی را یک تخلف آیین نامه ای ذکر کرده ایم. گلچین کردن دانش آموزان خوب در یک مدرسه صحت ندارد.»
● راه حل برای مشکل جابه جایی منطقه آموزشی
خانمی می خواهد فرزند دخترش را در مقطع راهنمایی در مدرسه ای دلخواه که آدرس منزلشان هم به مدرسه موردنظر نمی خورد، ثبت نام کند. این مسئله یکی از شایع ترین شکایات است. راه حل را از میری می پرسم، وی توضیح می دهد: «در بند ۶ دستورالعمل وزیر آمده که ثبت نام براساس محدوده جغرافیایی صورت گیرد. البته در بند۸ هم ذکر شده که مدیران مدارس موظفند بخشی از ظرفیت مدرسه را برای ثبت نام دانش آموزان در شهریورماه اختصاص داده و از تکمیل ظرفیت کامل ثبت نام قبل از موعد بپرهیزند. البته شرایط در مناطق مختلف متفاوت است. در یک منطقه همین الان هم ظرفیت ۴۵ نفری کلاس پر شده و در برخی مناطق تا ۳۰نفر ثبت نام کرده اند.
در مناطقی که جای خالی باشد، ما با والدینی که چنین مشکلاتی دارند همکاری می کنیم. در بند ۹ آمده است: ترتیبی اتخاذ گردد تا امکان ثبت نام فرزندان ایثارگران و فرهنگیان (شاغل و بازنشسته) در آموزشگاه موردنظر آنان فراهم شود. و در بند ۱۰ نیز ذکر شده که مدیران مدارس می توانند از فرزندان کارکنان دولت در آموزشگاه های نزدیک محل کار و یا سکونت آنان باتوجه به ظرفیت و ضوابط مربوط ثبت نام به عمل آورند.
تأکید می کنم که در شهرستان های استان تهران اگر جای اضافه در مدرسه وجود داشته باشد، ثبت نام با شرایط جابه جایی منطقه اشکالی ندارد. ما در ستاد نظارت برای تسهیل کار همه اقشار جامعه چاره اندیشی می کنیم. شهروندان با بدبینی این راه گشایی را پارتی بازی تلقی نکنند.»
● استفاده از فناوری در روند ثبت نام
یک رکورد باور نکردنی در سازمان شهرستان های استان تهران از شکایات مردمی در تیرماه ۸۷ به ثبت رسیده است، تنها ۴مورد مشکل اساسی توسط سازمان پیگیری و حل و فصل شده اند. میری مدیر ستاد نظارت بر ثبت نام این سازمان ابراز امیدواری می کند روزی که خیلی هم دیر نیست شاهد ثبت نام کامپیوتری دانش آموزان خواهیم بود. این طرح در وزارتخانه مراحل پژوهشی خود را می گذراند و علی القاعده یکی از موانع اصلی آن اطلاع رسانی و آماده سازی مردمی است. چنانچه زمینه این حرکت فراهم شود، سال های آینده کمر نرخ شکایات در شهرهای بزرگ چون تهران شکسته خواهد شد.
● روند بازدید و نظارت در فصل ثبت نام
چهرزاد دبیر ستاد نظارت بر ثبت نام شهرستان های استان تهران توضیح می دهد: «به همراه دستورالعمل های ثبت نامی لیست واحدهای آموزشی که باید مقاوم سازی شوند، شامل اطلاعات زیربنا، محل احداث و اصلاحاتی که باید صورت بگیرد، ذکر شده است. بسیاری از مدارس پس از بازسازی با چهره تازه ای که به خود می گیرند، خیلی از والدین را به عنوان متقاضی ثبت نام فرزندشان به سمت خود می کشانند. در این بخش است که مشارکت خیرین و مردم معنا پیدا می کند.»
وی ادامه می دهد: «بازدیدهای سازمان از شهرهای تابع طی تیر و مرداد ماه سال جاری ادامه دارد. در هر روز گروه هایی از شهرهای تابع بازدید می کنند.»
چهرزاد با اشاره آماری به این که در تیرماه۸۷، ۲۱۴۵ مورد بازدید از مدارس دولتی و ۲۵۰مورد بازدید از مدارس غیرانتفاعی صورت گرفته، می گوید: «هر منطقه در پایان هر ماه یک گزارش اجمالی به ما می دهد که تعداد مدارس مورد بازدید، تعداد تخلفات، نوع تخلفات و اقداماتی که در راستای کاهش تخلفات صورت گرفته را در بر می گیرد. این بازدیدها جدای بازدیدهایی است که توسط کارشناسان سازمان آموزش وپرورش شهرستان های استان تهران انجام می شود.»
وی در تکمیل صحبت هایش می گوید: «با امتیازی که طی این بازدیدها به هر مدرسه داده می شود، هر ساله مدیران برتر در روند ثبت نام شناخته شده و از آنها قدردانی می شود. شاید همین حرکت تلنگری برای تلاش بیشتر در جهت افزایش انگیزه ها باشد.»
گالیا توانگر
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید