جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

لوازم آرایش را به قیمت سرطان نخرید


لوازم آرایش را به قیمت سرطان نخرید
وقتی برای خرید رژلبی تازه به فروشگاه می‌روید شاید فقط به این فکر کنید که رنگ این رژلب به لباسی که در منزل می‌پوشید، می‌آید یا نه، و یا با رنگ پوست صورت‌تان هماهنگی دارد یا نه. ولی وقت آن رسیده است که در خرید رژلب و برق لب هشیارانه‌تر عمل کنید و انتخاب‌های سالم‌تری داشته باشید. توجه به SPF رژلب و برق لب، وجود سرب در آن و اصلی یا تقلبی بودن آن، از جمله مواردی است که در انتخاب این محصولات آرایشی باید مد نظر قرار دهید.
ولی بد نیست بدانید که رژلب‌های ارزان که به صورت غیراستاندارد تولید می‌شوند و فاقد SPF هستند، ممکن است موجب ابتلای شما به سرطان شوند. SPF رژلب، همان SPF است که بیشتر آن را درباره کرم‌های ضد آفتاب شنیده‌اید و نشان می‌دهد که آن رژلب تا چه اندازه می‌تواند از پوست لب شما در مقابل اشعه‌های زیان‌بار نور خورشید محافظت کند.
● برق لب در برابر آفتاب
گروهی از محققان معتقدند که استفاده از برق لب احتمال ابتلای بانوان به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. برق لب، مایعی شفاف است که برای براق‌تر کردن لب‌ها استفاده می‌شود ولی گاهی برخی از بانوان وقتی پوست لب‌شان خشک و پوسته ‌پوسته هم می‌شود، از آن برای نرم‌تر کردن پوست لب استفاده می‌کنند. این گروه از محققان می‌گویند چون برق لب، لایه‌ای شفاف است، اشعه ماورای بنفش خورشید از آن عبور می‌کند و به پوست ظریف و شکننده و لطیف لب‌ها می‌رسد. این اشعه می‌تواند پوست لب‌ها را دچار سرطان پوست کند و احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش دهد.
● وازلین و روغن بچه را خط بزن
سرپرست این گروه تحقیقاتی که متخصص سرطان‌شناسی پوست سر و گردن و صورت است و این مطالعه را به همراه همکاران خود در دانشگاه‌ هاروارد انجام داده است، می‌گوید: «بسیاری از بانوان توجه چندانی به نوع برق لبی که استفاده می‌کنند، ندارند و در هنگام خرید این محصولات دقت نمی‌کنند که دارای SPF باشد و بتواند از پوست لبشان در برابر نورخورشید محافظت کند. حتی گاهی برخی از بانوان از وازلین و یا حتی ویتامین A و گاهی از روغن بچه برای این منظور استفاده می‌کنند که هیچ‌کدام پوست لب‌ها را در برابر آثار مضر نورخورشید محافظت نمی‌کنند.»
به همین دلیل، متخصصان پوست توصیه می‌کنند که اگر قصد دارید برق لب جدیدی خریداری کنید، حتما SPF آن را کنترل و دقت کنید کهSPF آن برق لب دست کم عدد ۱۵ باشد. این بهترین راه برای محافظت لب‌ها است.
● سرطانی از سلول‌های سنگفرشی
«سرطان سلول‌های سنگفرشی پوست» بیشترین سرطانی است که پوست لب‌های شما در برابر نورخورشید با آن تهدید می‌شود. این سرطان یکی از شایع‌ترین سرطان‌های پوست در سراسر دنیا و تمام قاره‌های جهان است.
اگر این سرطان از روی پوست لب شما آغاز شود، خیلی سریع‌تر از شروع آن در نقاط دیگر پوست، به بافت‌های اطراف حمله می‌کند. گسترش سرطان از محل شروع اولیه آن به مناطق دیگر بدن، یکی از عواملی است که درمان آن را دشوارتر می‌کند. چون پوست لب‌ها بسیار نازک است و عروق خونی فراوانی دارد، به آسانی در برابر اشعه ماورای بنفش نورخورشید آسیب می‌بیند و می‌تواند دچار این نوع سرطان پوست شود. بنابراین اگر شما بهای بیشتری بپردازید تا برق لب و یا رژلبی دارای SPF مناسب بخرید، می‌توانید سلامت پوست‌تان را تضمین کنید.
● رژلب‌های سربی
از سوی دیگر، سازمان غذا و داروی آمریکا به تازگی اعلام کرده است که رژلب‌هایی که رنگ‌های قرمز دارند حاوی مقادیر زیادی سرب هستند که برای سلامت مصرف‌کنندگان خطرناک است و باید با مواد بی‌خطر جایگزین شوند.
این محصولات سمی به شمار می‌روند. وقتی سرب در داخل این محصولات آرایشی استفاده می‌شود، خود‌به‌خود بلعیده می‌شود و میزان سربی را که جذب بدن می‌شود، افزایش می‌دهد. همه ما در طول روز مقدار زیادی سرب از طریق خوراکی‌ها و آب‌ آشامیدنی و حتی هوای آلوده شهرها دریافت می‌کنیم بنابراین باید مقدار اضافی آن را از طریق حذف رژلب‌های سرب‌دار حذف کنیم.
محققان می‌گویند، بانوانی که از رژلب‌های حاوی سرب استفاده می‌کنند، بدن‌شان را هزار برابر بیشتر در معرض جذب این فلز قرار می‌دهند که این جذب بیش از اندازه سرب در بدن می‌تواند سلامت آنها را به خطر انداخته و سبب مسمومیت آنها شود.
۲ توصیه برای یک خرید بهداشتی
از بانوانی که از رژ لب و برق لب در منزل و یا در مهمانی‌های زنانه استفاده می‌کنند برای خرید این محصولات آرایشی باید به نکاتی زیر توجه کنند تا خریدی سالم و در عین حال مناسب داشته باشند. این نکات را هنگام خرید رعایت کنید:
۱) مارک‌‌های معتبر: برای خرید این محصولات به سراغ دست‌فروشی‌ها نروید. بلکه به جای آن فروشگاه‌های معتبر را انتخاب کنید. محصولاتی را بخرید که از مارک‌های شناخته شده و معتبر باشد و SPF این محصولات و درصد سرب و سایر افزودنی‌های آن روی جعبه درج شده باشد. شما می‌توانید با راهنمایی متخصص پوست، انواع معتبرتر و قابل اعتمادتر را شناسایی کنید.
۲ ) روی پوست دست‌تان امتحان کنید: در بسیاری از فروشگاه‌های عرضه لوازم آرایشی، برخی از این محصولات برای آزمایش روی میز گذاشته شده است. به هیچ وجه این رژ لب‌ها را روی لب‌تان امتحان نکنید چون از این طریق بسیاری از ویروس‌ها و میکروب‌ها مانند تبخال از افراد قبلی که این محصولات را امتحان کرده‌اند، به شما منتقل می‌شود. به جای آن می‌توانید رنگ رژ لب را روی پوست دست‌تان امتحان کنید. رنگ رژ لب‌ روی پوست این بخش از بدن تقریباً مشابه لب است و می‌توانید انتخاب رنگ صحیحی داشته باشید.
۶ نکته درباره لوازم آرایش لب‌ها
با توجه به ۶ نکته زیر شما می‌توانید از محصولات آرایشی لب‌ها بهترین استفاده را ببرید:
۱) اگر سن‌تان بالای ۵۰ سال است، بهتر است از برق لب استفاده نکنید چون چین و چروک‌های پوست‌تان را بیشتر نشان می‌دهد.
۲) اگر رژلب‌تان شکست، آن را دور نیندازید. می‌توانید به راحتی آن را تعمیر کنید. فقط کافی است بخش تحتانی قطعه شکسته را روی یک شعله ملایم بگیرید و سپس روی باقی‌مانده رژلب بگذارید و اندکی فشار دهید. رژلب را ۳۰ دقیقه درون یخچال یا فریزر بگذارید.
۳ ) رژلب‌های قدیمی و کهنه را دور نیندازید. شما می‌توانید آنها را نگه دارید و چند رنگ از آنها را با هم مخلوط کنید و رنگ جدیدی بسازید.
۴) برای رژلب‌های تیره، از خط لب تیره و برای رژلب‌های روشن از خط لب روشن استفاده کنید.
۵ ) رژلب را به عنوان رژگونه استفاده نکنید چون مواد این محصول آرایشی نمی‌توانند مانند پودرهای رژ گونه به خوبی روی پوست شما پخش شوند و نمایی ساختگی و نامرتب به صورت شما می‌بخشند.
۶ ) برای اینکه دندان‌هایتان سفیدتر به نظر بیایند و نمای زردی به خود نگیرند، از رژلب‌های با ته رنگ نارنجی و یا قهوه‌ای استفاده نکنید و رژلب‌هایی با ته‌رنگ آبی را انتخاب کنید. رنگ آبی در کنتراست (بر ضد) رنگ زرد است و سبب می‌شود دندان‌هایتان سفیدتر به نظر بیایند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید