جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

از عنوان چهاردهمی المپیک ۱۹۵۶ تا حال و روز فعلی ورزش ما در المپیک پکن !


از عنوان چهاردهمی المپیک ۱۹۵۶ تا حال و روز فعلی ورزش ما در المپیک پکن !
با اینکه مقام چهاردهم المپیک ۱۹۵۶ ملبورن بهترین عنوان گروهی ایران در تاریخ این بازیها است اما آوردگاه سیدنی و کسب ۳ طلا و یک برنز را می توان اوج درخشش ایران در بزرگ ترین رویداد دنیا دانست. المپیک بصورت رسمی در سال ۱۸۹۶ در آتن آغاز شد اما ایران تا سال ۱۹۳۶ در بازیها شرکت نکرد. در آن سال کاروان کشورمان متشکل از گروهی از دانشجویان ایرانی که برای تحصیل به فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و اتریش رفته بودند، در آن رقابتها حضور یافت.
آنها لباسی متحدالشکل تهیه کرده و در گروه ۱۹ نفری پا به دهکده المپیک نهادند اما در نهایت موفق به کسب نتیجه ای نشدند. بر اثر جنگ جهانی دوم و آثار آن، بازیها در ۳دوره تعطیل شد تا اینکه در سال ۱۹۴۸ دوره دیگری از بازیها در بریتانیا برگزار شد و کاروان ورزشی ایران با ۵۲ نفر از ورزشکاران، مربیان، سرپرستان و غیره عازم لندن شد. از آن دوره به بعد و تنها در المپیکهای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ ورزشکاران ایران به علت جنگ تحمیلی در رقابتها شرکت نکردند. کاروان ورزشی ایران برای نخستین مرتبه در المپیک ۱۹۴۸ لندن حضور یافت و پس از آن رقابتها به طور مستمر در تمامی دوره های المپیک به استثنای سالهای ۱۹۸۰ و ۱۹۸۴ شرکت کرده است.
در جدول مدال آوران نام جعفر سلماسی به عنوان اولین مدال آور ایرانی در بازی های المپیک ثبت شده است. سلماسی در المپیک ۱۹۴۸ در وزنه برداری به مدال برنز دست یافت ضمن اینکه اولین مدال طلای المپیکی ایران را امامعلی حبیبی در المپیک ۱۹۶۵ برای کشتی بدست آورد. در مجموع کاروان ایران در المپیک ۱۹۴۸ لندن با کسب یک مدال برنز کمترین مدال را از آن خود کرد و در سال ۱۹۵۲ هلسینکی با ۷ مدال بیشترین تعداد مدال را کسب کرده است البته از نظر مرغوبیت ایران در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی به ۳ مدال طلا دست یافت. همچنین از حضور ۱۳ دوره ای ورزشکاران ایرانی در المپیک ۱۰ طلا، ۱۵ نقره و ۲۱ برنز در۳ رشته کشتی، وزنه برداری و تکواندو کسب کرده است. آمار مدال آوران ایرانی از ابتدا تا به امروز به شرح زیر است:
▪ ۱۹۴۸ لندن
کاروان ایران در وزنه برداری توسط جعفر سلماسی به مدال برنز دست یافت و در رده بندی تیمی در رده سی و ششم بازیها قرار گرفت.
▪ ۱۹۵۲ هلسینکی
کاروان ایران در وزنه برداری توسط محمود نامجو به مدال نقره و علی میرزایی به مدال برنز دست یافت و در کشتی هم غلامرضا تختی و ناصر گیوه چی به مدال نقره و محمود ملاقاسمی، جهانبخت توفیق و عبدالله مجتبوی به مدال برنز دست یافتند تا با اتکا به این ۳ مدال نقره و ۴ مدال برنز در رده بندی کلی مسابقات در رده سی ام قرار بگیرد.
▪ ۱۹۵۶ ملبورن
کاروان ایران در کشتی توسط امامعلی حبیبی و غلامرضا تختی به مدال طلا و محمد علی خجسته پور و محمد مهدی یعقوبی به مدال نقره دست یافت و در وزنه برداری هم محمود نامجو مدال برنزرا از آن خود کرد تا با کسب ۲ مدال نقره ، ۲ نقره و یک برنز در رده چهاردهم قرار بگیرد.
▪ ۱۹۶۰ رم
کاروان ایران در کشتی توسط غلامرضا تختی به مدال نقره و محمد ابراهیم سیف پور و محمد پذیرایی به مدال برنز دست یافت. در وزنه برداری هم اسماعیل علمخواه به مدال برنز رسید تا تیم ایران با کسب یک مدال نقره و ۳ برنز به رده بیست و هفتم دست یابد.
▪ ۱۹۶۴ توکیو
کاروان ایران تنها در کشتی توسط محمد علی صنعتکاران و علی اکبر حیدری به مدال برنز دست یافت تا با کسب همین ۲ مدال برنز به رده سی و چهارم دست یابد.
▪ ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی
کاروان ایران در وزنه برداری توسط محمد نصیری به مدال طلا و پرویز جلایر به مدال نقره دست یافت و در کشتی عبدالله موحد به مدال طلا و شمس الدین سید عباسی مدال برنز گرفتند تا ایران با کسب ۲ مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز به رده نوزدهم دست یابد.
▪ ۱۹۷۲ مونیخ
کاروان ایران در وزنه برداری توسط محمد نصیری به مدال نقره دست یافت و در کشتی هم رحیم علی آبادی به مدال نقره و ابراهیم جوادی به مدال برنز دست یافتند تا با کسب ۲ نقره و یک برنز به رده بیست و هشتم دست یابد.
▪ ۱۹۷۶ مونترال
کاروان ایران در کشتی توسط منصور برزگر به مدال نقره و در وزنه برداری به وسیله محمد نصیری به مدال برنز دست یافت تا در مجموع با کسب یک نقره و یک برنز در رده سی و سوم بایستد.
▪ ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس آنجلس
ایران بازیهای ۱۹۸۰ مسکو و ۱۹۸۴ لس آنجلس را تحریم کرد تا ۱۲ سال از بازیهای المپیک به دور باشد.
▪ ۱۹۸۸ سئول
کاروان ایران تنها در کشتی آزاد و توسط عسکری محمدیان به مدال نقره دست یافت تا در رده چهلم قرار بگیرد.
▪ ۱۹۹۲ بارسلونا
کاروان ایران در کشتی توسط عسکری محمدیان به مدال نقره و امیررضا خادم و رسول خادم به مدال برنز دست یافتند تا با تکیه بر این یک نقره و ۲ برنز در جای چهل و هفتم المپیک قرار بگیرد.
▪ ۱۹۹۶ آتلانتا
کاروان ایران در ۱۰۰ سالگی المپیک در کشتی توسط رسول خادم به مدال طلا، عباس جدید به مدال نقره و امیررضا خادم به مدال برنز دست یافت تا با تصاحب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز در رده چهل و سوم قرار گیرد .
▪ ۲۰۰۰ سیدنی
کاروان ایران در وزنه برداری با درخشش غیر قابل باور حسین رضازاده و حسین توکلی به ۲ مدال طلای ارزشمند دست یافت، تا با توجه به مدال طلای علیرضا دبیر در کشتی و برنز هادی ساعی در تکواندو جایگاه بیست و هفتم المپیک را از آن خود کند.
▪ ۲۰۰۴ آتن
کاروان ایران در وزنه برداری توسط حسین رضازاده به مدال طلا دست یافت، در تکواندو هادی ساعی مدال طلا و یوسف کرمی مدال برنز گرفتند و در کشتی مسعود مصطفی جوکار و علیرضا رضایی به مدال نقره و علیرضا حیدری به مدال برنز دست یافتند تا ایران با کسب ۲ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز در رده بیست و نهم االمپیک قرار بگیرد.
▪ ۲۰۰۸ پکن
کاروان ایران در این دوره یکی از ضعیف ترین نتایج را رقم زد و با مدال طلای هادی ساعی در تکواندو وبرنز مراد محمدی د رجایگاه چهل و هفتم جدول رده بندی ایستاد.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید