سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

کاریابی اینترنتی


کاریابی اینترنتی
● آیا وجود مراکز کاریابی اینترنتی ضروری است؟
هنگامی که کامپیوتر و به دنبال آن دنیای بی‎انتهای دهکده جهانی (اینترنت) قدم به زندگی بشر گذاشت انتظار پیشرفت آن چنین شتابان می‎رفت. پیدا کردن شغل در این دهکده جهانی که در هزاره سوم قرار دارد کار آسانی است البته اگر قابلیت‎های اطلاع‏رسانی درست باشد. اگر بخواهید به روش متداول و سنتی یک شغل مناسب پیدا کنید شاید چند هفته سرگردان باشید و تنها ورق زدن صفحات نشریات و یا مراجعه به آژانس‎های کاریابی کار شما را تا اندازه‎ای راه بیندازد. اما آیا به نظر شما این روش‎ها بهترین است؟ در دنیای کاریابی اینترنتی هم ما با دو گروه کارفرما و کارجو مواجه هستیم. کارفرمایانی که با درج فرصت شغلی خود به دنبال کارمند مناسبی می‎گردند و کارجویانی که با درج رزومه به دنبال شغل ایده‎آل هستند. نقطه تلاقی کجا می‎تواند باشد؟ کسب و کار مبتنی بر وب در ایران جایگاه خاص خود را دارد و در این سال‎های اخیر به روزهای خوب خود نزدیک می‎شود. این مسئله بیانگر نیاز جامعه است. به عبارت دیگر نیاز جامعه در زمینه بهره‎گیری از خدمات کاریابی اینترنتی هدایت شده است. در این میان پایگاه‎های اینترنتی فعالی وجود دارد که همان نقطه طلایی تلاقی بین عرضه و تقاضای بازار کار هستند. اما شما تا به حال چند سایت شغل‏یابی اینترنتی را در ایران می‎شناسید؟ از این تعدادی که شما می‎شناسید کدام مورد توانسته است رسالت کمک به اشتغال‏یابی جوانان را به صورت ارزنده‎ای پاسخ گوید؟ این مراکز در تعریفی دیگر یک مرکز استعدادیابی هم هست. به این صورت که افراد متخصصی که در گوشه‎ منازل خود هستند و هنوز توانسته‎اند کار مناسب با ایده‎آل خود را پیدا کنند به این طریق رهنمون می‎شوند.
برخی از شرکت‎ها به نام کارآفرینان دیجیتال شهرت دارند. شرکت‎های مطرحی مانند گوگل، یاهو و ... . شما با وارد کردن شغلی که در نظر دارید مراکزی را جهت استخدام به شما معرفی می‎کنند اما این همه ماجرا نیست. شما چند بار به چنین سایت‎هایی سر می‎زنید و هر بار اطلاعات خود را وارد می‎کنید. تا به حال فکر کرده‎اید که ای کاش یک مرکزی بود که اطلاعات شغلی و سوابق فردی مرا جمع‎آوری می‎کرد و هر بار که می‎خواستم به آن مراجعه می‎کردم و از آن استفاده می‎کردم.
وجود مراکز کاریابی اینترنتی در ایران، از ۵ سال پیش شروع به کار کرد. نمونه‎هایی از این مراکز کاریابی در اطراف ما مشاهده می‎شود که روند رو به رشدی دارد و هر روزه هم بر تعداد آن افزوده می‎شود. شرکت‎هایی که چه به صورت رایگان و چه با دریافت هزینه سعی دارند تا کاربران را به سمت خود جذب نمایند. اما در مراکز اینترنتی چه می‎گذرد؟ این پایگاه‎ها با ارائه فرصت‎های شغلی در زمینه‎های مختلف سعی دارند تا یک پل ارتباطی میان کارجو و کارفرما ایجاد نمایند. اما آیا فکر کرده‎اید چه موضوعی می‎تواند یک سایت کاریابی را متفاوت‎تر از دیگر سایت‎ها نماید؟
۱) ایجاد راه کار مدون برای جذب و استخدام منابع انسانی مجرب.
۲) تشکیل بازار کار (تلاقی عرضه و تقاضای کار) با هدف شایسته‌گزینی و شایسته‌سالاری.
۳) ارایه امکانات ذخیره سازی، مدیریت و ... با استفاده از تکنوژی های معمول به جای متدهای دستی و سنتی
۴) ایجاد ارتباط مستقیم بین کارجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، کارفرمایان (استخدام‌کنندگان)، عرضه‌کنندگان نیروی فارغ‌التحصیل و شرکتهای کاریابی.
۵) آشنایی کارجویان فارغ‌التحصیل با فرصت‌های شغلی رشته مرتبط خود.
۶) آشنایی کارجویان و فارغ التحصیلان با تهیه درخواست شغل به صورت الکترونیکی (درج رزومه)
۷) صرف زمان، انرژی و هزینه کم برای استخدام منابع انسانی برای کارفرمایان یعنی پایین آمدن هزینه و بالا رفتن بهره وری
۸) دسترسی به هنگام در هر زمانی از شبانه روز
۹) تنوع بیشتر در انتخاب کارجویان با توجه به نیازهای کارفرما
۱۰) مدرنیزه کردن سیستم استخدامی در کشور به منظور حذف برخی موانع و تسهیل بهتر امور
شروع به کار کرد و سعی کرد تا از دیگر سایت‎ها متفاوت باشد. سعی کرد تا همه نیازها را در نظر بگیرد.
برای شما کارجوی گرامی امکان درج رزومه را فراهم آورد تا در آن مشخصات شغلی را که متقاضی احراز آن هستند درج کنید. بتوانند رزومه خود را مدیریت کنید و در هر ساعت از شبانه‎روز به سایت مراجعه نمایند. قابلیت‎های این سایت عبارت است از:
▪ تعریف رزومه: اطلاعاتی شخصی از کارجو جهت معرفی اولیه به کارفرما که شامل اطلاعات فردی، تحصیلی، سوابق شغلی، مهارت‎ها و ... می‎شود. کارجویان عزیز باید با درج صحیح این اطلاعات زمینه اولیه شناسایی خود را به کارفرمایان فراهم آورند. عنوان رزومه باید نشان دهنده تحصیلات، شغل درخواستی و یا شغلی فعلی فرد باشد.
▪ تعریف شغل مورد نظر: در این مرحله کارجویان عزیز باید شغلی را که جهت احراز مد نظر دارند وارد نمایند و حتی‎المقدور، رسا، کوتاه و کامل به طوری که مفهوم و مقصود اصلی را به مخاطب برساند، باشد.
▪ اطلاعات تحصیلی: کارجویان عزیز با درج اطلاعات تحصیلی خود نظیر مقطع تحصیل، رشته، دانشگاه، کشور و شهر محل تحصیل رزومه خویش را کامل نمایند تا اطلاعات جامعی در خصوص تحصیلات آنان به دیگران عرضه گردد.
▪ سوابق کاری: به فعالیت‎ها و شرح وظایف کارجو در گذشته می‎پردازد. درج صحیح این اطلاعات کمک می‎کند تا سابقه کاری شما کارجوی عزیز در معرض دید کارفرمایان محترم قرار گیرد.
▪ مهارت‎ها: کارجویان ارجمند با وارد کردن عنوان و میزان مهارت‎های خود و نیز سال‎های تجربه‎شان به کارفرمایان امکان شایسته گزینی را در بین رزومه‎های درج شده زیر گروه می‎دهند.
▪ دوره‎های آموزشی: در این بخش انواع دوره‎های آموزشی نظیر محل و مدت زمان دوره و میزان امتیاز کسب شده فرد کارجو درج می‎گردد. هر چه دوره‎های مفید گذرانیده شده بیشتر باشد و مهارت‎های عملی فرد ارتقاء یافته‎تر باشد بالطبع انتخاب کارجو بهتر صورت می‎گیرد.
▪ زبان‎های خارجی: در این بخش عنوان زبان‎های خارجی که فرد کارجو به آن به هر میزانی تسلط دارد در خواندن، نوشتن و مکالمه درج می‎گردد. هیچ محدودیتی در تعداد زبان‎های آموخته شده کارجویان وجود ندارد و آنها می‎توانند به هر تعداد زبانی که تسلط دارند اطلاعات وارد کنند.
▪ اطلاعات معرف: در این بخش اطلاعات فردی که کارجو را می‎شناسد و می‎تواند ضامن و یا معرف او شود درج می‎گردد.
در صورت ناقص وارد کردن مراحل تعریف رزومه - تعریف شغل مورد نظر - اطلاعات تحصیلی - مهارت‎ها، به شماره موبایل شما یک پیغام کوتاه (SMS) و یا به آدرس ایمیلتان یک پیغام مبنی بر تکمیل نمودن رزومه خواهد رسید. این است که ما را از دیگران متمایز می‎سازد و همیشه افراد باهوش به دنبال بهترین‎ها هستند.
برای شما کارفرمای گرامی فرصت مغتنمی را به وجود می‎آورد تا با درج فرصت شغلی در این سایت از پرداخت هزینه‎های استخدام، مشکلات استخدامی نظیر پرسنل جوابگو جهت تلفن‎های مکرر، دسته‎بندی رزومه‎های دریافتی از کارجویان، فایل کردن و بایگانی اوراق، مصرف کاغذ فکس، صرف انرژی و زمان و .... فارغ گردید و تنها با چند کلیک به هدف خود برسید و بتوانید با خیال آسوده فرد مورد نظر را استخدام نمایید. آیا این از خصوصیات یک مدیر بادرایت نیست؟
در خاتمه این سایت امید دارد بدین طریق به رونق بهتر وضعیت اشتغال سرمایه های عظیم کشور که همانا جوانان هستند کمک شایانی کرده باشد و نرخ بیکاری در حیطه فناوری اطلاعات به حداقل ممکن برساند.
نویسنده : الهام شالچی
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید