پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز دوشنبه ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز دوشنبه ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز دوشنبه ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۶ شعبان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۸ اوت سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۵۵ سال پیش درچنین روزی - ۲۸مرداد ماه سال۱۳۳۲هجری شمسی:
کودتای امریکایی ۲۸ مرداد برضد ملت ایران روی داد. درطرح ریزی و اجرای کودتای ۲۸مرداد سازمان سیا و تفرقه افکنان داخلی با یکدیگر همکاری مستقیم داشتند و توانستند دولت وقت را سرنگون سازند. مردم پس از فرارشاه به رم جشن برپاکردند و درمقابل عوامل سازمان سیا دربعدازظهر ۲۷مرداد با عده ای ازاوباش که ازپیش سازماندهی شده بودند به خیابانها آمدند و همراه نظامیان رژیم پهلوی تظاهرات کردند. این عده به نهادها و سازمانهای دولتی حمله کردند و نقاط حساس و مهم شهر تهران هم بدست نظامیان محاصره شد. بلافاصله زاهدی سقوط دولت دکتر مصدق و انتصاب خود به نخست وزیری را به اطلاع مردم رساند. گفتنی است که پس ازکودتای ۲۸مرداد جو اختناق و سانسورشدید برجامعه ایران حاکم بود و این حالت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
● ۲۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۸مرداد ماه سال۱۳۵۸هجری شمسی:
نخستین مجلس بررسی و تدوین قانون اساسی جمهوری ایران گشایش یافت. لایحه تشکیل این مجلس که دراوایل مرداد ماه همان سال یعنی ۱۳۵۸هجری شمسی منتشرشده بود شامل ۴۷ماده و ۸ فصل بود. دراین لایحه مقررشده بود که مجلسی متشکل از۷۳نماینده به بررسی نهایی قانونی و تصویب آن برمبنای شرع مقدس اسلام بپردازد.
● ۲۴ سال پیش درچنین روزی - ۲۸مرداد ماه سال۱۳۶۳هجری شمسی:
دکتر آذراندامی پزشک، محقق و باکتری شناس برجسته ایران روی درنقاب خاک کشید. او نخستین بانوی ایرانی است که نامش روی حفره ای درسیاره زهره به ثبت رسیده است. دکتر اندامی تحصیلات عالی را دردانشگاه تهران دررشته پزشکی ادامه داد و پس ازمدتی کارو تحقیق درانستیتوپاستوردر زمینه باکتری شناسی و عفونتهای بیمارستانی به نتایج مهمی دست یافت. حاصل این تحقیقات درنشریات معتبرپزشکی چاپ و منتشرشد و توجه بسیاری ازپزشکان و محققان صاحبنظر را جلب کرد. دکتر آذراندامی مدتی هم درپاریس تحصیل کرد و بعد از بازگشت به ایران دوره تخصصی آزمایشگاهی بالینی را نیز به پایان رساند. سرانجام دکتر آذراندامی بانوی تلاشگر و پزشک انسان دوست ایرانی بعد از عمری تلاش و تحقیق درسال۱۳۶۳هجری شمسی به دیارباقی شتافت اما نامش درتاریخ ایران جاوید است. شایان توجه است که برای بزرگداشت مقام این بانوی محقق ایرانی علاوه بربرگزاری چندین ویژه با خیابانی درشهررشت به نام دکتر آذراندامی نامگذاری شده است.
● ۲۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۸مرداد ماه سال۱۳۶۶هجری شمسی:
عملیات نامنظم فتح ۸ با رمزیا رسول الله(ص) آغازشد. عملیات فتح۸ را نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از قرارگاه رمضان آغازکرد. هدف ازاجرای این عملیات منهدم کردن تأسیسات نظامی و اقتصادی دشمن و حمایت ازمبارزان عراقی ای بود که دراین عملیات قوای ایران را یاری کردند.
● ۸۴۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۶شعبان سال۵۸۸هجری قمری:
« ابوجعفرمحمّد بن شهرآشوب» معروف به« ابن شهرآشوب» و ملقب به« عزالدین» و« رشیدالدین» مفسر، محدث، ادیب و فقیه امامی مذهب ایرانی تبار وفات یافت. او درمازندران به دنیا آمد اما دردوره سلجوقیان بنا به علل مذهبی بناچارایران را ترک کرد و به حلب رفت. وی که ازعلمای شیعه زمان خود و مورد قبول و احترام اهل تسنن بود در۸ سالگی قرآن را بطور کامل حفظ کرد. ابن شهرآشوب ازبزرگانی چون زمخشری، محمدغزالی و خطیب خوارزمی اجازه نقل حدیث داشت. او درسرودن شعرنیزاز طبعی روان برخورداربود و اشعاری نیکو می‏‎سرود. نمونه‎ای از اشعاروی درفضائل ائمه اطهار(ع) بطورپراکنده درکتاب مناقب آمده است. کتب «معالمُ العلماء، متشابه القرآن، بیان التنزیل و اَلاربعین» ازجمله آثارباارزش ابن شهرآشوب است.
● ۸۱۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۶شعبان سال ۶۱۲هجری قمری:
« ابوبکر مبارک بن ابی طالب» معروف به ابن دهان، ادیب، نحو و شاعرنابینای عرب دربغداد درگذشت. وی درهمه علوم متداول زمان ازجمله گفت، نحو، عروض، تفسیر، فقه، طب و نجوم ازدانش درخور توجهی بهره‏‎مند بود و بسیارنیک شعرمی‏سرود. ابن دهان به زبانهای فارسی، ترکی، رومی، هندی و ارمنی مسلط بود و هرگاه شاگردان غیرعرب او مقصودش را درک نمی‎کردند مطلب را به زبان خود آنها بیان می‎کرد. ازمیان شاگردان ابن دهان یاقوت حموی و ابن جوزی ازهمه مشهورترند.
● ۱۸۵ سال پیش درچنین روزی - ۱۶شعبان سال۱۲۴۴هجری قمری:
امیرالشعرا امیراحمد مینایی متخلص به امیرو ملقب به منشی شاعر و نویسنده شیعی مذهب هندی متولد شد. امیرمینایی از۱۵سالگی سرودن شعررا آغازکرد و درشعراردو از هرچیز درغزل و قصیده استاد و صاحب شیوه‎ای دلنشین بود. اشعارمینایی محکم و طبعش روان بود و نثروی همانند نظمش ازسادگی خاصی برخورداربود. معاصران وی مراتب کمال، علم، اخلاص، تقوی و تواضع وی را بسیارستوده‎اند. او درذکرمناقب و مرثیه سرایی اهل بیت)ع( نیزقصاید فراوانی سروده است. ازآثارامیرمینایی می‎توان به «مثنوی نورتجلی، مثنوی ابرتجلی درخصوص میلاد حضرت رسول اکرم)ص(، شام ابد درمورد رحلت حضرت ختمی مرتبت» اشاره کرد.
● ۱۲۱ سال پیش درچنین روزی - ۱۶آبان سال۱۳۰۸هجری قمری:
عمّال حکومتی قاجار، سید جمال الدین اسدآبادی را درحرم حضرت عبدالعظیم(ع) دستگیرو ازایران تبعید کردند. بعد از بازگشت سید جمال به ایران و اقدام وی جهت هدایت افکار و توجه دادن مردم به اصلاحات مملکتی ناصرالدین شاه اوضاع را خطرناک دید و دروضعیتی که سید در بستر بیماری بود او را دستگیر و تحت الحفظ به عراق تبعید کرد. اما افکار انقلابی سید جمال دراذهان مردم ایران باقی ماند و ملت مسلمان ایران را بیدارتر از گذشته برای قیام برضد حکومت قاجارآماده ساخت.
● ۸۵ سال پیش درچنین روزی - ۱۸اوت سال۱۹۲۳هجری قمری:
الکساندرگراهام بل مخترع تلفن در۷۵سالگی درگذشت. بل ازاهالی کشورامریکا بود. او برای اختراع تلفن این وسیله مهم ارتباطی از نتایج تحقیقات دیگرمحققان استفاده کرد و کوشید که آزمایشهای خود آنها را مدنظر قراردهد و بدین ترتیب سرانجام پس ازسالها تلاش و تحقیق دراسل۱۸۷۶میلادی موفق به اختراع تلقن شد.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید