جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با خواب زمستانی ویندوز (HIBERANTE )


آشنایی با خواب زمستانی ویندوز (HIBERANTE )
خواب زمستانی کامپیوتر یا خواب شبانه کامپیوتر یا همون واژه اصلیش HIBERANTE موضوع آموزش این دفعه است که ممکنه اکثر شما از نحوه کار این بخش از ویندوز بی خبر باشین.
ممکنه که تا حالا براتون پیش اومده باشه که دارین با کامپیوتر کار می کنین،یک دفعه مامانتون صدا می زنه که بیا سر میز نهار یا شام یا میگه غذا آماده است،شما هم هنوز با کامپیوترتون کار دارید و حال ندارید اونو خاموش کنید و دوباره بیایید بعد از ۱ الی ۲ ساعت دیگه روشنش کنید (این مدت حداقل ۱ ساعت است تا به قطعات آسیب نرسه،چون کامپیوتر ها هم مثله ماشین های دیگه اگه خاموش روشن بشن در مدت زمان کم یکم استحلاک«درست نوشتم؟؟» پیدا می کنن)،اینجاست که این قابلیت خواب شبانه ویندوز به کمکتون میاد با استفاده از این قابلیت شما حتی شبها نیز می تونین دستگاهتون رو روشن نگه داشته و به علاوه در مصرف برق نیز صرفه جویی کنید.
اگر یکی از ویندوز های ۹۸ نسخه SE یا به بعدش روی سیستمتون نصبه می تونین شبها به جای خاموش کردن کامپیوتر اونو در حالت HIBERANTE قرار بدین.در این حالت میزان مصرف برق مانیتورتون ۵ وات و مصرف کامپیوتر ۲/۳ وات می باشد.تقریبا مثله زمانی که کامپیوترتون رو خاموش کرده باشید. تازه،در مقایسه با روشن بودن کامپیوتر در حالت Screen Saver موجب صرفه جویی زیادی در هزینه برق مصرفی می شود .اما با وجود صحت این مطالب باز این سوال پیش میاد که آیا باید کامپیوتر رو شبها خاموش کرد یا نه؟
ممکنه تعجب کنین ولی باید بگم که تفاوت چندانی بین خاموش کردن سیستم و حالت HIBERANTE وجود نداره در صورت استفاده از این ویژگی در ویندوز XP (یا اونایی که ۹۸ SE هستن یا به بعد)،دیگه شما مجبور نیستید روز بعد مدت زیادی منتظر راه اندازی کامپیوتر بمانید زیرا کامپیوتر شما ظرف مدت ۳۰ ثانیه یا کمتر فعال میشه.با این حال ،باز هم افرادی هستن که نگران امنیت سیستمشون هستن و ترجیح می دن کامپیوتر رو خاموش کنن.
● چگونه ویژگی Hiberante را فعال سازیم؟
در ویندوز های XP این قابلیت به صورت Default فعال نیست.برای فعال سازی خواب شبانه ابتدا به Control Panel رفته سپس بروی گزینه Power Option دوبار کلیک کنید.(اگر صفحه آبی رنگ در پس زمینه محیط Control Panel تون است ابتدا در سمت چپ همین صفحه ابتدا بروی گزینه Switch to Clasic View کلیک کنید تا همه گرینه ها براتون نشون داده بشه)،وقتی که منوی Power Option براتون باز شد از Tab های بالایی قسمت Hiberante را انتخاب کنید و سپس گزینه Enable Hiberante را تیک بزنید و بعدش Apply و OK بزنید.
و اما بحث پیرامون خاموش کردن کامپیوتر:نظرات در این مورد زیاد است به طور مثال مسئولان شرکت معتبر Enrgy Star عقیده دارن که برای حداکثر صرفه جویی در مصرف برق در هنگام شب کامپیوتر خود را خاموش کنید.ولی در عین حال حالت Hiberante را هم نفی نمی کند و از قرار دادن کامپیوتر ها در این حالت پشتیبانی هم می کند.
طبق تحقیقات مدیر برنامه نویسی تجهیزات اداری الکترونیکی شرکت Enrgy Star حدور ۵۰% از کاربران آمریکایی شبها از ویژگی خواب شبانه استفاده می کنن و البته دلیل اکثر این کاربران صرفه جویی در زمان راه اندازی سیستم ها بوده که ۳ الی ۸ دقیقه طول می کشد و نه صرفه جویی در مصرف برق و در ضمن با توجه به ویژگی های خوب ویندوز در کنترل مصرف برق کمتر کسی تمایل به خاموش کردن دستگاه خود دارد.البته نظرات مختلفی در این زمینه وجود داره که در این قسمت بهشون اشاره می کنم:
۱) روشن و خاموش کردن کامپیوتر برق بیشتری مصرف می کنه تا روشن نگه داشتنش:
این نظر اصلا درست نیست ،میزان برقی که کامپیوتر در زمان روشن شدنش میکشه به مدل و نوع کامپیوتر مربوط میشه و میزان برقی هم که میکسه کمتر از زمانی که کامپیوتر به مدت زمان زیادی روشنه.
۲) روشن و خاموش کردن کامپیوتر موجب خرابی آن میشه:
شاید تا ۵ سال پیش این نظر درست بود اما حالا دیگهاین طور نیست.قبلا هارد دیسک ها به هنگام خاموش کردن کامپیوتر به صورت خودکار هد خودشون رو پارک نمی کردن و خاموش و روشن کردن کامپیوتر می تونست باعث خرابیشون بشه.اما کامپیوتر های جدید طوری طراحی شدن که می تونن بدون هیچ مشکلی تا ۴۰ هزار بار خاموش و روشن بشن،که البته رسیدن به این رقم نسبت به عمر ۵ یا ۷ ساله یک کامپیوتر یکم دست نیافتنیه.
۳) برنامه های محافظ صفحه نمایش (اسکرین سیور) موجب صرفه جویی در مصرف برق میشن:
این نظر هم درست نیست،برنامه های اسکرین سیور حداقل ۴۲ وات انرژی مصرف می کنن تازه اونایی هم که تصاویرشون ۳ بعدیه مصرفشون حدود ۱۱۴ وات برق مصرف می کنن.پس این نظر هم از نظر صرفه جویی درست نیست.
۴) وقتی که کامپیوتر خاموشه اصلا برق مصرف نمی کنه:
این نظر هم زمانی درسته که شما دستگاه رو از پریز بکشین.در غیر این صورت دستگاه های PC برای برقراری ارتباط با شبکه محلی در حدود ۲/۳ وات برق مصرف می کنن که اندازه زمانیه که دستگاه در حالت Hiberante باشه.(البته وقتی مانیتور خاموشه برق مصرف نمی کنه)
منبع : دنیای کامپیوتر و اینترنت


همچنین مشاهده کنید