سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

انقلاب آگهی‌های آنلاین


انقلاب آگهی‌های آنلاین
بازاریان می‌گویند، اگر سایت‌های اینترنتی به وعده‌هایی که در سال گذشته دادند،‌عمل کنند، آنها بودجه آگهی‌های تبلیغاتی آنلاین خود را افزایش خواهند داد. این وعده‌ها عبارتند از تعیین و اندازه‌گیری دقیق تاثیر آگهی‌های تبلیغاتی پر فروش، آگاهی در مورد مارک‌ها و نیز عوامل دیگر مثل قصد و نیت مصرف‌کنندگان برای خرید.
هر ماه که می‌گذرد کمپانی‌های آنلاین به طور روز‌افزونی توانایی انجام این کار را پیدا می‌کنند اما سئوال این است، آیا بازاریان واقعا این کار را انجام می‌دهند؟
گوگل آخرین کمپانی است که به وعده‌هایش در این مورد دارد خوب عمل می‌کند. یک شکل و طرح جدید به تبلیغات‌کنندگان اجازه می‌دهد که یک‌سری کدهای نرم‌افزاری را از وب‌سایت‌ گوگل کپی کرده و بر صفحات وب‌سایت خود بچسبانند. وقتی کاربران بر لینک‌ آگهی‌ها کلیک می‌کنند از وب‌سایت گوگل، گوگل مسیر کاربر را دنبال می‌کند ولی مثل دیگر کمپانی‌ها، گوگل اطلاعات شخصی کاربر را جمع‌آوری نمی‌کند.
آگهی‌دهنده‌ها می‌توانند به گوگل وصل شوند و نمودارهایی را ببینند که چند بازدید‌کننده یک آیتم را خریده‌اند و برای دریافت پیام به ای‌میل خود امضا کردند با اطلاعات دیگری را جستجو نموده‌اند. با تجهیز به این اطلاعات، بازاریان می‌توانند بفهمند که افزایش بودجه می‌ارزد یا خیر!
سالار کامانگار، مدیر بازاریابی گوگل می‌گوید، ما فکر می‌کنیم که این موضوع جای حرف دارد که ما به تبلیغات‌کننده‌ها کمک کنیم که بدانند چه اتفاقی دارد می‌افتد. ما نمی‌خواستیم آنها قیمت را بالا یا پایین ببرند، زیرا اگر آنها قیمت را بالا ببرند ما به عنوان یک مشتری ضرر می‌کنیم و اگر آنها قیمت را پایین بیاورند، آنها از رقابت خارج می‌شوند.
در این سه هفته یعنی از زمانی که گوگل شکل و ترکیب جدید خود را اعلام کرده، کامانگار گفت: منافع بیشتر از حد انتظار از آگهی‌دهندگان دریافت کرده است و مشتریان آنها از سرویس جدید که به طور کلی قیمت‌ها در آن افزایش پیدا کرده است، استفاده کرده‌اند، در حالی که به نظر می‌رسد با افزایش قیمت، میزان استفاده کم شود.
این شکل و ترکیب جدید به این کمپانی کمک‌ می‌کند تا از تعلیق و وقفه آنی در آگهی‌ها به وسیله بازاریان جلوگیری کند، بازاریانی که اغلب برای ارزیابی و آزمایش رقابت‌های تبلیغاتی چند روزی فعالیت‌های تبلیغاتی خود را تعطیل می‌کنند.
تحلیلگران صنعتی می‌گویند که این طرح جدید از سوی گوگل و خدمات مشابه از سوی کمپانی‌هایی مثل (centre port) و link share به بازاریان کمک می‌کند تا سود سرمایه‌گذاری خود در بخش آگهی را تعیین ‌کند.
البته بازاریان سنتی خیلی به این شیوه متکی نیستند، آنها درگیر رقابتی دیگر، یعنی رقابت «مارک‌های»‌تجاری هستند تا ارقام و آمار. به هر حال قبل از وب، تنها رسانه تبلیغاتی که چنین محاسباتی را امکان‌پذیر می‌ساخت، ارسال مستقیم نامه‌ بود که مدیران بازاریابی از طریق نامه‌های به اصطلاح «جانک» یا ارسال بروشورها این کار را می‌کردند.
اما در دو سال اخیر، کمپانی‌های سنتی بودجه‌های خود در عرصه‌های مختلف تجارت را بررسی می‌کنند و بازگشت سرمایه خود را محاسبه می‌کنند. اما با وجود اینکه ابزار و امکانات آنلاین برای محاسبه بازگشت سود و میزان سرمایه‌گذاری در دسترس است، بازاریان سنتی کمتر درباره آن چیزی می‌دانند.
تحقیق فورتر از ۹۵ بازاری که روز جمعه منتشر شد، حاکی از آن است ۸۱ درصد از آنها معتقدند که بودجه آگهی‌های آنلاین خود را در صورتی افزایش خواهند داد که ثابت شود چنین آگهی‌هایی فروش آنها را افزایش داده است. اما بسیاری از پاسخ‌دهندگان از مطالعات و تحقیقات بی‌شماری که تاثیر افزایش هزینه آنلاین را نشان می‌دهد، چیزی نمی‌دانند. فقط اگر بازاریان تجربه خوبی از آگهی‌های آنلاین داشته باشند، اعتماد آنها افزایش پیدا خواهد کرد و هزینه‌ها را می‌افزایند.
گوگل، یکی از آن کمپانی‌هایی است که چنین ضمانت‌هایی را به بازاریان می‌دهد. همچنین وب‌سایت‌ news.com ، builder.com، gamespot.com و برخی دیگر نیز از جمله کمپانی‌هایی هستند که خدمات مشابهی را ارائه می‌دهند.
اوایل سال جاری gamespot که یک وب‌سایت اطلاعاتی درباره بازی‌های ویدئویی است، برنامه‌ای برای تبلیغات کنندگان تدارک دید به نام gamespot trax که در واقع یک سرویس مجانی آنلاین که می‌توانستند نتایج آماری، آگهی‌های تبلیغاتی را دنبال کنند.
البته کارشناسان معتقدند که gamespot trax ، یک سرویس غیر معمول در میان سرویس‌های تجزیه و تحلیل‌ آگهی‌های آنلاین است، زیرا این سرویس چیزهایی دیگر غیر از میزان فروش را هم نشان می‌دهد، چیزهایی از قبیل میزان و تعداد مصرف‌کنندگان آنلاین و میزان آگاهی مصرف‌کنندگان از طریق تحقیقات اینترنتی.
Game Spot trax، آمار سیر هر طبقه و رده‌بندی برای ۸۵۰۰ محصولات ویدئویی که Game Spot و دیگر سایت‌های بازی آن‌ها را ارائه می‌دهند. برای مثال برای ویدئویی هنرهای الکترونیکی فوتبال ۴۰ و Maddem Game Spot trax نشان می‌دهد که چگونه آگاهی مشتریان از زمانی که این ویدئوها ارائه شده است تاکنون چه تغییراتی را دنبال کرده است و تعداد کسانی که از بخش Medden ۴۰ بازدید کردند چند نفر بودند و آن را با تعدادی که از وب سایت Geme Spot دیدن کرده‌اند را مقایسه می‌کنند.
یکی از بازاری‌ها به نام اریک جانسون معتقد است که چنین خدماتی واقعا ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در واقع این موضوع ما را وامی‌دارد تا سرمایه‌گذاری خود را در این بخش افزایش دهیم. جانسون می‌گوید: مشتریانش که مصرف‌کنندگان اصلی بازی‌های ویدئویی و الکترونیکی کمپانی‌هایی نظیر سونی و Electronic Art هستند، «تغییرات معنی‌داری» در هزینه آگهی‌های آنلاین آنها ایجاد کرده اند.
وی می‌گوید: در گذشته آنها ۲۰ هزار دلار برای آگهی‌های آنلاین هزینه می‌کردند و حالا ممکن است که آنها این مبلغ را به ۲۰۰ یا حتی ۳۰۰ هزار دلار افزایش دهند.
آنها معتقدند از زمانی که خدمات Trax ارائه شده است یعنی از بهار امسال تعداد آگهی‌های تبلیغاتی بر روی Game Spot و سایت CNET و دیگر وب‌سایت‌هایی که ویدئویی‌های بازی را ارائه می‌کنند، سه برابر شده است که می‌توان گفت میانگین هزینه تبلیغاتی بر روی هر سایت ۲۵ درصد افزایش یافته است.
در ماه‌های آینده Gemspot، داده‌های چرخه خرید خود را با آمار فروش از کمپانی تحقیق NPD یکی می‌سازد برای این‌که به پیش‌بینی‌های فروش بازی‌ها کمک کند. آقای بریگز مدیر اجرایی این کمپانی می‌گوید که سال آینده CNET به آگهی‌دهندگان وب سایت‌های دیگری را پیشنهاد خواهد کرد که خدمات مشابهی را ارائه می‌دهد و همان پولی را دریافت می‌کند که .trax این یعنی یک انقلاب.
نویسنده : امیر کوچک سرابندی
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید