جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


خانمها: خود دوستی، راهی جهت رسیدن به ایده آلها


خانمها: خود دوستی، راهی جهت رسیدن به ایده آلها
یکی از مهمترین کارهایی که می توانید برای سلامت و شادکامی خود انجام دهید، تمرین خود دوستی است. اینکه به خودتان بیشتر از هر کس دیگری در دنیا احترام بگذارید نوعی خود دوستی است و می تواند جنبه بسیار مهمی در رسیدن به اهداف، سلامت خوب و موفقیت باشد. اما، خیلی اوقات، خیلی از خانم ها دیگران را قبل از خود می دانند و این مسئله ای کاملاً طبیعی است و خیلی اوقات لازم است. اما در این حال فراموش می کنند که هستند و خودشان را از همه چیز عقب می کشند.
کم کم افسرده می شوند، تمرکزشان را از دست می دهند و دیگر اشتیاق و جاه طلبی ندارند و متعجبند که چه اتفاقی در زندگیشان افتاده است که باعث شده به آن نقطه برسند.
جواب آن خیلی ساده است. آنها قانون طلایی خود دوستی را فراموش می کنند: اگر خودتان را دوست نداشته باشید، نمی توانید از دیگران انتظار داشته باشید که دوستتان بدارند.
خود دوستی ازجمله کارهای دشواری است که باید در حق خودتان انجام دهید. باید به نقطه ای در زندگیتان برسید که از اهداف و ظاهرتان کاملاً راضی و خوشنود باشید. باید به خودتان بگویید که "من آدم با ارزشی ام."
اما برای خیلی افراد آنقدرها هم ساده نیست. ممکن است این چیزها را بخواهند اما مسئولیت ها سد راه رسیدن آنها به سرنوشتشان می شود. یعنی درواقع خودشان را فدای دیگران می کنند.
حالا می خواهیم ببینیم کسی که دچار این گمگشتگی شده است، چطور می تواند دوباره خود را پیدا کند؟
ساده است، این ۵ قانون طلایی خوددوستی را دنبال کنید تا همانی شوید که همیشه می خواستید باشید.
۱) ظاهرتان را تغییر دهید.
اولین قدم در اعلام خوددوستی این است که دوباره عاشق خودتان شوید. وقتی به دنیا آمدید، این مسئله کاملاً طبیعی بود. با مرور زمان، ممکن است درمورد ظاهرتان اعتماد به نفس لازم را از دست داده باشید یا ممکن است دوره ای را طی کرده باشید که در آن خودتان را خیلی حقیر و ضعیف می دیدید. شاید وزنتان تا جایی بالا رفته که سایزها بزرگتر از سایز حتی سال گذشته تان شده باشید. شاید موهایتان کم کم سفید شده است. شاید هم آن چروک ها و خط های دور لب دیگر آنقدرها هم بامزه نیستند.
کاری که باید انجام دهید این است که نگاهی به آینه بیندازید و حقیقت را به خودتان اعلام کنید. باید به خودتان بگویید، "تو را به خاطر آن چیزی که هستی دوست دارم" و به تصویرتان در آینه لبخند بزنید. اگر این کارآمد نبود، تغییراتی در خودتان ایجاد کنید. سلامتی به معنی اضافه وزن نیست پس هر روز به پیاده روی بروید و با نفس کشیدن در هوای تمیز هم وزنتان را پایین تر بیاورید و هم حال و هوایی عوض کنید. درمورد خط های خنده تان هم ناراحت نباشید، اینها نشانه اینند که شما عمری را شاد و خوشبخت زندگی کرده اید.
۲) زندانی درونتان را آزاد کنید.
وقتی روی "بیرون" خود کار کردید، نوبت به "درون" تان می رسد. خود درونی شما اگر از خود بیرونیتان مهمتر نباشد، کم اهمیت تر هم نیست.
هزاران زن هستند که آنقدر خود را درگیر زندگی کرده اند که مهمترین فرد درزندگیشان که خودشان هستند را فراموش کرده اند.
بعضی اوقات خودمان را چنان غرق در دنیا می کنیم که مراقبت از کسی که باید در اولویت قرارش دهیم، یعنی خودمان، فراموش می شود. اگر اینکار را نکنیم اتفاقی که می افتد این است که خودمان را در وضعیت ناراحتی می بینیم چون در حین همه تلاش هایمان که برای برآوردن نیازهای دیگران بوده است، مدام با مشکلات و نارضایتی های خویش بمباران شده ایم. چطور است همانطور که همه کار برای دیگران انجام می دهیم، برای خودمان هم انجام دهیم؟ نه نمی توانیم. چون با اینهمه تلاشهایی که انجام میدهیم، فرا انسان نیستیم و باید این مسئله را قبول کنیم.
باید بنشینیم و برای نگاه کردن به درون خودمان وقت بگذاریم تا ببینیم چه می خواهیم و کاری کنیم که آن اتفاق برایمان بیفتد.
۳) در خودتان استقلال ایجاد کنید.
حالا که روی وضعیت ظاهری و روحی خود کار کرده اید، وقتش رسیده که وارد عمل شوید. نکته مهم اینجا این است که مستقل شوید، آزاد از ناامنی ها، تزلزل ها، فقر و ستیزه. اولین کاری که باید انجام دهید این است که بنشینید و از خودتان بپرسید که آیا از تکیه کردن به دیگران برای شاد کردن شما، خوشحال هستید؟ پاسخ آن این خواهد بود که "مطمئناً نه" و دلیل آن هم این است که هیچ کس در این دنیا وجود ندارد که بتواند شما را آن اندازه که انتظار دارید، شاد کند. اما برای اینکه چنین اتفاقی بیفتد، باید لیستی از اهداف خود تهیه کنید. نمی توانید بدون اینکه بدانید برای رسیدن به آنجا چه باید بکنید، فردی مستقل شوید. این واقعیت را بپذیرید که هیچکس نیست که مراقب شما باشد جز خودتان و فقط آن زمان است که می توانید استقلال خود را به طور کامل پیدا کنید.
۴) از نتیجه کردار بد دوری کنید.
داستانی است که در آن زنی بود که زندگی اش مشکل پشت مشکل داشت. شوهرش به خاطر زنی دیگر او را رها کرده بود و دوست پسر کنونیش هم از او سوء استفاده می کرد. سه مرتبه دست به خودکشی نا موفق زده بود. پسرش هم به پدر کشیده بود. او هم از همسرش سوءاستفاده می کرد. مشکل هر دوی این آدم ها این است که اجازه دادند کردار بد، جزئی از زندگیشان شود. آنچه از آن مطلع نبودند این بود که می توانند سرنوشت خود را تغییر دهید و این الگوهای سوءاستفاده گرایانه را با از بین بردن این کردار بد با رفتارهایی بهتر جایگزین کنند. از بین بردن این کردارها نیازمند تلاش بسیار است. باید سعی کنید خودتان را از آن جدا کنید. وقتی اینکار را کردید، دیگر اجازه نمی دهید برگردد و حفاظی دور خودتان می کشید که از نزدیک شدن آن جلوگیری می کند.
۵) سپر حفاظتیتان را جلوی خود بگیرید.
سپر حفاظتی شما، نیروی حفاظتی شخصی شماست. از شما دربرابر مصیبت ها و مشکلات محافظت می کند و سلامتی شما را تضمین می کند. اما، زمان می برد که این سپر نامرئی وارد کار شود و فقط زمانی وارد عمل می شود که شما آنرا باور داشته باشید. عادت کردن به رفتارها و کردارهای غلط برای سلامت شما خوب نیست و سپرتان می تواند در اینگونه موارد به کارتان بیاید. اگر سفت و محکم پشت سپرتان بایستید، کردار بد ناپدید خواهد شد. با گذشت زمان هم شما و هم این سپرتان قوی تر خواهید شد.
نحوه عملکرد آن به این طریق است. تصور کنید که پشت کامپیوترتان نشسته اید و حواستان به کار خودتان است و شوهرتان مدام غر می زند که چرا لباس زیتان را از دستگیره در حمام آویزان کرده اید و با هر کلمه ای که از دهان او خارج می شود (حاصل کردار بد) فشار خون شما بالاتر می رود. تکان نخورید. این سپر نامرئی را تصور کنید که دور تادورتان کشیده شده است و کاملاً از شما مراقبت می کند. سرانجام، خیلی زود خواهید دید که احوالتان از کج خلقی و ناراحتی به آرامش کامل تبدیل خواهد شد. و در آخر این روحیه شما به اطراف هم سرایت خواهد کرد. و بعد از گذشت چند دقیقه آرامش دوباره به همه برخواهد گشت. نه اینکه مشکل آویزان کردن لباس زیرها برطرف شده باشد، نه . مهم این است که بدون بر هم خوردن اعصابتان موضوع را آرام کنید.
خط آخر این است که برای اینکه با خودتان صادق باشید، باید زمانی را در زندگیتان پیدا کنید که کل سیستمتان را دوباره راه اندازی کنید تا دوباره شاد و خوشبخت به زندگیتان ادامه دهید. زنی سرشار از عشق و خوشبختی زنی است که هر کسی آرزوی او را دارد. با برداشتن این قدم مثبت در زندگی خود، شادی و شادکامی که لایقش هستید را به خودتان هدیه بدهید.
منبع : پورتال مردمان


همچنین مشاهده کنید