پنج شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ / Thursday, 18 January, 2018

بازیگری مدرن و بازیگری پست مدرن


بازیگری مدرن و بازیگری پست مدرن
امروزه بازیگر باید دارای ویژگی‌های ممتازی باشد که شاید فیلمنامه‌نویس فاقد آنهاست .یکی از این ویژگی‌ها غریزه‌ایست که بازیگر را برای بازی کردن بر می‌انگیزد. این غریزه قویتر از آن است که ما می‌شناسیم یا می‌توانیم تشریح کنیم. تمامی وجود بازیگر فکر او، روان او، روح او و آن جوهر تعیین کننده‌ای که نامش استعداد است بایستی وقف حرفه‌اش شود.
امروزه بیشتر مردم ناچار شده‌اند که فقط بخشی از وجود خویش را به کار گیرند آن بخش‌های دیگر وجود که به کار گرفته نمی‌شوند ناآرامی ویژه‌ای در درون بازیگر پدید می‌آورند و این همان چیزی است که استعداد بازیگر را تحریک می‌کند تا خود را ابراز کند. (استلا آدلر- تکنیک بازیگری)
همانطور که ما در زندگی روزمره مجبور به رعایت قراردادهای حرکتی هستیم ، بازیگر سنتی دلسارته (مولف کتابی در مورد ژست بازیگران) هم براساس فرمولهای او قراردادی عمل می‌کند: برای ترسیدن دستش را پشت دهانش میبرد، برای قبول نداشتن شانه‌ها را بالا می‌اندازد و برای نشان دادن تفکر چشمانش را تنگ می‌کند... مشکل اینگونه بازیگری سنتی و قراردادی این بود که همه‌ی بازیگران می‌خواهند فقط یک نوع حرکت کنند و اعمال واحدی را انجام دهند.
این شیوه سنتی بازیگری در اواخر قرن نوزدهم میلادی و اوایل قرن بیستم با خیزش انقلابی ویلیام آرچر، آندره آنتوان و استانیسلاوسکی باعث شد تا بازیگری ناتورالیستی متولد شود و شیوه‌ای از بازیگری که «مدرن» نامیده می‌شود. دلیل استانیسلاوسکی برای پدید آوردن سیستم مدرن بازیگری این بود که او شیوه های اجرایی قدیمی را برای اجرای نمایشنامه‌های جدید چون نمایشنامه‌های چخوف، ایبسن، استریندبرگ و دیگران بی مصرف و ناهمگون می‌دانست. در ایالات متحده آمریکا سیستم بازیگری او به نام سیستم متد شهرت یافت و بسیاری از بازیگران متوسط را به شهرت رساند. سیستم استانیسلاوسکی سیستمی تکنیکی بود که بازیگر بوسیله آن بتواند نقش خود را به صورت ناتورالیستی (طبیعی) اجرا کند. عمر بازی ناتورالیستی تقریبا به اندازه سینماست و آموزش این شیوه بوسیله استلا آدلر و لی استراسبرگ صاحب تعریفی جدید شد.
هر بازیگر با فراگیری سیستم بازیگری متد در «اکتورز استودیو» در نهایت شیوه خود را پیدا می‌کرد: شیوه درونگرا و برونگرا. ممکن است از این تجزیه (برونگرا و درونگرا) به یاد نظریات یونگ درباره روانشناسی شخصیت بیفتید اما در واقع همانگونه که توضیح داده خواهد شد این دوشیوه چنان که با نظریات یونگ ارتباط دارند به همان مقدار هم از این نظریات دور هستند.
شیوه درونگرا شیوه‌ایست که بازیگر نقش را درون خود می‌سازد و سپس همه اطلاعات را به ناخودآگاهش می‌سپارد و از آن پس این ناخود آگاه است که در شرایط گوناگون و درموقعیت‌های متفاوت واکنش نشان می‌دهد و بدن بازیگر را به حرکت در می‌آورد. در واقع نقش از مسیر عواطف و فردیت بازیگر می‌گذرد و رنگ و بوی درونیات بازیگر را می‌گیرد. به عنوان مثال بازی دانیل دی لوئیس را در فیلم‌هایش به خاطر بیاورید. از پای «چپ من» تا «خون به پا می شود» او همواره از این سبک برای بازی خود استفاده کرده و شخصیت را در درون خود حل کرده و به ناخود آگاهش سپرده است.
برتولت برشت سالها بعد از استانیسلاوسکی شیوه‌ای را تئوریزه می کند که با شیوه ناتورالیستی مدرن تفاوتهای زیادی دارد. سیستم فاصله گذاری برشت شیوه‌ایست که امروزه آن را با نام بازیگری برونگرایانه و پست مدرن می‌شناسیم.
شیوه برونگرا شیوه بازی است که بازیگر نقش را بر روی بدنش می‌سازد؛ حرکات و رفتار مشخصی را تعیین می‌کند و عقل بازیگر است که به او فرمان می‌دهد نه احساس وی. در سیستم تئاتر برشت منطق در برابر احساس، روایت در برابر طرح و توطئه و اندیشه در برابر داستان قرار می‌گیرند و شیوه فاصله گذاری برشت هم برای اینگونه تئاترهایی تئوریزه شده است که هم اکنون در بازیگری سینما هم به کار بسته می‌شود. بخش اصلی این اندیشه را برشت از نمایش‌های چینی و ژاپنی اقتباس کرده است و هدفش دو جنبه دارد: از یک سو با فاصله گذاردن بین تماشاگر و رویداد توجه او را به اندیشیدن جلب می‌کند نه همذات پنداری و دوم اینکه می‌پرسد اگر تماشاگر تا به جایی در موقعیت کاراکترها غرق شود که هویت خویش را از یاد ببرد آنگاه هدف تئاتر چه می‌شود؟
برشت معتقد است فاصله انتقادی و برداشت عقلی - علمی نوین به تماشاگر امکان می‌دهد تا پدیده‌های به ظاهر طبیعی و بدیهی را به همان دیدی بنگرد که نیوتن به سیبی که از درخت افتاد نگریست. بازیگر پیرو مکتب استانیسلاوسکی برای نمایش دادن هیجان در درون خود نیز هیجان واقعی بر می‌انگیزد (بازی درونگرا) ولی بازیگر مکتب برشت همین هیجان را از طریق یک حرکت یا رفتار تعیین شده نشان می‌دهد (بازی برون گرا). به عنوان مثال اگر بازی دی لوئیس و پاچینو را مقایسه کنیم متوجه آن می‌شویم که دی لوئیس درونگرا قبل از فیلمبرداری کاراکتر را شناخته اما پاچینو برونگرا در جلوی دوربین هم مشغول کشف شخصیتی است که بازی می‌کند و هنوز او را کامل نشناخته زیرا قرار است آن را نمایش دهد نه اینکه او را زندگی کند.
البته نباید اینگونه پنداشت که هر کدام از بازیگران صاحب سبک تنها از یکی از این دو شیوه تبعیت می‌کنند، بلکه فراوانند بازیگرانی که از هر دوشیوه (هم درونگرا و هم برونگرا) استفاده کرده‌اند و در بازی‌هایی پیچیده‌تر، همزمان از هر دو شیوه بهره برده‌اند.

سید سعید هاشم زاده
منابع:
درباره تئاتر - برتولت برشت
تکنیک بازیگری - استلا آدلر
بازیگری و تحلیل بازیگری - رضا کیانیان
بازیگری حرفه‌ای - اساتید بازیگری دانشگاه نیویورک
تکنیک برشت - شیرین تعاونی

منبع : لوح

مطالب مرتبط

آی عشق، چهره آبی ات پیدا نیست


آی عشق، چهره آبی ات پیدا نیست
آلن رب گری یه (که رنه براساس فیلمنامه اش، سال گذشته در مارین باد را ساخت) اخیراً در گفت وگویی، آلن رنه را بیشتر یک «تکنسین» توصیف کرده تا یک «مولف». از آنجا که رنه همیشه اقتباس کرده (از مارگاریت دوراس و رب گری یه گرفته تا این آخری، آیکبورن نمایشنامه نویس انگلیسی) و تقریباً هیچ وقت مصالح کار مال خودش نبوده، حرف رب گری یه تا حدودی می تواند درست باشد. ولی از حرف رب گری یه و ایرادی که از آلن رنه گرفته، می توان این نتیجه گیری را هم کرد که رنه برخلاف فرضاً لوئیس بونوئل هیچ وقت داستان یا نمایشنامه های اقتباسی را از آن خود نکرده و همیشه فاصله یی بوده بین آلن رنه فیلمساز و داستانی که تعریف کرده و اتفاقاً همین فاصله یی که رنه- حتماً آگاهانه- بین خود و آثار اقتباسی اش قائل شده، مشکلی است که موقع تماشای فیلم های رنه، گریبان بیننده را هم می گیرد؛ مخاطب، اثری از دوراس، رب گری یه یا آیکبورن را می بیند که با رویکرد فرمالیستی تمام عیار آلن رنه به فیلم درآمده. (حال آنکه در «ویریدیانا»، «تریستانا» یا «بل دوژور»، ما اثری از بونوئل را می بینیم با تمامی ردپاها و اشارات بونوئلی اش و نه اقتباسی ادبی را.)
در «دل ها» (Coeurs) آلن رنه برای دومین بار نمایشنامه یی از آلن آیکبورن را به فیلم درآورده.
(او قبلاً نیز «سیگار کشیدن/ نکشیدن» (۱۹۹۳) را از همین نمایشنامه نویس کار کرده بود.) «دل ها» در واقع همان نمایش ترس های خصوصی در اماکن عمومی است که در اینجا در ۵۲ «تابلو» عرضه شده. یعنی باز به سبک «سیگار کشیدن/ نکشیدن» و موزیکال چند سال پیش اش، ترانه آشنا به صورت اپیزودیک و غیرخطی، برش هایی از زندگی چند آدم را تعریف می کند که بعضی، هیچ وقت در طول داستان با هم برخوردی نیز ندارند؛ مرد و زنی (آندره دوسولیه و سابین آزه ما) در یک دفتر معاملات ملکی کار می کنند. مرد با خواهرش (ایزابل کاره) زندگی می کند که دنبال عشق و رابطه می گردد. یک زن و شوهر (لورا مورانته و لامبر ویلسون) که زندگی زناشویی شان توی سرازیری افتاده و مردی که شب ها در هتلی کار می کند (پی یر آردیتی) و پدر پیری دارد و دنبال کسی می گردد که شب ها از پدرش مراقبت کند و آزه ما را- که دنبال کار دومی می گردد- برای این کار مناسب می یابد.
آلن رنه در مصاحبه اش با کایه دو سینما، آیکبورن را نمایشنامه نویس «بدبین و تلخی» معرفی می کند. ولی به خاطر حضور گروه بازیگران محبوب رنه و نوعی طنز خاص، از سنگینی فضا و در یک کلام، تلخی اثر کاسته شده (بازیگران فیلم همان گروهی اند که ۲۰ سالی است با رنه همکاری دارند و در اینجا فقط ایزابل کاره و مورانته به جمع شان اضافه شده اند.) درونمایه فیلم می تواند همان تنهایی و تک افتادگی آدم ها (و دروغ هایی که به خود و به هم می گویند) باشد؛ آدم هایی که بعد از چهل- پنجاه سالگی به قولی «نامرئی» می شوند و این نامرئی شدن به خصوص در جوامع صنعتی و اهمیت بیش از پیش جوان ها و جوانی، شدید هم توی چشم می زند و مساله ساز است و در اینجا همین آدم های نامرئی اند که به این در و آن در می زنند تا شریکی، رفیقی، همدمی برای خود پیدا کنند. رنه این مقوله را راحت به بیننده منتقل کرده ولی پرسشی که پیش می آید اینکه آیا مخاطب با سبک آلن رنه هم راحت کنار می آید؟ نمایشنامه آیکبورن در انگلستان اتفاق می افتد. آلن رنه ماجراها را حدوداً بی آنکه دستی در آنها ببرد، عیناً در پاریس - البته پاریسی کاملاً استودیویی - در محله برسی (منطقه ۱۲ پاریس) پیاده کرده. تنها نمای عمومی فیلم، نمای افتتاحیه آن است که در واقع قرار بوده یک «هلی شات» باشد. در آسمانی برفی، به طرف این محله و به سوی عمارتی که دوسولیه، آپارتمانی را به مورانته نشان می دهد. این نما، دست آخر، به صورت کامپیوتری ساخته شده. ولی تابلوهای بعدی فیلم نیز همگی استودیویی اند. دفتر معاملات ملکی، هتلی که پی یر آردیتی در آن کار می کند و آپارتمان ها، همگی خیلی آگاهانه، دکور می زنند و با نورهای مصنوعی- آبی، صورتی، قرمز، زرد - فیلمبرداری شده اند. کاملاً پیداست که منبع اصلی فیلم یک نمایشنامه بوده و کوششی هم نشده تا با طراحی صحنه و نور، نوعی واقع گرایی به داستان دمیده شود. به علاوه رنه، خیلی شبیه به «عشق تا سرحد مرگ»، از نماهای گذری برف (که در سراسر داستان، در تمامی صحنه ها، می بارد) به عنوان نوعی تمهید «انتقالی» و برای رفتن به سروقت تابلوی بعدی استفاده کرده. تنها تفاوت اینکه در «عشق تا سرحد مرگ» این میان پرده های برفی، طولانی بود و همراه با موسیقی و در اینجا خیلی کوتاه اند و جلوه یی واقعاً دیزالوگونه دارند، چه برای رساندن گذشت زمان و چه برای جابه جایی مکانی. اما میزان استقبال از این فیلم به شناخت ما از آلن رنه بستگی دارد و اینکه اگر او را می شناسیم به نوع سینمایش علاقه یی داریم یا خیر. سینمای رنه، متفاوت، کنجکاوی برانگیز و خب، «روشنفکرانه» است و خودش در کنار اریک رومر و کریس مارکر یکی از سه غول بازمانده از سینمای خوب چند دهه پیش فرانسه. پیشنهاد ما به علاقه مندان سینمای نامتعارف که احیاناً فیلمی هم از رنه ندیده اند این است که با فیلم های اخیر او شروع کنند و بعداً به سراغ فیلم های دهه ۱۹۶۰ او بروند (که رنه اتفاقاً بیشتر به خاطر همان ها شهرت دارد) چون در این شکی نیست که رنه هر چه پیش تر آمده، حرفش را هم راحت تر به بیننده منتقل کرده است.
کارگردان؛ آلن رنه، فیلمنامه؛ ژان- میشل ریبر براساس نمایشنامه آلن آیکبورن،مدیر فیلمبرداری؛ اریک گوتیه،
موسیقی؛ مارک اسنو،بازیگران؛ سابین آزه ما (شارلوت)، لامبر ویلسون (رن)، آندره دوسولیه (یتری) پی یر آردیتی (لیونل)، لورا مورانته (نیکول)، ایزابل کاره (گائل)،محصول ۲۰۰۶ فرانسه،۱۲۰ دقیقه.

وبگردی
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها
مقایسه بودجه مراکز حوزوی با دانشگاه ها - به‌جز وزارت ارشاد، هیچ‌یک از این 40 ارگان و نهاد در قبال میلیاردها تومان بودجه‌هایی که دریافت می‌دارند پاسخگو نبوده نیستند.
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار - ویدئویی از لحظات اولیه برخورد کشتی چینی با نفتکش سانچی و انفجار
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی»
فیلم/ گریه شدید وزیر کار در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده خدمه نفتکش «سانچی» - علی ربیعی وزیر کار، رفاه و امور اجتماعی در گفت‌وگوی تلفنی با خانواده یکی از خدمه نفتکش «سانچی» اظهار همدردی کرد.
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی
تصاویر هولناک از آخرین لحظات کشتی سانچی - توقف عملیات خنک سازی و مهار آتش در شب گذشته، موجب رسیدن آتش به مخازن سمت چپ کشتی و انفجارهای شدید صبح امروز شد که در نهایت پس از چند ساعت به غرق شدن کامل نفتکش ایرانی انجامید.
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز
از «خس و خاشاک» دیروز تا «آشغال» امروز - این اتفاق بیشتر از هر موضوع دیگری سبب شد تا مردم یاد خاطرات سال ۸۸ بیفتند؛ آن زمانی که یک فرد با به زبان آوردن سخنانی ناشایست و بدون تفکر، مردمی را که برای بیان خواسته‌های‌شان به خیابان‌ها آمده‌ بودند، خس و خاشاک خواند و سبب شعله‌ور شدن آتش شد.
عدالت با  6 دلار در سال!
عدالت با 6 دلار در سال! - فیلم - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید با کنایه به واریز سود سهام عدالت گفت: به خارجی ها نگوییم این سود سهام عدالت ماست، بگوییم ما روز شش دلاری مزگان داریم.
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما
تحقیری که در دنیا میشویم / نفتکش ایرانی خدمه ایرانی با پرچم پاناما - اگر از همه این ابهامات در خصوص مالکیت این کشتی که بگذریم، مهم‌ترین سوالی که این روز‌ها مطرح است، به آتشی باز می‌گردد که ظاهرا قرار نیست خاموش شود و یک هفته است که می‌سوزد. حریقی که اگر نبود حادثه پلاسکو، ممکن بود آن را ناشی از بزرگ بودن سانچی و حجم زیاد بارش بدانیم یا برعکس، از ناتوانی اطفاکنندگان در این ماجرا گلایه سردهیم، اما حالا به شکل گیری ابهامی بزرگ‌تر منجر شده...
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است
ورود بی‌چادر و باآرایش به این بیمارستان ممنوع است - خانم مسئول انتظامات جلوی درمانگاه بیمارستان بقیه‌الله ایستاده، جلوی زنان مانتویی را می‌گیرد و با گرفتن کارت شناسایی به آنها چادر می‌دهد. خیلی از زنان اینجا قبل از ورود به بیمارستان مانتویی هستند اما با گذشتن از در ورودی چادری می‌شوند.
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد
کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد - ممکن است دود وارد محیط ایزوله ای شود که احتمالا دریانوردان در آنجا حضور دارند، پرسیده ایم چرا نجاتشان تا این حد طولانی شده است؟ گفته می شود چینی ها کم کاری می کنند ناراحتم از اینکه وقتی کشتی چینی تصادف کرد همه سرنشینان آن سالم هستند اما کسی به ایرانی ها اهمیتی نمی دهد.
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت
عکس خواستگاری کریم انصاریفرد از دختر یونانی با زمرد گرانقیمت - رسانه های مطرح یونانی با انتشار تصاویری از رابطه عاطفی ملی پوش ایرانی باشگاه المپیاکوس با یک میلیاردر یونانی - آمریکایی پرده برداشتند و مدعی شدند این دو تصمیم خود را برای ازدواج قطعی کرده اند.
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟
چرا حداد و ولایتی بیشتر از 50 شغل دارند؟ - بخشی از تکثر مسئولیت های بعضی چهره‌های سیاسی به بی‌اعتمادی نظام به افراد کارآمد برمی‌گردد و علت دیگر این موضوع، اعتماد غیرمعقول به این افراد است. با این حال این افراد هرچقدر هم که توانمند باشند، از نظر روان شناسی و انسان شناسی در بخشی از مسئولیت های خود ناموفقند.
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود!
فیلم نابغه ۱۰ ساله‌ طراح خودرو / قبلی هم انرژی هسته ای کشف کرده بود! - فیلم - حسین عطایی ۱۰ سال دارد و در حوزه طراحی مفهومی خودرو فعالیت می کند. او ۶ اختراع ثبت شده دارد، مدرسه نمی رود و از دو شرکت تسلا و ولوو دعوت به همکاری شده است. او مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه است. گفتگوی رضا رشیدپور با نابغه ١٠ساله طراحی خودرو را اینجا ببینید.
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت !
تست تصادف سمند در انگلیس / فقط با سرعت 50 کیلومتر در ساعت ! - تست برخورد جلوی خودرو با سرعت 50 کیلومتر در ساعت برای سمند TU5 ، توسط یکی از سازمانهای معتبر ارزیابی خودرو در انگلستان صورت گرفت.
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس)
کشور محل درمان آیت الله هاشمی شاهرودی مشخص شد (+عکس) - سرانجام بعد از مدت ها سکوت درباره این که آیت الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی برای درمان به کدام کشور رفته است، خبرگزاری اهل بیت(ع) از درمان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آلمان خبر داد و نوشت:
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه
فیلم جنجالی از حجت الاسلام قاسمیان در کرمانشاه - این فیلم حواشی زیادی را در فضای مجازی به همراه داشته است.
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم
جنجال نیوشا ضیغمی: من اصلا ایشان را آدم حساب نمیکنم - اولین قسمت از برنامه هاردتاک کاکتوس را با صحبت های جذاب نیوشا ضیغمی در مورد خانواده و همسرش ، ماجرای صحبت های جنجالی یک هواپیما ، 8 سال احمدی نژاد و ...
    پربازدیدها