جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

مصلح و منجی موعود


مصلح و منجی موعود
۱) شهادت قطعی تاریخ بسیاری از اشخاص را در عین حال که ما ندیده‌ایم؛ یقین قطعی به وجود آنها داریم؛ ما موسی (ع) عیسی (ع) ابراهیم‌(ع) افلاطون، ارسطو، سقراط و پاستور را ندیده‌ایم ولی به وجود آنها یقین داریم در صورتی که هیچ یک از آنها را سیصد نفر مورخ معرفی نکرده‌اند در صورتی که ولی عصر ارواحنا فداء را صدها نفر از رجال علم و تقوی با علائم خاصی معرفی کرده‌اند. آیا این اندازه نقل کافی نیست؟ آیا برای این گونه چیزها راهی جز نقل سراغ دارید؟ در حدود بیست نفر از دانشمندان اهل سنت کتاب در حالات حضرتش نوشته‌اند یا در کتاب‌های رجالی خود در ردیف کلمه محمد نام آن حضرت را برده‌اند مانند گنجی شافعی در البیان؛ سبط ابن جوزی در تذکره الخواص؛ ابن صباغ مالکی در فصول المهمه؛ صاحب ینابیع الموده، ابن‌خلکان فرید و جدی و امثال اینها و با این نقل‌ها که به حد تواتر می‌رسد تردیدی در این قسمت باقی نمی‌‌ماند. از طرفی چون امامت منصبی است الهی و باید به وسیله معصوم (ع) معرفی گردد لذا ادله امامت آن حضرت به وسیله شخص پیامبر اکرم (ص) و حضرت زهرا (ع) و یازده امام دیگر به ما رسیده است و به طور قطع بیش از یکهزار حدیث از طریق شیعه و دویست حدیث از طریق اهل سنت بدون تکرار سند در امامت؛ غیب ظهور؛ علائم ظهور؛ محل ظهور؛ کیفیت ظهور؛ مرکز خلافت؛ طرز حکومت آن حضرت رسیده است و ابهامی باقی نمانده است.
۲) عمر آن حضرت طبق نظر زیست شناسان مدت زندگی طبیعی هر نوع موجود زنده مساوی با هفت تا سیزده برابر مدت رشد فردی؛ از آن نوع می‌باشد که به این حساب مدت عمر طبیعی انسان در حدود دویست و هشتاد سال می‌‌شود و با مراعات اصول بهداشت و انتخاب روش مخصوصی در غذا خوردن و نوع غذا می‌توان بر این مدت افزود و شاهد آن زنبور عسل است که معمولا بیش از چهار پنج ماه عمر نمی‌کند در صورتی که ملکه زنبوران به واسطه تغذیه از «ژله شاهانه» هشت سال زنده می‌ماند. دکتر جرج کلیبر استاد دانشگاه «هال» روی گیاهی که ساپرولینامگستا نامیده می‌شود آزمایش کرده است و گیاه مزبور که معمولا بیش از ۲ هفته عمر نمی‌کند آن را پرورش داده تا عمر آن را شش سال کرده و با این تناسب ممکن است عمر آدمی به ده هزار و نهصد و بیست سال برسد (۱.)
روی این اصل طول عمر امام زمان (عج) از نظر علمی استبعادی ندارد؛ ما مسلمین بلکه عموم خداپرستان که خداوند را قادر بر همه چیز می‌دانیم این موضوع برای ماتعجب آور نیست علاوه بر اینکه بر موازین طبیعی هم منطبق است.
۳) نشانه‌های ظهور روایات در علائم ظهور بسیار است مفصل‌ترین روایات که مشتمل بر یکصد و سی و نه علامت برای ظهور آن حضرت است در روضه کافی نقل شده است؛ ارتقای فوق‌العاده علم و صنعت و انحطاط فوق‌العاده دین و اخلاق توام در یکزمان از علائم ظهور ولی عصر ارواحنا فداء شمرده شده است. در موقعی‌که نیروی علم و صنعت به این اندازه پیش رفته و نیروی ایمان تا این حد پایین آمده باشد خداوند مهربان بشری را که به منزله مغز متفکر جهان است بر خواهد انگیخت تا از نیروی علم و صنعت در راه رفاه بشریت استفاده شود و دو قطب علم و دین در راه رفاه بشریت هماهنگ باشند در غیر این صورت چنان است که تیغی را به دست زنگی مست داده باشند همان طوری که اکنون مردم جهان در حالت وحشت بسر می‌برند و در اثر حرص و جاه طلبی دو بلوک جهانی؛ هر آن مردم در انتظار ویرانی و انهدام و پایان عمر زمین هستند و منظره جهنم مصنوعی حاصله از انفجار بمب‌های اتمی و هیدروژنی را در خیال خود می‌بینند.
البته پیشرفت صنایع و وسایل علمی برای ظهور ولی عصر عجل الله فرجه لازم است زیرا کسی که می‌خواهد حکومت جهانی داشته باشد و بر سراسر جهان فرمانروایی کند از داشتن چنین وسایلی بی‌نیاز نیست. تصور نشود که امام عصر ارواحنا فداء تمام کارهای اداری و انضباطی و اجتماعی حکومت خود را به نیروی اعجاز انجام خواهد داد چنان که پیغمبران بزرگ خدا با داشتن معجزاتی برای زمامداری خود از جریان عمومی و طبیعی استفاده می‌نموده‌اند. ولی عصر (عج) هم دارای معجزه خواهد بود ولی علوم و صنایع معمول نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت. موضوع استفاده از نور مورد توجه و استفاده سایر امامان هم بوده است که امام صادق (ع) در صفات امام می‌فرماید: چون قیام کند در هر شهر مناره‌ای از نور برای او برپا می‌شود که به کمک آن تمام جریان زندگی مردم را می‌بیند (۲.)
این خورشید از کجا طلوع می‌کند همان طوری که دانشمندان شیعه و تسنن گفته‌اند آن حضرت از مکه ظاهر خواهد شد و صدای خود را از آن نقطه به گوش جهانیان می‌رساند. ۳۱۳ نفر یاران مخصوص او که نام و نشان آنها و پدرانشان حتی شهرهای آنها در کتاب‌های غیبت ذکر شده با سرعت حیرت انگیزی شرفیاب حضورش می‌گردند سپس از مکه با ده‌هزار سرباز رهسپار مدینه می‌گردد و در کوفه پرچم حکومت عادلانه و الهی خود را می‌کوبد؛ مرکز فرماندهی کوفه است.
۴) طرز حکومت قرآن قانون اساسی آن سلطنت حقه است. حقوق جزایی و مدنی اسلام رادر میان مردم اجرا می‌سازد. در مقام اثبات دعاوی از وسایل دقیقتری استفاده خواهد شد؛ امنیت عمومی سراسر جهان را فرا خواهد گرفت، مردم آ‌ن‌قدر تمکن و وسعت خواهند یافت که گیرنده صدقه پیدا نخواهد شد؛ همه گنج‌های زمین و مواد معدنی ظاهر خواهد گشت؛ دین مقدس اسلام به تمام گیتی خواهد رسید. وحدت دینی و سیاسی در میان همه ملل جهان حکمفرما خواهد شد، بهداشت عمومی به قدری پیشرفت می‌کند که هر کسی چند نسل خود را ببیند، مردمی که تحت سرپرستی امام عصر (عج) قرار می‌گیرند هر یک به اندازه چهل نفر انسان عادی خرد و فرهنگ پیدا می‌کند، اتحاد و الفت سراسر عالم را فرا خواهد گرفت، بر سنت پیغمبر (ص) و علی (ع) جهان را اداره می‌کند؛ جنگ را با وسایل آن از میان می‌برد اما نه اینکه به اعجاز اثر آنها را خنثی کند و اثر طبیعی آنها را از بین ببرد بلکه به عدالت و دادگری و تکمیل عقل و تربیت مردم و مسلح کردن آنها به سلاح اخلاق و ایمان این موضوع انجام خواهد یافت. جهان را با شمشیر عدالت اداره خواهد فرمود و کلمه شمشیر دلالت بر آن ندارد که همان یک شمشیر در سراسر کشور اسلامی خواهد بود بلکه از ذکر شمشیر و تشبیه آن حضرت به موسی (ع) و خاتم الانبیاء (ص) در خروج به شمشیر منظور این است که مامور به تقیه نخواهد بود پس این ایرادی که مخالفین می‌گویند که چگونه در عصر موشک و اتم می‌توان جهان را با یک شمشیر اداره کرد؛ بی‌جا است و امام زمان (عج) از تمام نیروها و وسایل موجود استفاده خواهد فرمود و مردم در آن زمان از مظاهر تمدن بهره‌مند خواهند گشت منهای مفاسد آن و وضع مردم به طور عادی خواهد بود به علاوه عدالت مطلقه فردی و اجتماعی در میان آنها.
اسدالله افشار -
پی‌نوشتها‌:
-۱ الهلال شماره ۹، سال ۲۳، ص ۷۷، چاپ قاهره
-۲ کافی، چاپ ۱۲۸۱، ص ۱۹۶
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید