پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

اتاق نشیمن، اتاق خانواده


اتاق نشیمن، اتاق خانواده
اتاق نشیمن را از این رو می‌توان اتاق خانواده نامید كه اغلب پس از یك روز كاری تمام اعضای خانواده اعم از پدر، مادر و فرزندان در این فضا گردهم آمده و به فعالیت‌های گوناگونی از قبیل تماشای تلویزیون، صرف میوه و تنقلات و مطالعه روزنامه می‌پردازند.
اغلب خانواده‌ها مهمانان نزدیك و صمیمی را نیز در اتاق نشیمن پذیرایی می‌كنند و گاهی نیز به‌علت كوچكی آپارتمان‌ها اتاق نشیمن در وقع اتاق پذیرایی نیز هست. بنابراین طراحی دكوراسیون اتاق نشیمن به واسطه كاربردهای متنوع و متعدد آن حائز اهمیت است. هنگامی كه قصد داریم دكوراسیون اتاق نشیمن منزل را طراحی كنیم، باید این فضا را از جنبه‌های گوناگونی چون پالت رنگی، نورپردازی، انتخاب كفپوش مناسب و پوشش دیوارها و چیدمان وسایل و مبلمان مورد بررسی قرار دهیم. انتخاب مناسب برای هر یك از موارد بالا در واقع با در نظر گرفتن روش زندگی و عادات معمول هر خانواده پاسخی مشخص دارد. به‌عنوان مثال در مورد انتخاب پالت رنگی ممكن است شما به خانواده رنگ‌های كرم كه جلوه‌ای كلاسیك به فضا داده و آن را روشن و مدرن می‌نمایانند علاقه مند باشید. اما اگر دو بچه كوچك ۴ و ۶ ساله در منزل دارید، استفاده از چنین رنگ هایی برای اتاق نشیمن جز ایجاد فشار عصبی و استرس و نگرانی دائم از كثیف شدن مبلمان و فرش و دیوارها كه در نهایت لذت بردن از تركیب رنگی اتاق را منتفی می كند، نتیجه دیگری در بر نخواهد داشت.
فعالیت‌هایی كه اعضای خانواده شما به طور اخص در اتاق نشیمن منزل به آنها خواهند پرداخت، بهترین راهنما برای برنامه ریزی و تصمیم‌گیری درباره دكوراسیون اتاق نشیمن شما هستند. با توجه به ویژگی های معماری اتاق نشیمن منزلتان از قبیل میزان نورگیری و ابعاد اتاق پالت رنگی مناسب را در نظر بگیرید.
چیدمان مبل‌ها نیز باید به نحوی باشد كه افراد را به گفت و گو ترغیب نماید و در واقع اعضای خانواده به شكلی روبه‌روی یكدیگر قرار گیرند كه در برابر دید هم باشند. ضمن آنكه تلویزیون نیز از اكثر مبل‌ها قابل دیدن باشد. در انتخاب نوع مبلمان برای اتاق نشیمن باید دقت كنیم، فضای مخصوص نشستن در این اتاق چه به واسطه كاناپه چه از طریق صندلی و یا پشتی و تشك تهیه و تامین شود و براساس راحتی افراد انتخاب شده باشد. هنگام تعیین چیدمان مبل‌ها و میز و سایر وسایل توجه داشته باشید حركت در میان آنها به راحتی ممكن باشد. بسته به فرم و ابعاد اتاق و ویژگی‌های غیرقابل تغییر آن نیز بی شك در نوع چیدمان انتخابی شما تاثیر می گذارد.
اگر چه طراحی رنگ یك اتاق نشیمن بستگی به وضعیت و سپس سلیقه صاحبخانه دارد، اما بعضی از گروه های رنگی برای اتاق نشیمن مناسب تر هستند، از این میان می توان از خانواده رنگ های كرم و قهوه‌ای نام برد. هنگام انتخاب كفپوش مناسب برای این فضا نیز می‌توانید از پوشش‌های مختلف مانند سرامیك، پاركت و كفپوش های HDF جدید كه تحت این عنوان در بازار وجود دارند، استفاده كنید و در مركز تجمع و چیدمان مبل ها از یك فرش، گلیم یا پوشش نرم دیگر بهره بگیرید تا گرما و راحتی لازم در فضا تأمین شود.
نورپردازی در این اتاق نیز باید شامل مجموعه‌هایی از چند نوع نورپردازی باشد كه پاسخگوی نیازهای مختلف افراد در این اتاق باشند. بهتر است از چراغ هایی در فضای نشیمن بهره بگیرید كه نور را نه به طور مستقیم بلكه به‌صورت بازتابی از دیوار یا سقف به فضا منتقل می‌كنند. این نوع نورپردازی مانع از ایجاد سایه‌های تند می‌شود. وجود یك آباژور پایه بلند در كنار یكی از مبل‌ها فضای مناسبی برای مطالعه فراهم می‌آورد.
در آخر تأمین نور مناسب برای ایجاد كانون توجه بر روی عناصر دكوراتیو و تابلوهای نصب شده بر روی دیوار در اتاق نشیمن نیز می‌تواند بر جذابیت فضای آن بیفزاید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید