شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

مهار پراکسیداسیون چربی در روزه‌ داری و نقش حفاظتی آن بر سیستم قلبی - عروقی


مهار پراکسیداسیون چربی در روزه‌ داری و نقش حفاظتی آن بر سیستم قلبی - عروقی
● زمینه:
روزه‌داری از جمله قرائض دین اسلام است که در ادیان دیگر نیز مرسوم است و به نظر می‌رسد در این مدت تغییراتی در بدن و عوامل خونی صورت می‌گیرد.
● هدف:
مطالعه جهت تعیین اثر روزه‌داری بر میزان پراکسیداسیون چربی و قندخون ناشتا انجام شد.
● موارد و روش‌ها:
این مطالعه مقطعی در سال ۱۳۷۷ بر روی ۵۰ مرد سالم ۳۰ تا ۶۰ ساله در مرکز تحقیقات دی‌ان‌های کونژوگه در پلاسما ، تری‌گلیسیرید، گلسترول تام و قند خون ناشتا در سرم این افراد یک روز قبل از شروع ماه مبارک رمضان و یک روز قبل از پایان ماه رمضان اندازه‌گیری شد. مالون‌دی‌آلدئید و دی‌ان‌های کونژوگه به روش اسپکتروفتومتریک و گلسترول، تری‌گلیسرید و قندخون ناشتا توسط دستگاه اتوآنالیزر ELAN به روش آنزیمی اندازه‌گیری شدند. داده‌ها با استفاده از آزمون t تحلیل شدند.
● یافته‌ها:
میانگین مالون‌دی‌آلدئید، کلسترول تام و تری‌گلسیرید در طول ماه مبارک رمضان کاهش یافت که این کاهش از نظر آماری معنی‌دار بود (p<۰.۰۵). میانگین قندخون ناشتا نیز کاهش یافت ولی معنی‌دار نبود و میزان دی‌ان‌های‌کونژوکه تغییر معنی‌داری نداشت.
● نتیجه‌گیری:
می‌توان گفت تغییر عادات غذایی در این ماه بطور نسبتاً مفیدی بر چربی‌های پلاسما تأثیر دارد. از طرفی به دلیل کاهش معنی‌دار میزان مالون‌دی‌آلدئید در این ماه می‌توان نتیجه‌ گرفت که اکسیداسیون LDL کلسترول در این ماه کاهش یافته و با توجه به این که این عامل در ایجاد پلاک‌های آترواسکلروز اهمیت دارد. به نظر می‌رسد روزه‌داری در ماه رمضان اثر پیشگیری کننده از بیماری‌های قلبی- عروقی داشته باشد.
صدیقه عسگری
افسانه آقایی
غلام علی نادری
شیوا ازلی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید