جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

صاعقه ای به نام «بولت»


صاعقه ای به نام «بولت»
اوسین بولت کار خودش را کرد و رکورد اسطوره امریکایی مایکل جانسون را پس از ۱۲ سال شکست تا باشکوه ترین جشن تولد خود را در ۲۲ سالگی بگیرد ضمن این که موفق به کسب دوگانه طلای المپیک پس از ۲۴ سال شد و خود را به افتخار کارل لوییس در المپیک لس آنجلس رساند. فریادهای «تولدت مبارک، صاعقه» در پکن طنین انداز شده بود و او شادی خود را کامل ساخت. فقط چند ماه پیش بود که ۲۰۰ متر را در ۶۷/۱۹ ثانیه دویده بود و جانسون تصور نمی کرد رکوردش شکسته شود:«او شاید مدال طلا بگیرد اما فکر نمی کنم بتواند رکورد من را از آن خود کند.» و شاید اگر بولت در مترهای پایانی رقابت ۲۰۰ متر با کاهش سرعت قدرتنمایی نمی کرد زمانی بهتر از ۳۰/۱۹ نصیب او می شد اما قطعاً این پایان ماجرای «بولت صاعقه» نخواهد بود...
● با ۴ روز فاصله
۴ روز بعد از این که بولت در ۱۰۰ متر به رکورد قابل توجه ۶۹/۹ ثانیه دست یافته بود بخت اول کسب مقام قهرمانی در ۲۰۰ متر نیز محسوب می شد و با باد ملایمی که به سود او می وزید به این مهم دست یافت تا نخستین دونده باشد که در یک دوره مسابقات المپیک در هر دو ماده موفق به رکوردشکنی می شود.
در حضور بیش از ۹۱ هزار تماشاچی در ورزشگاه دو و میدانی «آشیانه پرنده»، بولت مسابقه ۲۰۰ متر را با اقتدار آغاز کرد و خیلی زود از حریفان خود فاصله گرفت و به کمک باد ۲ صدم ثانیه رکورد دونده نامدار امریکایی را بهبود بخشید. بولت پس از این بازی گفت:«شب فوق العاده ای بود درست ۹۰ دقیقه قبل از این که ۲۲ ساله شوم به این افتخار بزرگ دست یافتم و هرگز این خاطره را فراموش نمی کنم. می دانستم که توانایی دویدن با این سرعت را دارم زیرا در تمام فصل پتانسیل های خود را به اثبات رسانده بودم. به خودم می گفتم که می توانم رکورد ۲۰۰ متر را هم بشکنم و همین کار را هم کردم.» بعید نیست بولت با توجه به سن کم و استعداد فوق العاده ای که از خود بروز داده حتی بالاتر از ستارگان دو و میدانی المپیک مانند کارل لوییس، مایکل جانسون و موریس گرین جای گیرد.
بولت بعد از کسب مدال طلای ۲۰۰ متر مسابقات المپیک پکن، ابراز امیدواری کرد که بتواند در دوی ۴۰۰ متر امدادی که قرار بود شب گذشته برگزار شود نیز به مدال طلا دست یافته و سه گانه زرین معتبرترین مسابقات جهانی را به نام خود ثبت کند. این در حالی است که با ناکامی امریکا در راه یافتن به مرحله فینال این رقابت، شانس جاماییکا به مراتب افزایش یافته است و هم تیمی قدرتمند بولت، آسافا پاول که زمانی رکورددار جهان محسوب می شد امید دارد که با وجود بولت در تیم جاماییکا رکورد ۱۵ ساله ۴۰/۳۷ ثانیه دوی ۴۰۰ متر امدادی بهبود یابد.
● تحسین مایکل جانسون
مایکل جانسون هم زبان به تحسین بولت گشوده و گفته است:«باورنکردنی است، نمی توان از این صاعقه صحبت کرد اما به هر حال باید بپذیرم که او رکوردم را شکسته است. فکر می کنم توان شکستن رکورد ۴۰۰ متر مرا هم دارد.»
جانسون که در مسابقات المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا به دو طلا در ۲۰۰ متر و ۴۰۰ متر دست یافته در میان دهها هزار تماشاگر ورزشگاه آشیانه پرنده بود. او به بولت لقب«سوپرمن ۲» داده و خطاب به این دونده گفت:«تبریک می گویم آقای بولت، تو سرعتی اعجاب انگیز داری و می توانی هر رکوردی را بشکنی.»
پس از بولت چوراندی مارتینا از هلند با زمان ۸۲/۱۹ دوم شد و والاس اسپیرمن امریکایی با زمان ۹۵/۱۹ در جایگاه سوم قرار گرفت اما به دلیل انجام خطا در جریان مسابقه، پس از چند دقیقه، کمیته فنی مسابقات شاون کرافورد و والتر دیکس دوندگان امریکایی با زمان ۹۶/۱۹ و ۹۸/۱۹ به ترتیب به مدال نقره و برنز دست یافتند.
● انتقاد ژاک روگ
کسب مدال طلای ۲۰۰ متر المپیک البته بدون حاشیه نبود، شیوه بولت در شادی کردن قبل از رسیدن به خط پایان انتقاداتی از این دونده جاماییکایی را در پی داشت به نحوی که رییس کمیته بین المللی المپیک سعی کرده او را آرام سازد.
کریس آکابوسی دونده انگلیسی و برنده سه مدال در مسابقات المپیک معتقد است اگر بولت در دوی ۱۰۰ متر زودتر از موقع شادی نمی کرد می توانست حتی زمان ۵۰/۹ را به دست آورد
مسأله به همین جا ختم نشده و ژاک روگ رییس کمیته بین المللی المپیک نیز به انتقاد از او پرداخته و گفته است:«این کار در مسابقاتی مانند المپیک که هدفش دوستی و اتحاد میان ملت هاست، درست به نظر نمی رسد. شادی او نباید با بی احترامی به دیگران همراه شود، من درک می کنم که او جوان است و می خواهد به خوشحالی از دستاوردش بپردازد اما برداشتم از حرکاتش این است که سایر دوندگان را به رقابت می طلبد و در حقیقت به آنها می گوید به من نخواهید رسید. اگر پس از بازی با دیگر حریفان دست بدهد و به آنها احترام بیشتری بگذارد، بهتر است. در واقع ما انتظار نداشتیم همان کارهایی که برای شادی رکوردشکنی در ۱۰۰ متر انجام داده بود، تکرار کند.»
بولت اما خود بر عقیده دیگری است و با دفاع از عملکردش اظهار می دارد:«وقتی دیدم کسی دور و برم نیست هیجان زده شدم و فقط خواستم به خوشحالی بپردازم.»
این در حالی است که رقیبان او احساس ناخوشایندی از شیوه شادی او ندارند، شاون کرافورد امریکایی و برنده مدال نقره پس از این مسابقه گفت:«من واقعاً از تماشای شیوه شادی کردن او لذت می برم.»
● مقایسه با فلپس
او که پس از کسب مدال طلا و رکوردشکنی در پوست خود نمی گنجید، در برابر دوربین رسانه ها گفت:«من شماره یک هستم اما خودم را با مایکل فلپس مقایسه نمی کنم زیرا او هشت مدال طلا گرفته و این به نظر غیرقابل دسترس است. ضمنا من بر روی زمینم و او در آب. خیلی ها مرا با مایکل جانسون قیاس می کنند اما من دوست ندارم مانند کسی باشم. جانسون دونده فوق العاده ای بود و این ورزش را متحول ساخت اما من فقط کمی تغییر در آن ایجاد کردم.»
پیروزی بولت، موجی از شادی در جاماییکا به راه انداخت و بروس گولدینگ نخست وزیر این کشور پس از کسب این مدال طلا، با تلفن شادی وصف ناپذیر مردم را از این موفقیت به وی اطلاع داد.
سید علی بلندنظر
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید