سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

فرنجمشک


فرنجمشک
فرنجمشك یك گیاه بومی اروپاست ولی امروزه در تمام نقاط دنیا كشت می‌شود. گیاهی است پایا، چندساله به ارتفاع ۱۲۰- ۳۰ سانتی متر، دارای ساقه خمیده، چندگوش، كركدار و منشعب. برگ هایش متقابل، تخم مرغی و با دندانه تیز است. گل‌ها دارای دم گل كوتاه، مجتمع در چرخه‌های كم و بیش یك طرفه محوری و به رنگ سفید متمایل به صورتی است. فرنجمشك در زمان گل دهی بوی لیمو می‌دهد و دانه‌هایش قهوه ای است، به‌طوری كه اگر انگشتانتان را روی برگ‌های گیاه بمالید، احساس نوعی مزه ترش و شیرین شبیه لیمو به شما دست می دهد.
محل رویش آن در ایران در جنگل گلستان، گنبد، دره هراز نزدیك آمل، تنكابن، باختران و لرستان بوده و البته در اطراف تهران نیز یافت می شود.
فرنجمشك تاثیر فوق العاده‌ای در تسكین و رفع درد و نفخ معده، بی‌خوابی، درد قاعدگی و انواع سردردها دارد. برای اعصاب مفید بوده و با ایجاد آرامش هر نوع فشار روحی و نگرانی عصبی را از بین می برد. در رفع التهابات ناشی از گزش حشرات و تبخال جزء بهترین داروهای گیاهی به شمار می‌رود. خوردن روزانه چای فرنجمشك بهترین دارو برای رفع خستگی و اسپاسم عضلانی است.
بهترین راه برای استفاده از فواید این گیاه، مصرف دم كرده و عصاره سرد آن است كه از طریق حل كردن ۲ قاشق مرباخوری برگ فرنجمشك در یك فنجان آب جوش یا آب سرد حاصل می‌شود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید