سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

حکایت ۷ سال عاشقی در ساخت قطعه آسمانی


حکایت ۷ سال عاشقی در ساخت قطعه آسمانی
رواق دارالحجه حرم مطهر حضرت ثامن‌الحجج به شکلی است که هرچه درباره آن صحبت و قلم‌فرسایی شود، نمی‌توان جلوه‌های بدیع و زیبای این کار ماندنی و بی‌نظیر که به وسیله استادان و مهندسان و معماران فن اسلا‌می ایرانی معاصر طراحی و ساخته شده را بیان کرد. این بنای تاریخی که در زیر صحن انقلا‌ب یا عتیق و کهنه با قدمتی بیش از ۱۱۰۰ سال قرار گرفته امکان عبادت و زیارت بیش از ۲۵ هزار نفر از زائران حرم رضوی را فراهم ساخته است. این تنها رواقی است که قبله با سوی زیارت هم‌راستا شده است یعنی وقتی با پروردگارتان مناجات کرده و سخن می‌گویید رویتان هم به مولا‌ و امام هشتمتان است؛ زیارت آقایی که امام جواد در جواب کسی که نتوانسته بود به کعبه مشرفه سفر کند فرمودند به زیارت پدرم بروید که ثواب هزار عمره دارد و شگفتی سائل از این جواب باعث شد که امام معصوم اضافه کنند که ثواب هزار هزار عمره در زیارت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) است.
عملیات خاک‌برداری زیر صحن به شکلی نبود که بولدوزر ظرف چندین ساعت کار خاک‌برداری را تمام کند بلکه با ایجاد تونل‌های متعدد، برداشت خاک، سانتیمتر به سانتیمتر انجام شده و خالی کردن خاک زیر سردرهای ساحت زائران و درهای مطهر و نقاره‌خانه صحن و سقاخانه بدون آنکه زائران در بالا‌ متوجه شوند که خاک‌برداری در زیر پایشان انجام می‌شود با حفظ کامل اصول مهندسی به خصوص تحکیم و مقاوم‌سازی ورودی‌هایی که بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و وزن آن بالا‌ی ۷ هزار تن است یکی از شاهکارهای مهندسی این مرز و بوم است. ۷ سال کار آن هم در زیرزمین فقط به دلیل عشق و ارادت به ساحت اهل بیت عصمت و طهارت قابل تحمل است؛ با گلچین هنرمندان ایرانی که توانستند با گچبری و خوشنویسی و آیینه‌کاری و رنگ‌آمیزی روح معماری اسلا‌می را در کالبد بی‌جان سنگ‌ها و گچ‌ها بدمند و فضایی عطرآگین، معنوی و آرام‌بخش را برای تمامی عاشقان اهل‌بیت که از اقصی نقاط جهان به این نقطه می‌آیند فراهم کنند.
وقتی اینجانب در نمایندگی جمهوری اسلا‌می مسوولیت سفارت را در عربستان سعودی به عهده داشتم یکی از سفرای کشورهای غربی می‌گفت شما ایرانی‌ها عموما با هنر زیبای خود وارد خانه‌های مردم جهان شده‌اید که اشاره وی به شگفتی نقش‌های بدیع و زیبا در بافت فرش‌های ایرانی بود. من این جمله را تماما در نقوش، خطاطی و سنگبری این رواق مقدس حس کردم. مقایسه این‌گونه بناها با معماری اسلا‌می با کارهایی که احیانا در حرمین شریفین می‌شود تفاوت بسیاری دارد. در مکه و مدینه با پول هنگفت که در آستان مقدس رضوی، یک دهم آن هم وجود ندارد با کمک مهندسان خارجی با وارد کردن سنگ‌های آماده و تزئین‌شده از کشورهای مختلف سرعت ساخت و کار خود را بالا‌ می‌بردند ولی در ایران چنین وضعیتی وجود ندارد.این کار عظیم برای چند روز و چند سال نیست. قرن‌ها این بنای تاریخی همچون نگین در کنار مرقد مطهر حضرت رضا(ع) خواهد درخشید و رواق دارالحجه نزدیک‌ترین فاصله را با مرقد هشتمین گوهر تابناک اهل بیت عصمت و طهارت دارد که باید به هنرآفرینانی که با این کار خود باعث اتصال شرقی‌ترین و غربی‌ترین محدوده آستان قدس رضوی شدند تبریک گفت. واقعا واژه عظمت بی‌معناست چون باید میهمان شکوه ۷ هزار متر مربع فضای مطبوع و معطر دارالحجه شوید که بازی نور و آیینه در میان گلستانی از طرح و نقش، منظره‌ای جاودانه را ثبت می‌کند.
ضعف مسوولا‌ن اطلا‌ع‌رسانی آستان قدس رضوی در این زمینه مشهود است. باید تمامی خبرنگاران داخلی و خارجی و رادیو و تلویزیون‌های حداقل کشورهای اسلا‌می و شبکه‌های مختلف داخلی و سردبیران روزنامه‌ها برای افتتاح این شاهنامه تاریخی معماری ایرانی و اسلا‌می دعوت می‌شدند. هرچند حضور ریاست معزز و محترم مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت‌نظام؛ آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی این نقیصه را تا حدودی جبران کرد ولی باید اذعان نمود که این مکان قلب میلیون‌ها مشتاق شیعه و عاشق اهل‌بیت وحتی دیگر فرق مذاهب اسلا‌می است و باید از آن یک برداشت جهانی نمود؛ حوزه صدا و سیما و مطبوعات می‌توانند نقش موثری در معرفی این حکایت هفت سال عاشقی طاقت‌فرسا ایجاد کنند. بدون شک یکی از افتخارات ماندگار در مسوولیت و مدیریت حضرت آیت‌الله واعظ‌طبسی نماینده مقام معظم رهبری و تولیت آستان قدس رضوی، این رواق عظیم و زیبا است که حقیقتا قطعه‌ای آسمانی است که با دیگر کارهای انجام شده فرق اساسی دارد. حضرت رسول(ص) می‌فرمایند رحمت خدا بر جمعی که اگر اقدام به عمل و کاری می‌کنند آن را با کیفیت و اتفاق و استحکام به ثمر می‌رسانند و این رواق در راستای همین حدیث شریف است.
محمدرضا نوری‌شاهرودی
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید