جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

چین‌های پوستی در فصول گرم سال در معرض عرق‌سوز هستند


چین‌های پوستی در فصول گرم سال در معرض عرق‌سوز هستند
با شروع فصل گرما، برخی از بیماری‌های پوستی سر و کله‌شان روی پوست پیدا می‌شود که عرق‌سوز یکی از شایع‌ترین آنهاست
● زیاد عرق‌سوز می‌شوید؟
فصل تابستان که از راه می‌رسد، بسیاری از کارگران ساختمانی، مکانیک‌ها، کشاورزان و همه کسانی‌که باید در هوای‌ گرم و مرطوب کار کنند، دچار مشکلی می‌شوند که به نو به خود دردسرساز است؛ مشکلی که راه رفتن را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد. بله، درست حدس زدید؛ عرق‌سوزشدن.
عرق‌سوزشدن چین‌های بدن در فصل تابستان، مشکلی نیست که لازم باشد به علت آن به پزشک مراجعه کنید ولی اگر تمایل ندارید این تابستان آن را تجربه کنید، راه‌های آسانی هم وجود دارد که از بروز آن جلوگیری کنید و با درمان‌های خانگی با بروز اولین علایم با آن مبارزه کنید.
● متخصصان چه می‌گویند؟
با شروع فصل گرما، برخی از بیماری‌های پوستی سر و کله‌شان روی پوست پیدا می‌شود. اما به گفته متخصصان پوست تنها با رعایت بهداشت فردی می‌توان از بسیاری از این بیماری‌ها پیشگیری کرد و آنها را درمان نمود. رطوبت و عرق ناشی از گرمای هوا یکی از علل مهم گسترش بیماری‌های پوستی در این فصل است. بیماری‌های فصل گرم سال به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل بیماری‌های پوستی با منشأ عفونی و بیماری‌های پوستی مرتبط با نورخورشید هستند. دکتر کامکار بلیغی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: «عرق‌سوزشدن، بیماری است که در فصل گرم سال شیوع بیشتری پیدا می‌کند و با رعایت بهداشت فردی می‌توان از شدت یافتن آن جلوگیری کرد.»
● اعتصاب غدد عرق
دوست دارید بدانید چرا عرق‌سوز می‌شویم. دلیل آن آسان است. اغلب کودکان وقتی پوست‌شان عرق‌سوز می‌شود که والدین‌شان لباس‌های خیلی گرم به آنها بپوشانند ولی در آب‌وهوای گرم نیز مانند بزرگسالان ممکن است عرق‌سوز شوند. به علت همین است که به پدران و مادران جوان توصیه می‌شود که لباس‌های خیلی گرم به کودکان‌شان نپوشانند، یک لباس مانند لباس افراد عادی کافی است تا کودکان در دمای عادی مانند بزرگسالان فعالیت کنند. به طور معمول، غدد عرق پوست کودکان مانند بزرگسالان هنوز به خوبی رشد پیدا نکرده است بنابراین ممکن است به راحتی در چین‌های بدن‌شان آثار عرق‌سوزشدن دیده شود. این جوش‌ها اغلب در سه چهار روز بهبود می‌یابند ولی اگر پس از گذشت این زمان هنوز جوش‌ها باقی بودند و کودک شما تب کرد، لازم است با یک پزشک مشورت کنید. عرق‌سوزشدن بر اثر قرار گرفتن در معرض نورخورشید به وجود نمی‌آید بلکه زمانی ایجاد می‌شود که گرمای بیش از اندازه‌ای به بدن برسد و بدن با تولید بسیار زیاد عرق واکنش نشان ‌دهد.
● چاره عرق‌سوزشدن
فراموش نکنید، عرق‌سوزشدن، خودبه‌خود بهبود می‌یابد. بنابراین نیاز به دوا و دکتر نیست. شما می‌توانید این توصیه‌های آسان را به کار بگیرید تا از شر این خارش‌های پوستی خلاص شوید.
لباس‌های خنک بپوشید: وقتی به منزل می‌رسید شلوارهای تنگ و پلاستیکی را کنار بگذارید و لباس‌هایی با پارچه‌های نخی و گشاد و خنک بپوشید.
دوش آب سرد بگیرید: دومین قدم این است که بخش‌هایی از پوست‌تان را که عرق‌سوزشده است، خنک کنید. برای این کار می‌توانید از باد سرد سشوار و یا یک دوش آب سرد استفاده کنید.
▪ هوا به جای حوله: همه ما عادت داریم بعد از حمام کردن با حوله پوست بدن را خشک کنیم ولی این‌ بار حوله را کنار بگذارید و اجازه دهید بخش‌هایی از بدن‌تان که عرق‌سوز شده‌اند در هوای آزاد خشک شوند.
▪ کرم‌های ضد حساسیت: اگر پوست شما حساس است و احساس خارش دارید می‌توانید از کرم «هیدروکوزتیزون» برای از بین بردن حساسیت استفاده کنید.
لباس‌های تابستانه: برای اینکه دوباره دچار عرق‌سوزشدن نشوید، در هوای گرم تابستان، تلاش کنید لباس‌هایی با پایین تنه خنک‌تر و جنس نخی بپوشید. در ضمن تا می‌توانید لباس کمتری در تابستان بپوشید.
▪ هوای خنک و خشک: بهترین درمان عرق‌‌سوزشدن پوست آن است که در محیطی خنک و بدون رطوبت قرار بگیرید. برای مثال در یک اتاق کولر روشن کنید و رطوبت هوا را نیز تنظیم کنید. برخی از سیستم‌های خنک‌کننده هوشمند می‌توانند دما و رطوبت اتاق، خانه و محل کارتان را تنظیم کنند.
▪ از پودر بچه استفاده کنید: اگر شما از آن دسته افرادی هستید که زیاد عرق می‌کنید، می‌توانید از پودر بچه برای پیشگیری از عرق‌سوزشدن پوست بدنتان استفاده کنید. پودر بچه پوست شما را خشک نگه می‌دارد. پودرها عرق را به خود جذب کرده و علاوه بر آنکه سطح پوست را خشک نگه‌ می‌دارند از عرق‌سوزشدن پوست شما هم پیشگیری می‌کنند.
● تابستان و عرق زیاد
عرق‌سوزشدن، معمولا، جوش‌های دانه مانند قرمز و یا صورتی رنگی هستند که در بخش‌هایی از بدن که به وسیله لباس پوشانده می‌شوند، دیده می‌شوند. زمانی سر و کله این جوش‌ها روی پوست پیدا می‌شود که دهانه غدد عرق مسدود و مجراهای غدد عرق متورم ‌شود. کودکان قربانیان درجه اول عرق‌سوزشدن هستند و مادرانی که کودکان نوزاد دارند، با این دردسر روبه‌رو هستند ولی خیلی از بزرگ‌ترها هم وقتی در آب‌وهوای گرم و مرطوب رفت‌وآمد کنند، به این عارضه پوستی دچار می‌شوند. اگر شما مجبورید در آب‌وهوای گرم و مرطوب تابستان کار کنید، به دلیل عرق‌کردن زیاد ممکن است عرق‌سوز شوید. این التهاب پوستی سن و سال نمی‌شناسد ولی بیشتر کودکان را گرفتار می‌کند و اغلب روی کشاله‌ران، آرنج و زانو دیده می‌شود.
● پیشگیری از عرق‌‌سوزشدن کودکان
۱) هر ساعت کهنه و پوشک کودک را کنترل کنید و اگر آلوده شده است، آن را سریع عوض کنید.
۲) پس از هر بار عوض کردن کهنه بچه، او را با آب‌ولرم و صابون ملایم بشویید.
۳ ) اجازه بدهید پس از شستن بچه، خشک شود سپس دوباره او را پوشک کنید.
۴) برای اینکه پوست پاهای کودکتان، مرطوب نشود، کرم «زینگ اکساید» را به پوستش بمالید.
۵ ) شلوارهای پلاستیکی به کودکتان نپوشانید.
۶) اگر کودک شما به یک نوع پوشک حساس است نوع پوشک کودک را تغییر دهید.
۷ ) اگر شما عادت دارید از کهنه‌های پارچه‌ای سنتی برای کودک استفاده کنید، آنها را بعد از هر بار شستشو، ۱۵ دقیقه در آب جوش بجوشانید تا اثرات مواد شوینده و میکروب‌ها از روی آن زدوده شود.
۸) وقتی پای کودک عرق‌سوز شده است از پودر تالک روی پوستش استفاده نکنید. پودر تالک ممکن است وارد ریه کودک شود و ایجاد عفونت کند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید