پنج شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ / Thursday, 13 December, 2018

یاهو، چیزی بیش از یک رقیب ساده برای گوگل


یاهو، چیزی بیش از یک رقیب ساده برای گوگل
هنگامی‌که در اینترنت جست و جو می‌کنید، آیا اطلاعات زیادی به دست می‌آورید که هیچ کدام از آنها پاسخ به پرسش شما نیستند؟ اگر پاسخ شما مثبت است، بدانید که در این تجربه تنها نبوده و تعداد بی‌شماری از کاربران با این مشکل آشنا هستند.
بدون تردید، دست یافتن به اطلاعات مورد نیاز، از میان دامنه‌ی گسترده‌ی داده‌ها در اینترنت، ساده‌تر شده است اما همواره مشکلاتی در این راه وجود دارد که باید برطرف گردد.
به عنوان مثال، کاربران با استفاده از امکانات جست و جوی محلی جدید که در موتورهای برتری چون گوگل و یاهو اجرا می‌شوند، قادر خواهند بود به سادگی اطلاعات مربوط به رستوران مورد نظر در منطقه‌ی خود را به دست آورند.
کاربران باید آگاه باشند که برای محدود کردن دامنه‌ی جست و جوی خود، همراه با نام رستوران، کدپستی منطقه‌ و یا شهر را نیز وارد کنند. اگر چه این گونه جست و جو در مقایسه با گذشته، پاسخ‌های مرتبط‌تری را نشان می‌دهد، اما هنوز هم می‌تواند مشکل ساز باشد، به گونه‌ای که در هنگام تحویل غذا دریابید به رستوران چندین کیلومتر آن طرف تر، سفارش داده‌اید!
به هر روی، کارایی جست و جو در اینترنت، به چه میزان است؟
راندولف هاک، نویسنده و مسئول یک سایت اینترنت، در این زمینه اشاره کرده است که این پرسش، پاسخ قطعی نداشته و به کاربر، تاریخ روز جست و جو و پرسش او، بستگی دارد.
شرکت راهبردهای آنلاین هاک که سمینارهایی در این باره که چگونه به طور کارآ از اینترنت استفاده کنیم، برگزار می‌کند، گفته است که بهترین مکان برای آگاهی یافتن از آخرین پیشرفت‌های جست و جو در اینترنت، صفحات سایت‌هایی‌ست که امکان جست و جو را فراهم می‌کنند، یعنی همان جایی که جدیدترین و حساس‌ترین امکانات، نشان داده شده است.
از اواخر دهه‌ی ۱۹۹۰ که شرکت گوگل شروع به احاطه‌ی بازار کرده است، میلیون‌ها نفر از موتور جست و جوی گوگل استفاده کرده، اما تنها برخی از این افراد بر روی تب‌هایی از سایت کلیک کرده‌اند که به وسیله‌ی آن به جست و جوی تصاویر، مطالب خبری و بحث‌های گروهی پرداخته‌اند.
به خاطر سپردن دو ترفند ساده، رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب‌تر را امکان پذیر خواهد کرد. قراردادن گیومه در دو طرف عبارت و یا واژه‌هایی که به دنبال آن هستید، به موتور جست و جو کمک می‌کند که تنها کلماتی را بیابد که همچون درخواست شما، درکنار هم آورده شده‌اند. نگاشتن چند لغت بیشتر، در بیشتر موارد به کاربر کمک می‌کند که درست همان اطلاعاتی را که نیاز دارد، پیدا کند.
گوگل یکی از شرکت‌های اصلی در این زمینه است اما شرکتی که امروزه توجه همگان را به خود جلب کرده، یاهو ست.
از آن‌جایی که صنعت فناوری اطلاعات با سرعت به سوی رقابت میان فراهم کنندگان جست و جو حرکت می‌کند، آمار سایت Hitwise.com نشان می‌دهد که یاهو چیزی بیش از یک رقیب ساده برای گوگل است.
در طول هفته‌یی که آخرین روز آن ۲۷ مارس بوده است، تعداد مراجعه کنندگان به یاهو برای سایت جست و جو، ۲/۱۰ درصد از سهم بازار جست و جو را به خود اختصاص داده و این آمار در باره‌ی گوگل، ۹/۱۴ درصد است. افزون بر این، صفحه‌ی اصلی یاهو که در برگیرنده‌ی اخبار، اطلاعات و جست و جو نیز هست، در تمامی دسته‌های موتورهای جست و جو و دایرکتوری‌ها، با آمار ۲۹ درصد، پر بیننده‌ترین بوده است. یاهو در سال ۲۰۰۳ موتورهای جست و جوی AltaVista و AltheWeb را با دست و دل بازی تمام به قیمت یک میلیارد دلار خریده است.
هاک در این باره گفته که AltaVista ترافیک قابل توجهی را ایجاد نکرده است.
کارشناسان به طـــور کامل از آینده‌ی موتور «متا» جست و جویی چون Dogpile (http:/www.dogpile.com)، که نتیجه را از موتورهای اصلی جست و جو به دست می‌آورد، مطمئن نبوده‌اند. متا جست و جو قول وعده‌ی رسیدن به نتایج کامل و فراگیر را داده است. هم چنین گونه‌های جدید موتورهای متا جست و جو، دارای فناوری است که به نتایج سر و سامان می‌دهد.
موتورهای جست و جوی برتر با داشتن میلیاردها صفحه‌ی وب، فاقد اطلاعات عمومی بوده که در بانک‌هی اطلاعاتی در دسترس، پیدا می‌شوند. در نتیجه به وجود آمدن خلاهایی در اطلاعات به عنوانوب‌های نامرعیاجتناب ناپذیر خواهد بود. بی جا نیست برای مثال از Bartleby.com نام بریم که در آن همه چیز، از متن کامل شعرهای هومر (اودیسه) گرفته تا نشانی مراسم آغاز به کار رییس جمهور آمریکا وجود دارد، اما بازدیدکنندگان احتمالا چیزهای بسیاری را در این سایت از دست می‌دهند.
مردمی که به موتورهای جست و جو وابسته هستند تا بیماری ویژه‌یی را پیدا کنند و یا اطلاعات پزشکی به دست آورند، به سادگی می‌توانند در سایت‌های معتبری چون بانک اطلاعاتی National Library of Medicines PubMed به مطالب مورد نیاز خود دست رسی پیدا کنند.
در نهایت آقای هاک گفته است که برای هر چیز حساس باید گام‌های بیشتر برداشته و پای خود را فراتر از آن چه که در موتورهای جست و جو پیدا می‌شوند، بگذارید.


منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات

مطالب مرتبط

کروم دوربین گوگل

کروم دوربین گوگل
سرانجام پس از دو سال شایعه و دقیقا یک هفته پس از عرضه IE۸، گوگل غول موتورهای جست‌وجوی مرورگر خود را با نام کروم معرفی کرد و بدین ترتیب رسما وارد بازاری شد که به صورت سنتی در اختیار شرکت مایکروسافت با سهم بازاری بیش از ۷۰درصد است. به‌‌رغم محدودیت گوگل در بارگذاری و نصب این نرم‌افزار برای کاربران ایرانی، تاکنون تعداد زیادی از هموطنان مشتاق با استفاده از ترفندهای مختلف اقدام به نصب و استفاده از این مرورگر کرده‌اند.
طی روزهای گذشته اظهار نظرهای متنوعی از سوی کاربران این محصول ارائه شده است. بخشی از این نظرات شامل مرور قابلیت‌های آن و مقایسه با سایر مرورگرها است. بخش دیگری از نظرات مطرح شده به اشکالات فنی و ضعف‌های امنیتی کروم پرداخته‌اند که با توجه به اینکه نرم‌افزار ارائه شده نسخه نهایی این مرورگر نیست، وجود اشکال طبیعی بوده و قطعا نظرات ارائه شده منجر به بهبود کیفیت نسخه‌های بعدی خواهد شد.
● تهدید حریم خصوصی
متاسفانه مساله مهمی که در این بین مورد غفلت قرار گرفته تهدید احتمالی حریم خصوصی کاربران با استفاده از این محصول است که جا دارد با مروری به مدل کسب و کار شرکت گوگل نگرانی‌هایی که در این رابطه وجود دارد را بررسی کنیم. برخلاف بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات، گوگل فروشنده نرم‌افزار، سخت‌افزار یا تولیدکننده محتوا نیست. حتی عدم ورود در حوزه تولید محتوا را به عنوان یک اصل برای خود فرض می‌کند.
مزیت رقابتی شرکت گوگل برای کاربران، الگوریتم‌های بهینه جست‌وجویی است که با کارآیی بسیار بالایی صفحات مرتبط با کلمات کلیدی وارد شده را لیست می‌کنند. از سوی دیگر گوگل در کنار مجموعه حاصل از جست‌وجو تبلیغاتی که کاملا مرتبط با موضوع هستند نیز نمایش می‌دهد. رمز موفقیت گوگل در بازار تبلیغات اینترنتی این است که فضای آگهی را به متقاضیانی که پول بیشتری پرداخت کنند اختصاص نمی‌دهد. فضای آگهی‌ها به ترتیب به مرتبط‌ترین آگهی‌ها اختصاص می‌یابد.
گوگل برای هدفمندتر کردن تبلیغات حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و تنها به کلمات کلیدی جست‌وجو اکتفا نمی‌کند. این شرکت مایل است تبلیغات را برای تک‌تک افراد شخصی‌سازی کند.
برای این کار گوگل در تلاش است تا علایق و عادات تک‌تک مخاطبان خود را شناخته و آگهی‌ها را با توجه به پیشینه افراد منتشر کند. در این راستا کاملا قابل درک است که جمع‌آوری هر چه بیشتر اطلاعات از کاربران و رفتارهای آنها در دنیای مجازی به معنای موفقیت بیشتر گوگل در رسیدن به اهداف تجاری خود است.
● گوگل و شناسایی علایق کاربران
این شرکت از ابزارهای زیر برای شناسایی رفتارها و علایق کاربران استفاده می‌کند.
▪ موتور جست‌وجو: (محور و اولین حوزه فعالیت گوگل) در کنار موتور جست‌وجو قابلیتی تحت عنوان سابقه وب وجود دارد که در صفحه مربوطه در سایت گوگل با این سه قابلیت برای کاربران معرفی شده است:
مشاهده و مدیریت لیست فعالیت‌هایی که در وب انجام داده‌اید دریافت مرتبط‌ترین نتایج جست‌وجو شناسایی روندهای جالب در فعالیت‌های گذشته‌تان در وب.
این قابلیت در نگاه اول بسیار جذاب به نظر می‌رسد. اما پس از وارد شدن به این بخش از سایت گوگل با منظره‌ای باور نکردنی رو به رو می‌شوید! لیست کامل کلیه جست‌وجوهایی که طی ماه‌های گذشته انجام شده و نیز سایت‌هایی که با استفاده از جست‌وجوی در گوگل به آنها وارد شده‌اید، به تفکیک زمان و در دسته‌بندی‌های وب، تصاویر، اخبار، وبلاگ‌ها، نقشه و ... قابل مشاهده است. طبیعتا قبل از اینکه کاربران استفاده‌ای از سابقه جست‌وجوهایشان بکنند، نرم‌افزارهای تحلیل‌گر گوگل هستند که الگوهای رفتاری را از لیست کلمات کلیدی و سایت‌های مشاهده شده (و با استفاده از سایر ابزارها) استخراج می‌کنند.
▪ Google Desktop: ابزاری برای مدیریت فایل‌های موجود روی کامپیوتر شخصی و جست‌وجوی کارآمد آنها (حتی در محتوا).
▪ iGoogle: صفحه‌ای که کاربر خود لیستی از عناوین مورد علاقه‌اش را جمع‌آوری می‌کند.
▪ Products و Checkout: ابزارهای گوگل برای جست‌وجو در اینترنت و یافتن کالاهای مورد نظر کاربر در فروشگاه‌های online و مدیریت پرداخت‌ها.
▪ Gmail، Google Talk و Orkut: سرویس مجانی پست الکترونیک گوگل (Gmail) با ظرفیت و سرعت بالا سرویسی وسوسه انگیز برای جذب کاربران است که در ترکیب با Google Talk و بدون نیاز به نرم‌افزار اضافی امکان چت با دوستان را فراهم می‌آورد. علاوه بر این با عضویت در شبکه اجتماعی Orkut می‌توان با دوستان قدیم و جدید در ارتباط بود. نیاز به توضیح اضافی در رابطه با امکانی که کاربران با استفاده از این سرویس‌ها برای شناسایی مراودات اجتماعی‌شان در اختیار گوگل قرار می‌دهند، نیست.
و بسیاری از خدمات دیگر که اگر با دید منصفانه نگاه کنیم، هر یک از آنها بسیار مفید و کارآ هستند. از جمله می‌توان به Calendar، Documents، Notebook و ... اشاره کرد. به‌‌رغم کارایی بالایی که در هر یک از این خدمات نهفته است، در ظاهر گوگل همه آنها را بدون دریافت هیچ‌گونه هزینه‌ای ارائه می‌کند. اما باید توجه داشت در همان زمان که کاربران با استفاده از این خدمات از اینترنت بهره می‌برند، با اعطای مجوز به گوگل برای ورود به حوزه‌های خصوصی‌ خود در اینترنت هزینه بالایی را بابت استفاده از این خدمات پرداخت می‌کنند.
هر یک از محصولات و خدمات گوگل بخشی از داده‌های مرتبط به افراد را تحت پوشش قرار می‌دهند و وقتی اطلاعات استخراج شده از مجموعه آنها در کنار هم قرار گیرند، می‌توان علاقه‌مندی‌ها و حوزه‌های فکری و کاری آنها را در اختیار داشت.
● کروم؛ یک مرورگر ساده
گوگل کروم در نگاه اول تنها یک مرورگر ساده است مانند IE، Firefox یا Safari. اما واقعیت این است که این تصور که مرورگر کروم تنها با هدف کسب بخشی از بازار مرورگرها تولید شده، بسیار ساده‌انگارانه است. باید توجه داشت که از سال ۱۹۹۸ به بعد کسی پولی بابت خرید مرورگر پرداخت نکرده است و بنابراین در حال حاضر تولید مرورگر به صورت مستقیم سودی برای تولیدکننده در بر نخواهد داشت.
به نظر می‌رسد انتظار گوگل از حضور در بازار مرورگرها از سویی تکمیل بانک اطلاعاتی رفتارهای کاربران با توسعه سابقه وب از «لیست جست‌وجوهای» کاربر به «لیست سایت‌های بازدید شده» و همچنین حضور موثرتر در بازار آینده صنعت نرم‌افزار است که در آن تمرکز عملکرد از کامپیوترهای شخصی به سرورهای ارائه دهنده خدمات منتقل می‌شود. کروم کلیه آدرس‌هایی را که کاربر در Address bar تایپ می‌کند، به منظور پیشنهاد آدرس‌ مشابه با آن‌چه تایپ شده، برای گوگل ارسال می‌کند. هرچند کاربر می‌تواند این قابلیت را غیرفعال کند، ولی باید توجه داشت که به صورت پیش‌فرض این قابلیت فعال است.
نگرانی دیگری که وجود دارد، تحت فشار بودن شرکت گوگل برای همکاری با دولت آمریکا و افشای اطلاعات مربوط به جست‌وجوهای کاربران است.
هرچند گوگل ادعا می‌کند که تاکنون در برابر این فشارها مقاومت کرده است ولی به هر صورت این شرکت تابع قوانین ایالات متحده است و شاید در آینده برای ادامه فعالیت ناگزیر به تن دادن به خواست‌های دولت باشد.
کما اینکه شرکت یاهو برای ادامه فعالیت در چین مجبور به تن دادن به خواست دولت و افشای اطلاعات یک فعال سیاسی شد که نتیجه این عمل بازداشت این شخص بود.
این پرسش کماکان باقی است، آیا گوگل یک دستیار امین در دنیای گسترده مجازی است یا برادر بزرگی که از پنجره مانیتور ناظر کاربران و کلیه فعالیت‌های آنها در اینترنت است؟ شاید هنوز هم نتوان پاسخ قاطعی که مورد پذیرش همگان باشد ارائه کرد.
ولی حداقل می‌توان توصیه کرد که اگر مایل نیستید یک شرکت ناظر کلیه فعالیت‌هایتان در اینترنت شامل بازدید صفحات وب، کار و تحقیق، خرید، مکاتبات، ارتباطات اجتماعی و ... باشد، در استفاده از خدمات مجانی گوگل قدری حساب شده‌تر عمل کنید.

وبگردی
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
شبهای داغ مدیترانه !
شبهای داغ مدیترانه ! - «حسن کردمیهن» متهم آمریت حمله به سفارت عربستان به تازگی در کرج، مرکز استان البرز، رستوران راه انداخته است.
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما - ظهارات جنجالی لیلا بوشهری و شقایق دلشاد درباره فساد در سینما: چرا دایرکت میدم فالو نمیکنید؟ ساعت یک شب چرا باید زوایای صورت منو ببینن؟
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی!
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی! - بخشی دیگر از برنامه «من و شما» با حضور مسعود فراستی و برخورد توهین آمیز مجری رسانه ملی را می بینید که در رسانه ها باز نشر نشد.
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر - مریم مومن متولد دهه 70 می باشد و حضورش در بانوی عمارت اولین تجربه بازیگری است و به واسطه این سریال وارد دنیای بازیگری شده است . او در کلاس های تئاتر فعالیت داشته است .
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه - گروه تروریستی جیش العدل نخستین تصاویر از حمله به پاسگاه مرزی در میرجاوه ۱۴ مهر امسال را منتشر کرد؛
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».