سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مناسبات نژادی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ تاثیر دارند


مناسبات نژادی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ تاثیر دارند
چندین کارشناس سیاسی به America.gov گفته اند که مناسبات نژادی در رقابت انتخابات ریاست جمهوری میان باراک اوباما از حزب دموکرات و جان مک کین از حزب جمهوری خواه تاثیر گذار خواهد بود.
توماس جی. دیویس، استاد تاریخ دانشگاه ایالتی آریزونا، گفت که چندین نظرسنجی عمومی نشان می دهند که در مبارزۀ میان اوباما، سناتوری از ایلینوی که آفریقایی-آمریکایی است، و مک کین، که یک سناتور سفیدپوست از آریزونا است، "نژاد برای تعداد قابل توجهی از رای دهندگان تعیین کننده خواهد بود."
دیویس به یک نظرسنجی که اخیراً توسط واشنگتن پست و ABC News انجام شده است اشاره کرد که نشان می دهد که برای حدودً ۳۰ درصد از رای دهندگان آمریکایی نژاد مسالۀ مهمی است.
دیویس گفت: "من فکر می کنم که این درصد پایینی است،" و افزود که تاریخچۀ مشکل دار آمریکا در زمینۀ مناسبات نژادی موجب شده است که "امروزه بسیاری از آمریکایی ها نسبت به علنی ساختن گرایش نژادی خودشان احساس راحتی نکنند. با این وجود، این گرایش گسترۀ بزرگی از اقدامات و تصمیمات، مانند رای دادن، را تحت تاثیر قرار می دهد."
دیویس گفت که سخنانی که توسط جرمیا رایت، کشیش سابق اوباما، در مورد نژاد گفته شده "تنها یکی از بحثهای احتلاف انگیز متعددی خواهد بود که تاثیرات عمیق نژادی به جا خواهند گذاشت در حالی که در ظاهر این بحث ها از بی طرفی نژادی حمایت می کنند."
وی گفت، " جنجال ایجاد شده در مورد سخنان رایت بیش از اینکه به محتوا مربوط باشد ناشی از نحوۀ برخورد با آن بوده است. مساله، بیش از آنکه مربوط به سخنان رایت باشد این بود که از آنها چه چیزی می توان برداشت کرد که اعتبار اوباما را خراب کند."
دیویس گفت که اوباما شانس "۵۰-۵۰" برای بردن انتخابات ریاست جمهوری دارد. به گفتۀ وی، چندین نظرسنجی نشان می دهند که نژاد می تواند مسالۀ مهمی در رقابت انتخاباتی باشد همچنین نشان دهندۀ این نکته هستند که برای رای دهندگان سن مک کین می تواند مساله ای حتی مهمتر باشد. اگر مک کین برای تصدی کاخ سفید انتخاب شود ۷۲ سال سن خواهد داشت و پیرترین فردی در تاریخ ایالات متحده خواهد بود که مقام ریاست جمهوری را در اختیار می گیرد
● نژاد به نفع اوباما کار می کند
دیوید گرینبرگ، استادیار تاریخ و مطالعات رسانه ای و خبرنگاری در دانشگاه راتگرز در نیوجرسی، گفت که وی اعتقاد دارد که "تا کنون نژاد بیشتر به نفع اوباما کار کرده است."
گرینبرگ گفت: "از طرف دیگر، مطمئناً تنها درصد کوچکی از مردم آنقدر نژادپرست هستند که هرگز به یک فرد سیاه پوست رای ندهند. ولی آنها احتمالاً به هیچ دموکراتی رای نخواهند داد، چه سفیدپوست باشد و چه سیاه پوست." گرینبرگ گفت که اوباما "احتمالاً در نظرسنجی ها تنها اندکی از بابت نژادش ضربه خواهد خورد."
گرینبرگ گفت که داستان کشیش رایت "مطمئناً باعث خواهد شد که برخی افراد در مورد اوباما دچار شک شوند. وی این ماجرا را از اول تا آخر به شکلی بد اداره کرد."
این استاد گفت که اوباما معمولاً از نژاد به شکلی "ظریف و آرام استفاده می کند، و این روشی است که با بسیاری از سیاستمداران برجستۀ سیاه پوست متفاوت است. ولی این روش بخشی از جذابیت وی را تشکیل می دهد."
گرینبرگ به یک مقاله از اوباما اشاره دارد که در ۲۶ ژوئن در مجلۀ تایمز منتشر شده است و در پایان نتیجه گیری می کند که داستانهایی مانند خانوادۀ اوباما، مادر اوباما از کانزاس است و پدرش از کنیا، "تنها در آمریکا می توانند اتفاق بیافتند."
گرینبرگ گفت، اوباما "تلاش می کند تا مردم با رای دادن به وی در مورد آمریکا احساس خوبی داشته باشند، چرا که با این کار نشان می دهند که آمریکا نژادپرست نیست – یا لااقل آنقدر نژادپرست نیست که نتواند یک رییس جمهوری آفریقایی-آمریکایی انتخاب کند."
گرینبرگ گفت که اگرچه مک کین ممکن است قوی ترین نامزدی باشد که جمهوری خواهان می تونستند معرفی کنند، ولی "در این مقطع، به نظر می رسد که اوباما شانس خوبی برای پیروزی" در انتخابات ۴ نوامبر دارد.
رای دهندگان این فرصت را دارند که رویای کینگ را به حقیقت تبیدل کنند
آلوین فلزنبرگ کارشناس علوم سیاسی و استاد مهمان در دانشکدۀ ارتباطات آننبرگ در دانشگاه پنسلوانیا و دانشکدۀ امور بین الملل الیوت در دانشگاه جورج واشنگتن است. وی گفت: "اینکه نژاد در این مبارزه رخ می نماید یا نه و سطح خودنمایی آن، به میزان زیادی به خود نامزدها بستگی دارد."
فلزنبرگ مسالۀ نژاد را به طور گسترده در کتاب جدیدش به نام رهبرانی که شایستۀ شان بودیم و تعداد کمی که شایستۀ شان نبودیم: بازنگری در بازی رتبه بندی ریاست جمهوری، بررسی می کند. وی گفت: "اکنون که رای دهندگان در چندین انتخابات مقدماتی [در سال ۲۰۰۸] نشان داده اند که آماده، اگر نه مشتاق، هستند که فرزند یک مهاجر آفریقایی-آمریکایی را به عنوان بالاترین مقام کشور انتخاب کنند، من فکر می کنم که میزان مشارکت در جامعۀ آفریقایی-آمریکایی به شکلی استثنایی بالا خواهد بود."
فلزنبرگ گفت،مک کین "روشن ساخته است که وی رای کسانی که به خاطر نژاد یک نامزد آفریقایی-آمریکایی علیه او رای می دهند را نمی خواهد. وی افزود، رای دهندگان همۀ احزاب و نژادها این فرصت را دارند که با دادن این فرصت به اوباما که بر اساس صلاحیت و نه نژاد خود برای مقامی که جستجو می کنذ مورد قضاوت قرار گیرد، به رویای رهبر فقید حقوق مدنی، مارتین لوتر کینگ جونیور، معنی ببخشند. همین امر در مورد جان مک کین نیز صادق است."
فلزنبرگ گفت، با توجه به محبوبیت اندک پرزیدنت بوش در نظرسنجی ها، جمهوری خواهان مک کین را به عنوان "تنها جمهوری خواهی که بخت پیروزی در انتخابات ریاست جموری را دارد" انتخاب کردند در حالی که اوباما "رای دهندگان چندباره، کسانی که برای اولین بار رای می دهند و رای دهندگان جوان را به شور آورده و وارد فرآیند سیاسی کرده است. این دستاورد قابل توجهی است."
به گفتۀ فلزنبرگ، مک کین "یک داستان الهام بخش شخصی و یک کارنامۀ قابل توجه از دستاوردها برای گفتن و ارائه دادن دارد. پس از سالهای بسیار گوش کردن به گلایۀ رای دهندگان در مورد ماهیت گزینه هایشان، این بار، رأی دهندگان برای یک مهمانی وارد میدان می شوند ."
اریک گرین
منبع : دفتر برنامه های اطلاعات بین المللی وابسته به وزارت امور خارجه ایالات متحده


همچنین مشاهده کنید