چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

هدف روسیه؛ کناره گیری ساکاشویلی


هدف روسیه؛ کناره گیری ساکاشویلی
روسیه می گوید به اهداف خود در جنگ با گرجستان رسیده است. گرجستان نیز در این باره که آیا در اقدام حمله به اوستیای جنوبی به اهداف خود دست یافته است یا نه ، موضع گیری نکرده است، اما به نظر می رسد روسیه به برخی از اهداف خود دست یافته است.
هدف روسیه از مقابله با گرجستان چه می‌تواند باشد؟ گرچه مدودوف رئیس جمهور روسیه پایان عملیات نظامی را اعلام کرده و عملاً جنگ پایان یافته است، اما مقامات ارشد روسیه تلویحاً خواستار کناره گیری «ساکاشویلی» رئیس جمهور گرجستان که با انقلاب مخملی غرب به قدرت رسید، هستند.
لاوروف وزیرامورخارجه روسیه در همین زمینه به رئیس جمهور گرجستان پیشنهاد کرد که از قدرت کنار برود. سرگی لاوروف همچنین افزود: مسکو در صدد براندازی دولت گرجستان نیست، اما «میخاییل ساکاشویلی» رئیس جمهور این کشور بهتر است از قدرت کناره گیری کند.
گرچه می توان تا حدودی به گرجستان حق داد تا بتواند از تمامیت ارضی کشورش دفاع کند، اما با توجه به استقرار نیروهای حافظ صلح در منطقه اوستیای جنوبی و حمله گسترده ارتش گرجستان به منطقه ای که می‌توان گفت هیچگونه ابزار دفاعی از خود ندارد،پرسش بزرگی را در ذهن ایجاد می‌کند.
فیدل کاسترو رئیس جمهور سابق کوبا که امروز تولد ۸۲ سالگی خود را جشن می‌گیرد در مقاله‌ای در روزنامه «گرانما»ی کوبا به نکته جالبی اشاره کرده است.
فیدل نوشته است:«رئیس جمهور آمریکا در اجلاس آوریل گذشته سران پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در بخارست رومانی به رئیس جمهور گرجستان برای ورود این کشور به ناتو قول حمایت داد ، موضوعی که به منزله وارد کردن خنجری تیز شده در قلب روسیه است.»
روسیه همواره با گسترش ناتو به شرق به ویژه در کشورهای قفقاز و آسیای میانه به شدت مخالفت کرده و برای جلوگیری از این اقدام «ناتو» اینک متوسل به قدرت ماشین جنگی خود شده است.
کاسترو همچنین، انتخاب روز افتتاح المپیک ۲۰۰۸ پکن برای حمله به اوستیای جنوبی را از سوی گرجستان ، محور سوالی دیگر خود قرار داده است.این که مدودف رییس جمهور روسیه اعلام کرده است که به اهداف خود دست نیافته است ، پر بیراه نیست.
شاید اکنون جایگزینی برای «ساکاشویلی» وجود نداشته باشد اما روسیه امیدوار است که بتواند با افزایش ناآرامی ها در داخل گرجستان به این هدف دست یابد.
روسیه تلاش می‌کند گرجستان را زیر نفوذ خود قرار دهد، مسکو از نفوذ غرب بر کشورهای استقلال یافته شوروی سابق نگران است. به ویژه از گسترش ناتو و پیوستن این کشورها به این پیمان.
در هر صورت احتمال زیاد اوستیای جنوبی و آبخازیا از گرجستان جدا خواهند شد و این جدایی به خاطر سیاست های اشتباه دولت گرجستان بود که باعث رویگردانی مردم اوستیا از دولت تفلیس شد.
در جنگ کوتاه مدت روسیه و گرجستان، آمریکا و اتحادیه اروپا نیز سودی نبردند، آمریکا نتوانست از نفوذ خود در گرجستان و حمایت های مالی و نظامی که به دولت «ساکاشویلی» کرده است، بهره ببرد.
اتحادیه اروپا هم همین طور، این اتحادیه نتوانست سیاست روشن و سریعی را در این قبال داشته باشد، چون وابستگی شدید کشورهای اروپایی به منابع انرژی نفت و گاز روسیه مانع از اتخاذ سیاست سریع این اتحادیه شد.
در هر صورت روسیه ابزارهایی برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود در منطقه دارد که در صورت نیاز از آنها استفاده خواهد کرد.
محمد حیدری
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید