سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

وبلاگ دنیآی جدید


وبلاگ دنیآی جدید
در دنیای تکنولوژی امروز و در صدر آن تکنولوژی ارتباطات ، هر روز پدیده ای جدید بروز می کند یکی از این پدیده های معروف و جذاب که در طی یکی دو سال اخیر هر روز به طرفداران آن اضافه می شود وبلاگ نویسی است.
اگر به اخبار و مقالات مربوط به کامپیوتر سری زده باشید می بینید که این پدیده ارتباطاتی ظرف مدتی کوتاه رشد قابل توجهی داشته است ؛ در این مقاله نگاهی به جنبه های مختلف این پدیده داریم:
● وبلاگ چیست؟
وبلاگ یادداشتهای روزانه صاحب (صاحبان) سایتها در مورد تخصص آنها و یا زندگی شخصی آنهاست.
● چرا وبلاگ به وجود آمد؟
در سالهای نه چندان دور صاحبان سایتهای شخصی و کوچک برای درج هر خبر یا مطلب جدید در سایت حود باید صفحه ای جدید ایجاد می کردند که لازمه این کار صرف زمان نسبتا طولانی بود که با توجه به محدودیت زمان صاحبان سایتهای شخصی و بیینندگان آنها معمولا پس از مدتی باعث تنبلی صاحبان سایتها و بروز نشدن سایتهای آنها می شد!
تنها راه حل این موضوع برنامه نویسی تحت شبکه و طراحی نرم افزارهایی جهت درج اطلاعات جدید بود که تنها در سایتهای بزرگ و پربییننده تر صورت می گرفت چرا که این کار نیز نیاز به تخصص و صرف زمان داشت و از عهده صاحبان سایتهای کوچک خارج بود.
با افزایش تعداد سایتهای شخصی و به بازار آمدن زبانهای برنامه نویسی تحت شبکه و در راس آن مجموعه Visual studio .NET شرکت Microsoft و افزایش امکانات برنامه نویسی تحت شبکه در آنها نسبت به نسخه های مشابه یا پیشین تعدای از سایتهای خدمات دهنده تصمیم گرفتند که با نوشتن این برنامه ها و اهدای رایگان آن به کاربران سایتهای خود و در مقابل درج تبلیغات در قسمتی از صفحات این مشکل را از سر راه صاحبان سایتهای کوچک بردارند و از این رهگذر سود اقتصادی قابل توجهی هم برای خود به دست آورند.
اینگونه سایتهای خدمات دهنده ظرف مدت خیلی کوتاهی رشد کردند و مورد استقبال قرار گرفتند و توانستند جای خود را در دنیای IT باز کنند و حتی با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی مثل برگزاری مسابقات بهترین وبلاگ در سایت خود به جذابیت این کار افزودند.
● چگونه یک وبلاگ بسازیم؟
اولین شرط ایجاد یک وبلاگ داشتن یک سایت شخصی روی اینترنت است اگر چنین سایتی ندارید هیچ نگران نباشید! چون تمام سایتهای خدمات دهنده وبلاگ یک ساطت مجانی را در صورت نیاز شما در اختیارتان می گذارند.
برای ایجاد یک وبلاگ ابتدا وارد یک سایت خدمات دهنده وبلاگ شوید معروفترین سایت در جهان در این زمینه سایت Blogger.Com می باشد ، در ایران نیز سایتهایی مثل Persianblog.Com و Blogsky.Com این خدمات را ارائه می کنند.
در مرحله یاید بعد مراحل عضویت را پشت سر گذاشت و نام سایت و آدرس Ftp آن و Path مربوط به ذخیره صفحه وبلاگ خود را وارد کرد.سپس قالب (Template) سایت خود را انتخاب کنید که البته این قالب قابل تغییر است و خودتان می توانید قالب جدیدی را جایگزین کنید یا قالب فعلی را تغییر دهید ؛ این قالبها صفحاتی با پسوند htm می باشد که اساس این صفحات شامل Tag هایی است که توسط شرکت خدمات دهنده نوشته شده اند و Case sensitive هستند پس برای تایپ آنها باید در بزرگ یا کوچک بودن حروف دقت کرد.
سپس در قسمت یادداشتها می توانید مطالب خود را تایپ کرده و با زدن دکمه ذخیره و بازیابی اطلاعات آنها را به روز کنید.
این روش کلی ایجاد یک وبلاگ است که البته اگر از یک سایت خارجی و غیر فارسی خدمات بگیرید باید مراحل دیگری را برای فارسی کردن قالب خود و صفحه تایپ یادداشتها دنبال کنید!
اگر این مراحل را درست انجام داده باشید و موفق به قرار دادن مطالب خود شده باشید تفاوت زمان لازم برای این روش و روش سنتی طراحی صفحات و بروز کردن آنها را درک می کنید!
● محتوای وبلاگ چیست؟
محتوای وبلاگها بستگی به سلیقه و تخصص صاحب(صاحبان) آنها دارد البته معمولا وبلاگها متعلق به یک نفر هستند ولی اگر گروهی هم روی یک وبلاگ کار کنند موضوع فعالیت آنها یکی است.
وبلاگها می توانند شامل مطالب خصوصی و روزانه افراد ، اخبار سیاسی، هنری،علمی،کامپیوتر،اینترنت،ورزش و... ، ادبیات،شعر و خیلی موضوعات دیگر یا ترکیبی از همه این موضوعات یا تعدادی از آنها باشد.
در کل شرط داشتن یک وبلاگ خوب و موفق با بیننده های زیاد و همیشگی این است که هر فرد از طریق حضور در جهان و جامعه مطالب و اخبار جدیدی را در مورد موضوع وبلاگ خود به دست آورده و در آن قرار دهد. وبلاگ نویسانی موفق بوده اند که خودشان اخبار را به دست آورده اند و با ظاهری زیبا روی سایت خود قرار داده اند و وبلاگ خود را دائما بروز کرده اند،البته باید توجه داشت که نباید برای بروز رسانی دائمی اطلاعات از کیفیت آنها صرف نظر کرد.
استقاده از اخبار و مطالب دیگر سایتها و رسانه های مختلف در وبلاگ نویسی چندان مرسوم نیست.
خلاصه اینکه صاحب وبلاگ باید در زندگی علاوه بر فعالیت شخصی خود یک خبرنگار در مورد موضوع وبلاگ خود باشد.
ولی در نهایت معمولا وبلاگها جنبه منطقه ای و خاص پیدا می کنند یعنی بینندگان وبلاگ معمولا محدود و منحصر به منطقه ای خاص می باشند چرا که وبلاگها اساسا در سایتهای شخصی پیاده سازی می شوند و بینندگان سایتهای شخصی هم معمولا از قشر خاصی از جامعه و منطقه ای خاص می باشند.
● جنبه اقتصادی وبلاگ
سایتهای خدمات دهنده وبلاگ سود مناسبی از این خدمات خود می برند چرا که در قبال اهدای خدمات رایگان تبلیغات دیگر سایتها را روی وبلاگها قرار می دهند پس این برای آنها سود رسانی قابل توجهی به دنبال دارد.
صاحبان وبلاگها هم به نسبت تعداد بینندگان سایت خود از این کار سودی می برند اگر چه بینندگان این سایتها منطقه ای و خاصند ولی در هر صورت این سایتها مکان خوبی برای شرکتهایی است که آنها هم به صورت منطقه ای و محدود فعالیت می کنند.
● آینده وبلاگ
این پدیده که با سرعت قابل توجهی در حال رشد است در حال وارد شدن به مرحله جدیدی می باشد و آن مرحله به وجود آمدن نرم افزارهای حرقه ای تر بدون نیاز به استفاده از سایتهای خدمات دهنده و امکان تغییرات بیشتر روی وبلاگ است به نظر می رسد این پدیده بیشتر از قبل در بین بینندگان روز افزون اینترنت گسترش پیدا کند.
● وبلاگ در ایران
مدتی کوتاه پس از باب شدن وبلاگ نویسی در جهان ، وبلاگ نویسی در ایران هم وارد شد و خیلی زود گسترش یافت.اکنون در ایران وبلاگ نویسان ماهری وجود دارند که تعداد آنها هم قابل توجه می باشد.دو سایت مطرح فارسی در زمینه ازائه خدمات وبلاگ قارسی موجودند Persianblog.Com و Blogsky.Com .اخیرا هم کتابی تحت عنوان"راهنمای ساخت وبلاگ" توسط آقای مهندس یعسوبی نوشته شده است که راهنمای خوبی برای وبلاگ نویسان فارسی است.
نویسنده : کیوان نیّری
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید