پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه درمان جایگزینی هورمونی(HRT) با کنترل دقیق تر فاکتورهای خطر شناخته شده آغاز یک فرجام یا فرجام یک آغاز؟


مقایسه درمان جایگزینی هورمونی(HRT) با کنترل دقیق تر فاکتورهای خطر شناخته شده آغاز یک فرجام یا فرجام یک آغاز؟
بیماریهای قلبی و عروقی علت عمده مرگ و میر در نزد خانمها می باشد. در مطالعات و مشاهدات نشان داده شده که در افرادی که به عنوان پیشگیری اولیه و ثانویه از بیماریهای قلبی و عروقی تحت درمان HRT قرار گرفته اند کاهش ۵۰% در مرگ ومیر آنفارکتوس میوکارد وجود داشته است.
در حالیکه در اولین مطالعه تصادفی آینده نگر درباره HRT به عنوان پیشگیری ثانویه هیچگونه سودمندی از درمان نشان داده نشد(Heart and Estrongen/Progestin replacement study-HERS). اولین مطالعه تصادفی آینده نگر به عنوان پیشگیری اولیه نیز هیچ منفعتی کلی را نشان نداد.
(Womens Health Initiatives-WHI) توام درمانی استروژن و پروژستین باعث ۲۹% افزایش در حملات قلبی ،۴۱% افزایش در سکته مغزی، دو برابر شدن حوادث ترمبوآمبولیک DVT)و آمبولی ریه( و همینطور ۲۶% افزایش در سرطانهای پستان شده است.
ریسک حوادث ترمبوتیک در سال اول بیشترین مقدار بوده است در حالی که ریسک سرطان سینه با طول درمان به طور پیش رونده ای افزایش یافته است HRT از این پس دیگر به عنوان پیشگیری اولیه یا ثانویه از بیماریهای قلبی یا سکته مغزی توصیه نمی شود اما کماکان ممکن است به عنوان رهایی کوتاه مدت از علائم یائسگی در زنانی که عوامل خطر بالایی ندارد استفاده شود،اگرچه راههای دیگری نیز وجود دارد که در اولویت هستند .
امروزه ما متاسفانه شاهد افزایش چشمگیری در شیوع بیماریهای عروقی قلب نزد خانمها در کشورمان بوده ایم. معتقدیم که متخصصین زنان و زایمان شایسته است با ابعاد مختلف تعدیل عوامل خطر در نزد خانمهای یائسه بیشتر آشنا باشند.عوامل خطر قابل تغییر باید به محض تشخیص هرچه زودتر اصلاح شوند.مشخص است که ریسک حوادث عروقی قلب با سن افزایش می‌یابد در نتیجه در زنان یائسه نه تنها عوامل خطر عمده مثل هیپرلیپیدمی، هیپرتانسیون، دیابت و چاقی شیوع بیشتری دارند بلکه آنها در غربالگیری ریسک بیماریهای عروقی قلب دارند و موقعیت مناسبی برای یررسی و بهبود طول عمر می‌باشند.
در واقع ما باید از HRT پر خطر به سمت تعدیل دقیق عوامل خطر تغییر مسیر دهیم.
اصغر دادگر علی
علی همدانچی
آرمان ارقامی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید