سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

استفاده از داروهای استروییدی


استفاده از داروهای استروییدی
این روزها همه رباط صلیبی پاره می کنند، شما چطور ؟؟؟؟؟؟
بازیکنان حرفه ای فوتبال ما دستمزدهای حرفه ای دریافت می کنند اما هیچ گاه تفکرات حرفه ای یک فوتبالیست را در فکرشان پرورش نمی دهند. بزرگ ترین معضلی که این روزها گریبان لیگ هشتم را گرفته مصدومیت ستاره های تیم های لیگ برتری است. گویی پاره شدن رباط صلیبی بین بازیکنان رواج یافته! اگر فشار مسابقات در فوتبال خودمان را با سنگینی و تراکم مسابقات در اروپا مقایسه کنیم باید بگوییم بازیکنان شاغل در اروپا باید هر روز رباط پاره کنند!
در هر صورتی که این گونه نیست و بازیکنان اروپایی شاداب بر سر تمرین ها حاضر می شوند و با یک برنامه ریزی دقیق توسط کادر پزشکی باشگاه برای تورنمنت های مختلف آماده می شوند.
▪ حاج رضایی: تمرینات غیر علمی
امیر حاج رضایی درباره پارگی رباط فوتبالیست ها می گوید: یکی از دلایل این نوع آسیب دیدگی خطاهای تمرینی است.
یعنی تمریناتی که بدون فاکتورهای علمی برای فوتبالیست ها در نظر گرفته می شود.
برنامه ریزی غلط به صورت فشارهای زیاد در آماده سازی و نوع تمرینات روی یک عضله از عوامل دیگر این نوع مصدومیت است.
در نتیجه بدن بازیکن در دسترس آسیب دیدگی قرار می گیرد.
فوتبالیست حرفه ای باید از بدنش مراقبت کند و علاوه بر تمرین خوب ، استراحت خوبی هم داشته باشد.
▪ نوروزی: ریکاوری مهم است
امین نوروزی اگرچه دکتر نیست اما آنقدر با مساله پارگی رباط صلیبی برخورد کرده که می توانیم نظرات او را هم جدی بگیریم: بازیکنان در فصل تمرینات بدنسازی زمان زیادی برای استراحت کافی ندارند. ریکاوری به درستی انجام نمی شود. اما در مورد این نوع آسیب دیدگی نمی توان دلیل خاصی را ثابت کرد. به هر حال می توان گفت یکی دیگر از دلایل پاره شدن رباط تمرینات بدنسازی است که بیش از حد به روی پا فشار می آورد. بعضی از بازیکنان به طور شخصی به این تمرینات می پردازند.به هر حال متاسفانه استفاده گسترده از داروهای انرژی زا در بین ورزشکاران رایج شده است. این عده می کوشند که به وسیله آنها به اهداف کوتاه مدت خود دست یابند. اما به چه هزینه ای به این اهداف می رسند
▪ معینی: استرویید مصرف می کنند
فریدون معینی هم نظرات مشابهی دارد: بر اثر فشار تمرینات در حالت های خستگی بازیکن آسیب می بیند. مربیان بر روی تمرینات کنترل دقیق ندارند و بدن اعضای تیم را به خوبی گرم نمی کنند. از آن طرف کادر پزشکی تیم بازیکنان را کنترل نمی کند. در تمرینات حرکات سریع انفجاری، استفاده از داروهای انرژی زا برای رسیدن به حداکثر آمادگی بدون در نظر داشتن توان بازیکن صورت می گیرد. بازیکنان با استفاده از داروهای انرژی زا یا استروییدی با تصور خودشان فکر می کنند می توانند در درگیری های بزرگ شرکت کنند اما از نظر فیزیکی بدن هایشان آمادگی لازم را ندارد در نتیجه بازیکن آسیب می بیند.
▪ ربیعی: خطر را احساس نمی کنند
دکتر ربیعی پزشک سابق تیم سپاهان از نظر علمی و تجربی نظریات جالبی دارد: این نوع آسیب دیدگی بیشتر به دلیل عدم رفتار حرفه ای در بازیکنان است. بعضی از بازیکنان به دلیل آسیب دیدگی خفیف روی زانو برای اینکه به کوران مسابقات برسند از داروهای استروییدی استفاده می کنند. این داروها سبب می شود تا علایم درد از بین برود. زمانی که علایم درد و التهاب از بین می رود بازیکن متوجه نمی شود چه خطری او را تهدید می کند.
در نتیجه رباط صلیبی پاره می کند. فوتبالیست های ما از نظر نوع استراحت و تغذیه درست حرفه ای عمل نمی کنند. بدون داشتن زمان کافی برای ریکاوری بر سر تمرینات حاضر می شوند و در خلال تمرینات بدن هایشان شادابی لازم را ندارد.
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید