پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Thursday, 26 April, 2018

رشد پیش از تولد در انسان


رشد پیش از تولد در انسان
و همانا ما انسان را از نطفه‏ای مرکب و ممزوج خلق کردیم تا او را آزمایش‏ کنیم ، پس شنوا و بینایش کردیم ، همانا راه را نیز به او نشان دادیم ،حال با خود اوست که سپاسگذاری نماید یا کفران نعمت . که اگر در راه راست قدم گذارد به سعادت می رسد و گر کفران نعمت کند ، منحرف می شود (سوره دهر/آیه . ۳ ).
رشد در انسان از زمان لقاح آغاز می شود وانسان زندگی خود را با نفوذ ۲۳ کروموزوم از اسپرم مرد که چیزی شبیه بچه قورباغه است به دیواره ی تخمک و در نتیجه رها سازی ۲۳ کروموزوم مادر در اثر شکسته شدن هسته ی درونی تخمک ، آغاز می کند . در واقع این حرکت اسپرم مرد به سوی لوله ی رحم و بارور کردن تخمک در راه رسیدن به رحم را لقاح گویند .
از این زمان است که رشد قبل از تولد در انسان تا پایان دوران بارداری به سه مر حله ی کلی تقسیم می شود ، که هر کدام از این مراحل ، مراحل جزعی بسیاری را درخود جای داده اند .
مراحل کلی رشد :
۱) مرحله ی تخمک
۲) مرحله ی رویان
۳)مرحله ی جنینی
▪ مرحله ی تخمک :
این مرحله بین صفر تا بیست ویک روزطول می کشد و در آن ، رشد اول با تشکیل تخم آغاز می شود . روز دوم وسوم این مرحله شامل همان مراحل اولیه ی شکافتگی و روز چهارم وپنجم نیز مرحله ی بلاستوسیت است که به صورت مستقل آغاز می شود در واقع بلاستوسیت همان مرحله ای است که تخم بارور شده شروع به تقسیم شدن می کند و در همان تقسیم سلولی به سمت دیواره ی رحم حرکت می نماید در روز ششم بلاستوسیت به مرکز دیواره ی عصبی رحم که محل لانه گزینی تخمک لقاح یافته است می چسبد و طی چند روز توده ای که شامل سلول های بیرونی و درونی است را تشکیل می دهد . سلول های بیرونی این توده که با نام علمی تروفوبلاست معروف است در نهایت نقش پوشش حفاظتی و منبع تغذیه ی را بازی کرده و سلول های درونی نیز تبدیل به جنین می شوند ، به این ترتیب مرحله ی تخمک به پایان می رسد .
▪ مرحله ی رویان : مرحله ی رویان از هفته ی دوم تا پایان ماه دوم ادامه دارد و در این میان جنین رابطه ی خود را با مادر آغاز می کند و در رشد خود به صورت سه لایه ی مجزا تفکیک می شود که هر یک مسئول ساختن قسمتی از اندامها ی جنین می باشند .
الف) اکتودرم ( لایه ی خارجی )
ب ) مزودرم ( لایه ی میانی )
پ ) آ ندودرم ( لایه ی درونی )
ـ اکتودرم (لایه ی خارجی ) : اکتودرم نهایتا&#۰۳۹; اندام های حواس پنجگانه ، ناخن ، مو ، پوست ، دندان ، غددپوستی و سیستم اعصاب را می سازد .
ـ مزودرم (لایه ی میانی ) :در این لایه دستگاههای وابسته به گردش خون ، دستگاه سیستم اسکلتی و عضلانی و دفع رشد می کنند .
ـ آندودرم ( لایه ی داخلی ) : دستگاه حاضمه ، گوارشی ، کبد ، شش ها ، نای و برخی دستگاههای وابسته به غدد مانند غدد تیرویید ، بزاغی ، تیموس ، انواع غدد داخلی و غیره نتیجه ی تکامل این لایه می باشد.
ـ مرحله ی جنینی : سومین دوره ی رشد پیش از تولد دوران جنینی است که ا ز پایان ماه دوم تا تولد ادامه دارد . و در این مدت دستگاه های مختلف بدن که از دوره های قبل ناقص مانده است به طور کامل رشد یافته تکامل می یابند و کم کم شروع به کار می کند .
دورا ن رشد قبل از تولد را می توانیم همچنین به سه دوره ی سه ماهه ی کلی نیز تقسیم کرد :
الف) دوره ی سه ماهه ی اول :
ـ ماه اول : در ماه اول تقسیم سلولی انجام شده و آرایش صفحه ی رویانی به سوی اندام های جدید رشد پیدا خواهد کرد ، این همان مرحله ای است که سه لایه ی سلول که شامل اکتودرم ، مزودرم وآندودرم است تشکیل شده و شروع به ساختن اندام های مختلف بدن می کنند .در پایان ما ه اول جنین یک چهارم اینچ می شود و دستها و پاهای نخستین جنین کم کم مشخص می شود .
ـ ماه دوم : اندازه ی جنین در حدود یک و یک دوم افزایش پیدا کرده ، رشد صورت ، گردن آغاز و ماهیچه ها و غضروف استخوانی نیز تشکیل شده و رشد می کند .
ـ ماه سوم : در این ماه سلول ها به تدریج شروع به ترشح یک ماده ی محرک مثل صفرا می کند که در درون روده ترشح می شود ، کلیه ها شروع به کار می کنند ، استخوان ها و ماهیچه ها رشد تکمیلی خود را دنبال می کنند و در پایان ماه سوم حرکات خود به خودی دست ها ساق پا و انگشتان ممکن می شود .
ب) دوره ی سه ماهه ی سوم :
ـ ماه چهارم : در ماه چهارم کم کم قسمت های پایین بدن مشخص می شود رشد این قسمت ها در این مرحله سریع تر از قسمت های دیگر بدن است ، از مشخصه ی این دوره درست شدن پشت بدن دست ها و پاها و پایان رشد انگشتان است و جنین شروع به پرتاب کردن دست به طرف بیرون می کند .
ـ ماه پنجم : رشد پوست به آخرین شکل خود می رسد غدد عرق چربی شکل پیدا می کند و فعالیت خود را آغاز می کند . همچنین در این ماه مو ظاهر شده ، فعالیت های بی اختیاری رخ می دهد و شکل جنین به پشت خم شده و چین می خورد .
ـ ماه ششم : پلک ها در این ماه باز و تکمه های چشایی بر روی زبان ظاهر می شوند .
دوره ی سه ماهه ی سوم :
ـ ماه هفتم : دستگاه های خود مختار ضروری بدن برای حیات در این زمان شروع به کار می کنند و حفاظ نیمکره های مغزی تقریبا مغز کاملی را می سازند .
ـ ماه هشتم نهم : در این ماه چربی به سرعت شکل گرفته چروک های روی پوست هموار و صاف می شوند رنگ قرمز پوست کمرنگ و جنین موقعیت خود را در داخل رحم مادر به صورت مختصر تغییر می دهد و فعالیت دستگاه های گوارشی جنین بالا میرود ضربان قلب جنین تند شده دستگاه مدفوع جنین کامل و پس از آن کودک در رحم مادر به صورت مستقل موجودیت پیدا می کند .
و در نهایت زندگی پیش از تولد کودک به پایان می رسد و کودک دور جدید زندگی خود را آغاز می کند .

یاسین دقیقی
ترجمه : آمنه دقیقی
جمع آوری از سایت های مختلف رویان شناسی انگلیسی

مطالب مرتبط

مراحل نخستین تکامل مغز

مراحل نخستین تکامل مغز
توفان خلاقیت در نخستین لحظات , ماه ها , و سالهای زندگی , هر لمس , حرکت , و ابزار علایم عاطفی در زندگی یک کودک , در مغز او به شکل انفجاری از فعالیت های الکتریکی و شیمیایی در می آید , زیرا در آن سنین میلیاردها سلول مغزش دارند خود را به صورت شبکه هایی سازمان می دهند که مستلزم وقوع میلیاردها میلیارد (( سیناپس ))‌ (‌روابط میان سلول های مغز و اعصاب ) در میان شان است این سال های اولیه کودک مصادف اند با زمانی که تجارب و کنش و واکنشها با پدر و مادر و سایر اعضای خانواده و دیگر بزرگتران , نحوه و مسیر رشد مغز کودک را ترسیم می کند و در شکل دادن به این مسیر عوامل بی شماری چون تغذیه کافی , تندرستی و بهداشت , آب آشامیدنی سالم وغیره اثر می گذارند به علاوه , چگونگی رشد و تکامل مغز در این دوره است که موفقیت بعدی کودک در مدرسه و خصایل دوره های نوجوانی و بزرگسالی او را پایه گذاری می کند .
وقتی کودک خردسال را در آغوش می گیرند و با مهربانی دست به سر و رو و تن شان می کشند , آنها رو به شکوفایی می روند مراقبت گرم و پاسخگویانه ظاهرا کارکردی حفاظتی دارد و طفل خردسال را در برابر اثرات فشار روحی که بعدها در زندگی تجربه می کند , تا حدودی ((مصونیت ))می بخشد. اما قابلیت شکل گیری یا به اصطلاح ((چکش خواری )) مغز در این سال های نخستین کودکی ضمنا بدین معناست که کودکان – اگر بر عکس – مراقبت مورد نیازشان را دریافت نکنند یا گرسنگی بکشند و مورد ستم یا بی توجهی قرار گیرند , رشد مغزشان ممکن است به خطر بیفتد اثرات آنچه در دوره ای قبل از تولد یا در طول نخستین ماه ها و سال های زندگی کودک روی می دهد , می تواند در تمام طول عمر ادامه یابد. همه عوامل کلیدی ذهنیت عاطفی – از قبیل اعتماد , کنجکاوی , هدفمندی , خویشتن داری , حفظ رابطه , ظرفیت برقراری ارتباط با دیگران و برخوردار بودن از روح همکاری – یعنی عواملی که تعیین می کنند که کودک چگونه در مدرسه درس یاد بگیرد و چه طور در آنجا و کلا در زندگی با دیگران ارتباط برقرار سازد , بستگی به نوع مراقبت های نخستینی دارند که او از پدر و مادر , آموزگاران دوره پیش دبستانی , و مددکاران دریافت کند.
البته برای کودکان هیچ وقت دیر نیست که تندرستی و بالندگی خود را بهبود بخشند , مهارت های تازه بیاموزند , بر ترس های خود غلبه کنند , یا باورهای شان را تغییر دهند اما – چنانکه غالبا نیز اتفاق می افتد – وقتی که کودکان از ((‌سر آغازی )) درست و بایسته برخوردار نشده باشند , هرگز از عهده جبران آثار کوتاهی هایی که در حق آنها شده است بر نمی آیند یا به شکوفا کردن کامل استعدادهای خود نایل نمی شوند سرمایه گذاری برای چه ؟ حقوق کودکان و امر رشد و بالندگی انسان دلایل خدشه ناپذیر سرمایه گذاری در دوران نخستین کودکی اند . علوم اعصاب و روان دلیل دیگری در این باره به دست می دهند که رد کردنش دشوار است , زیرا تاثیر سه ساله نخستین زندگی کودک بر بقیه عمر او را به اثبات می رسانند.
به علاوه , پای دلایل پر زور اقتصادی نیز در بین است :‌اینها عبارتند از
۱) بالا رفتن توان تولیدی در دوره عمر هر فرد
۲) بهبود سطح زندگی به هنگامی که کودک تبدیل به فرد بالغ می شود
۳) صرفه جویی بعدی در هزینه های آموزشی جبرانی و مراقبت های بهداشتی و خدمات توانبخشی
۴) فرصت کسب درآمدهای بالاتر برای والدین و مددکارانی که به این ترتیب با خیال راحت تر می توانند وارد باز کار شوند
دلایل محکم اجتماعی هم همین طور :
دخالت به نفع کودکان از نخستین سال های عمرشان کمک می کند تا نابرابری های اجتماعی و اقتصادی , و نابرابری های جنسیتی که جامعه را دو شقه می کنند , کاهش یابند و کسانی را که به طور سنتی مطرود و محکوم بوده اند , به آغوش جامعه بازگرداند.
و سرانجام , دلایل سیاسی :
موقیعت یک کشور در اقتصاد جهانی بستگی به صلاحیت های مردمش دارد و پایه این صلاحیت در آغاز عمر – بیش از آنکه کودک به سه سالگی برسد – نهاده می شود آیا تا به حال طفل شیرخواری را دیده اید که با حالت انتظار فزاینده به دو دست خیره شده باشد و به ناگاه زمانی که چهره مادر ناگهان از پشت آن دو دست پدیدار می شود از شوق و شادی ریسه می رود ؟ در طی این بازی به ظاهر ساده و تکراری پدیده ای تماشایی در حال رخ دادن است هزاران سلول مغز در حال رشد کودک فقط در چند لحظه چنین واکنش هایی نشان می دهند برخی سلولهای مغز <<روشن می شوند>> (( به کار می افتند)) بعضی اتصالهای موجود بین سلولهای مغزی تقویت می شوند و رشته های ارتباطی جدیدی میان آنها شکل می گیرد با افزایش بسیار سریع اتصالات مغزی در طول سه سال نخست زندگی , کودکان , تقریبا در هر لحظه از زمان بیداری شان , چیزهای نویی می آموزند. هنگام تولد طفل ۱۰۰ میلیارد سلول مغزی دارد .
بخش اعظم این سلول ها به یکدیگر متصل نیستند و به تنهایی نیز توان عمل کردن ندارند این سلولها باید به شبکه هایی با تریلیون ها اتصال یا سیناپس (synapse) به یکدیگر وصل شوند این اتصالها معجزه های بدن آدمی هستند در شکل گیری آنها ژن ها و وقایع سال های نخست زندگی تاثیر عمده ای دارند انواع تجربه ها بر چگونگی تکامل مغزهای جوان تاثیر می گذارند اما در این راه هیچ چیز مهمتر از مراقبت و تغذیه مناسب در سالهای نخست زندگی نیست رقصی ظریف مغز کودک نه لوح سفیدی است که باید داستان زندگی بر آن نگاشته شود و نه مداری پیچیده که توسط ژن ها طراحی و کنترل می شود. از زمان نخستین نقسیم سلولی , تکامل مغزی , رقصی ظریف در عرصه میان ژن ها و محیط است در حالی که ژن ها مراحل تکامل طبیعی را در مغز برنامه ریزی می کنند کیفیت این تکامل توسط عوامل محیطی ای تعیین می شود که هم بر مادر باردار و شیرده تاثیر می گذارند و هم بر کودک چنین عواملی نظیر تغذیه مناسب سلامت کافی , آب آشامیدنی سالم و محیطی امن و عاری از خشونت , سوء استفاده , بهره کشی و تبعیض , سهمی عمده در چگونگی رشد و تکامل مغز کودک دارند بی همتایی مغز آدمی فقط ناشی از حجم پیچیدگی آن نیست بلکه ریشه در ویژگی هایی دارد که به آن توان خارق العاده تعامل با تجربیات را ارزانی می کنند.
هر تماس , جنبش یا تحریک عاطفی به رخدادهای الکتریکی و شیمیایی ای بدل می شود که نیروی محرک ژنتیکی را پیش می برد و به شیوه ای ظریف , شیوه شکل گیری , یا به اصطلاح سیم کشی , مغز کودک را اصلاح می کنند . در تکامل اتصال های مغزی , تعامل بشر با محیط به اندازه غذایی برای خوردن , صدایی برای شنیدن و نوری برای دیدن تاثیر گذار است زمان بندی بسیار حساس دوره هایی در زندگی وجود دارند که در آنها مغز با شدت بیشتری پذیرای تجربیات جدید و بهره اندوزی از آنهاست اگر این دوره های حساس , بی آنکه مغز از آنها بهره کافی ببرد , سپری شوند , امکان آموختن انواع گونه گون چیزها کاهش چشم گیری خواهد یافت . این که این (( دوره های حساس )) تا چه اندازه (( حساس )) اند و پنجره های بخش های خاص تکامل تا کی باز می مانند هنوز به درستی روشن نیست می دانیم که مغز بشر انعطاف پذیر است و توانایی آن به سازمان دهی دوباره خود در سراسر زندگی ادامه می یابد و این توانایی را نیز با برخی مداخله ها می توان افزایش داد اما در این مورد که مغز در دوران کودکی با چنان سرعتی شکل می گیرد که نظیر آن دیگر هرگز در طول زندگی تکرار نمی شود اتفاق نظر وحود دارد مهمترین زمان رشد انعطاف پذیری مغز هم چنین به این معناست که در دوره های خاصی , تجربیات منفی یا فقدان محرک های خوب و مناسب به احتمال زیاد تاثیرات بسیار جدی تر و پایدارتری به جای می گذارند وقتی که کودکان در مهم ترین زمان رشد خود از توجه کافی بی بهره می مانند , یا گرسنگی می کشند , مورد سوء استفاده قرار می گیرند یا از آنها غفلت می شود , رشد و تکامل مغزی آنها به مخاطره می افتد .
بسیاری از کودکان که در وضعیت اضطراری , در بی خانمانی یا در شرایط پس از وقوع مناقشات زندگی می کنند , تحت فشارهای عصبی شدید و نا متعارف قرار می گیرند و شوک های عاطفی زیادی به آنها وارد می شود, شرایطی که به ویژه توانایی های کودکان خردسال را سلب می کند . به این ترتیب تنها برخی اتصال های مغزی فعال می شوند و بقیه مغز هم چنان خاموش می ماند . در این سنین خاموشی برخی از اتصال های عصبی , موتور تکامل مغز کودک را از کارآیی کافی باز می دارد پیشگیری بهترین راه حل است هر چند که برای اثر گذاری و بهبود شرایط زندگی کودک هرگز بسیار دیر نیست مداخله زود هنگام تاثیر بسیار مثبت تری بر تکامل مغز کودک و توانایی یادگیری او خواهد داشت .
روند تکامل کودکان را می توان با برنامه های مناسب , بموقع و با کیفیت که تجربیات مثبت برای کودکان و حمایت از والدین شان را در پی دارد , سرعت بخشید گستره وسیعی از این مداخلات مثبت و موفقیت آمیز را می توان در نظر گرفت – برای مثال , کمک به پدران و مادران جوان به درک دقیق تر معنای حرکات کودک نوزاد , خواندن قصه ای برای کودکان نوپا یا سر زدن به منزل والدین جوان و راهنمایی آنها آثار ماندگار مراقبت و پرورش محبت آمیز در دوران نخست کودکی بر چگونگی رشد کودکان تا رسیدن به بزرگسالی و بر نحوه پرورش استعداد فراگیری و توان تنظیم عواطف شان تاثیری حیاتی و ماندگار دارد هنگامی که نوزاد در آغوش گرفته می شود , نوازش می شود و به شیوه ای محبت آمیز لمس می شود , روند رشد او تسریع می گردد . به نظر می رسد مراقبت گرم و پذیرا , کارکردی حفاظتی دارد و تا حدی نوزاد را در برابر تاثیر منفی فشارهایی که بعدها در زندگی با آن رو به رو خواهد شد مصون می کند هر چند که می توان این مهارت های اساسی را بعد ها هم تکامل بخشید اما این کار پیوسته دشوارتر می شود.
کودکانی که در دوران شیرخوارگی و طفولیت از مراقبت های اولیه بی بهره بوده اند . اغلب نسبت به دیگران سوء ظن دارند و در اعتماد به خود و دیگران همواره دچار مشکل اند کودکانی که در سال های نخست برای تنظیم و نظارت بر رفتارشان راهنمایی نشده اند به احتمال زیادتری در دوران مدرسه دچار اضطراب , ترس , و ناهنجاری های رفتاری و اجتماعی خواهند شد. مغز توان خارق العاده ای در حفاظت از خود و بازیابی خود دارد اما مراقبت و پرورش محبت آمیز کودکان در سال های نخست زندگی – یا بر عکس , بی بهره بودن از آنها – آثار ماندگاری بر این ذهن های جوان بر جا خواهد گذاشت .

وبگردی
تلگرام جایگزین داخلی ندارد / در پیام رسان داخلی در حال تکمیل پرونده خود هستید !
تلگرام جایگزین داخلی ندارد / در پیام رسان داخلی در حال تکمیل پرونده خود هستید ! - به فرض محال که اطلاعات مردم مورد سوءاستفاده کشورهای دیگر قرار بگیرد، برای‌شان پیامد امنیتی مستقیمی ندارد. بسیاری از کاربران ایرانی در تلگرام به دریافتن و فرستادن اخبار و طیفی از جوک‌ها (از سیاسی گرفته تا خانوادگی) می‌پردازند. این مسائل هم برای کشورهای دیگر اهمیتی ندارد (البته اگر از تحلیل محتوا و کاربردهای بعدی‌شان بگذریم) و نمی‌تواند پیامد مستقیمی برای کاربر ایرانی داشته باشد. اما همین اطلاعات چنانچه…
ماجرای انحصار عربستان بر روغن مایع ایران / تا 100 درصد پالم !
ماجرای انحصار عربستان بر روغن مایع ایران / تا 100 درصد پالم ! - روغن های نباتی را خوب بشناسید. سخنان یک تولید کننده سابق روغن نباتی.
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند
آشغال‌سازها گرفتار خانم مدیر شدند - رییس سازمان ملی استاندارد ایران مجددا با خودروسازان در ارتباط با رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه خودرویی از ابتدای دی‌ماه سال جاری اتمام حجت کرد.
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ...
ایران نیاز به مردانی بزرگ و دانشمند دارد / چرا اینهمه انسانهای ... - مرتضوی هیچ گاه قاضی و حقوق دان نبود و نباید کار قضایی انجام می‌داد. اما این ضعف ماست که چنین فردی در جایگاه بالایی قرار می‌گیرد. شگفتی من از قاضی مرتضوی و رفتار او نیست که چرا خودش را برای اجرای حکم خود به زندان معرفی نکرد. من رفتار او با زهرا کاظمی را دیده بودم.
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟
معنی و مفهوم "به ما این دختر خوشگل‌ها رو نشون بده"؟ - بعد از انقلاب، به واسطه تنیده شدن حکومت و دین بسیاری از پست‌ها و سمت‌های سیاسی با هاله‌ای رو به رو شد که اجازه نمی‌داد صاحب آن منصب مورد نقد قرار بگیرد....
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!